Miroslav Miša Lojančić (67), penzioner iz Beograda, napravio je impozantnu maketu jedrenjaka, repliku broda "San Đovani Batista" (Sveti Jovan Krstitelj) iz 17. veka. Ovom zaljubljeniku u maketarstvo bilo je potrebno pet godina da sklopi takozvani galeon, trgovački brod sa topovima. Maketa jedrenjaka, dužine i visine od po 85 cm, od više hiljada sićušnih delova, danas krasi vitrinu njegove porodične kuće. Kaže da je od kolekcionara dobijao impozantne cifre, ali ga nije prodao.
Ljubav prema plovilima kod ovog Beograđanina se rodila još u ranoj mladosti, a kako i ne bi kada je, kako kaže najbolje godine života proveo na Savi i Dunavu, posmatrajući splavove i brodove. U jednom periodu svog života je čak i živeo na splavu i to punih 17 godina, u Makišu na Savi.
- Oduvek su me oduševljavali brodovi i plovila uopšte. Kada sam otišao u penziju, bilo je nekako logično da taj hobi upotpunim kroz izradu jedrilica. Nakon stresnog posla bilo mi je potrebno da uplovim u mirnu luku - priča ovaj „kapetan bez kormila“, koga Beograđani znaju kao najčešćeg sagovornika s druge strane telefonske linije svaki put kada bi se u dogodio kakav kvar na elektro-mreži u prestonici.
Biti istovremeno dispečer u kol centru EPS-a i koordinator ekipa na terenu, često je znao da bude veoma težak posao. Ideju da izradi veoma komplikovanu maketu trgovačko-ratnog broda iz 17. veka je dobio slučajno.
- Kupujući novine, video sam na kiosku časopis koji je nudio dodatak – maketa broda za sklapanje. Pune dve godine sam sakupljao časopise koji su izlazili četvrtkom, ukupno 100 brojeva. Tek kada sam počeo da sklapam maketu shvatio sam u kakav ozbiljan ali divan poduhvat sam krenuo – priča ovaj Beograđanin.
- Ako se pažljivo prate uputstva svako ko ima volje i strpljenja može se upustiti u ovaj poduhvat. Meni su najviše muke zadavala jedra, jer je bilo veoma teško razvući kanape kroz sićušne rupice. Pored strpljenja, potrebno je i malo alata u vidu pinceta, šivaćih igala i slično. Sve drugo sam radio s uživanjem ali sporo. Sa pauzama galeon sam gradio pet godina. Tek kada sam ga završio, iznenadio sam se koliko ovakva jedrilica vredi na tržištu kolekcionara. Bilo je ponuda, ali za sada ostaje u mojoj staklenoj vitrini – kaže Miša dodajući da ovaj posao nije za ljude bez strpljenja.
Na tržištu se makete jedrenjaka kreću od par stotina evra, pa sve do više hiljada za šta treba izdvojiti za raritete koji imaju kolekcionarsku i antikvarnu vrednost.
Jedrenjak "San Đovani Batista" se gradio u 17. veku i služio je za prevoz robe, ali je istovremeno bio opremljen topovima, radi zaštite od pirata. Spada u najlepše ratne brodove toga doba.
Bonus video: