Učenici osnovnih i srednjih škola koji budu odbijali da učestvuju u akcijama čišćenja škole, dvorišta, skupljanju lišća, sportskim takmičenjima na nivou škole koja imaju humanitarni karakter, kao i drugim manifestacijama koje imaju karakter društveno korisnog rada dobiće smanjenu ocenu iz vladanja! A ona sada ulazi i u prosek od drugog osnovne!
Ministarstvo prosvete objavilo je novi pravilnik, čija je svrha razvijanje empatije, solidarnosti, tolerancije, aktivizma, osnovnih moralni vrednosti, ali i prevencija nasilja. Pored toga, društveno koristan rad ostaje i dalje kao kaznena mera, odnosno pojačan vaspitni rad za nasilne učenike.
Ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović objasnila je za Kurir da je novina da društveno korisne i humanitarne aktivnosti u školama nisu više samo alat pojačanog vaspitnog rada, nego i sastavni deo preventivnog plana zaštite od nasilja, koji se planira godišnjim planom rada škole i ostvaruje se radi uključivanja svih učenika.
- Koliko često će se ovakve akcije održavati, koje će biti teme i povodi ovakvih aktivnosti, utvrđuje škola u odnosu na potrebe, mogućnosti, interesovanje učenika i roditelja. To mogu biti humanitarne akcije - predstave, koncerti, manifestacije, izložbe, prikupljanje priloga, igračaka, doniranje, humanitarni bazari, sportske manifestacije, humanitarne akcije za životinje, posete ustanovama socijalne i zdravstvene zaštite, ekološke akcije, uređenje prostora škole ili u lokalnoj zajednici sađenje drveća, cveća, postavljanje kućica za ptice - navela je ministarka.
Dodala je da ocena iz vladanja utiče na prosek i konačan uspeh učenika, te da je važno da učenici znaju da se i njihovo ponašanje ocenjuje:
- U slučaju da učenik ili učenica imaju jedinicu iz vladanja na kraju godine, ne organizuje se popravni ispit, niti se pada razred, kao što je to slučaj sa predmetima. Jedinica iz vladanja je mera koja se primenjuje kada i pored opomena i pojačanog vaspitnog rada učenik ne izvršava školske obaveze, ne poštuje pravila ponašanja i ne pridržava se mera bezbednosti. Kada pored opomena učestalo krši pravila korektnog ponašanja prema učenicima i ne popravlja ponašanje, ne trudi se da konstruktivno reši konflikte, ponaša se netolerantno i nema poštovanja za druge... Cilj jedinice iz vladanja nije da se učenik izbaci iz škole i da "prepustimo ulici da ga vaspitava", već one ukazuju da se s vaspitnim aktivnostima mora nastaviti.
Nataša Stojanović, pedagog gimnazije "Sveti Sava", u kojoj se već sprovodi društveno koristan rad, navela je za Kurir da su učenici to lepo prihvatili, te da sada i sami iniciraju neke od akcija:
- Društveno koristan rad ima dvojaku ulogu - preventivnu, koja se najčešće organizuje na nivou cele škole, i interventnu, jer služi kao jedan od elemenata pojačanog vaspitnog rada sa učenikom koji je učinio neki prekršaj. On je vrlo značajan element i sigurno da će doprineti smanjenu vršnjačkog nasilja, razvoju empatije, pozitivnim oblicima ponašanja. Mi smo organizovali humanitarne turnire, svirke školskih bendova, humanitarni fudbalski turnir, tribine o tome šta je to fer-plej... Deca to vole.
Bonus video: