Nakon tragičnog incidenta u "Ribnikaru" 3. maja 2023. godine, koji je potresao Srbiju i svet, pitanje bezbednosti u školama postalo je centralna tema razgovora. O tome se priča i posle skoro godinu dana od ove tragedije, te se postavlja pitanje - da li mere koje su trenutno na snazi zaista štite decu ili stvaraju samo privid sigurnosti.
Ovo je pitanje koju je na sajtu "Zelena učionica" postavila Tatjana Jovanović, master profesor srpskog jezika i književnosti.
- Prisustvo školskih policajaca predstavlja dobar način da se očuva bezbednost, ali bezbednost dece je sistemski izazov koji zahteva holistički pristup. U tom smislu, evo nekoliko predloga kako bismo razmotrili dodatne preventivne mere - dodala je i navela mere koje bi, prema njenom mišljenju, dale rezultate, a koje prenosimo u celosti:
1. Detektori metala
Iako, kako kažu iz policije, skupi, ulaganje države u detektore metala može biti ključno za otkrivanje oružja pre nego što uđe ili na samom ulazu u školu. Treba razmotriti i mogućnost zajedničkog finansiranja ovih detektora;
2. Video nadzor i sigurnosne kamere
Postavljanje kamera na ključnim mestima u školama može biti veoma korisno kako bi se pratila aktivnost dece i reagovalo na bilo kakve sumnjive situacije;
3. Školski policajci sa proaktivnim pristupom
Potrebno je ohrabrivati policajce da aktivno sarađuju sa đacima, gradeći poverenje i stvarajući atmosferu u kojoj se bezbednost ceni;
4. Povećanje svesti o mentalnom zdravlju
Različiti programi koji podstiču praćenje mentalnog zdravlja učenika može pomoći u prepoznavanju potencijalnih problema i sprečavanju nasilja;
5. Visoko tehnološka inovacija
Razvijanje tehnoloških rešenja poput softvera za praćenje onlajn aktivnosti učenika može pomoći da se identifikuju potencijalni problemi pre nego što eskaliraju;
6. Edukacija za nastavno osoblje i roditelje
Pružanje dodatnih obuka o prepoznavanju znakova potencijalnih problema i pravilnom postupanju u kriznim situacijama takođe može biti značajno;
7. Razvoj školskih programa za rešavanje konflikata
Implementacija programa koji podstiču konstruktivni dijalog i rešavanje sukoba mogu prevenirati nasilje medu učenicima. Ovo se može realizovati i putem predavanja Ministarstva unutrašnjih poslova koja bi se održavala u školama;
8. Razvoj sigurnosnih procedura
U vezi sa prethodnim predlogom, škola i MUP mogu kroz razlicite projekte definisati i jasne procedure i prakse u slucaju incidenta, za učenike i osoblje;
9. Saradnja sa lokalnom zajednicom
Uključivanje lokalne zajednice u proces očuvanja bezbednosti u školama predstavlja važnu komponentu sistema prevencije. Lokalna podrška doprinosi stvaranju sigurnijeg okruženja za decu zajedničkim pristupom rešavanju problema. Lokalne vlasti mogu pomoći u pružanju resursa školama, dok građanski angažman takođe igra vitalnu ulogu;
10. Jačanje pravne odgovornosti
Postavljanje jasnih pravnih okvira koji će utvrditi odgovornost za nesavesno postupanje u vezi sa bezbednošću dece u školi veoma je značajno;
Tatjana Jovanović, master profesor srpskog jezika i književnosti u tekstu "Kad bi nastavnike pitali: 10 predloga nastavnice kako škole učiniti bezbednim" kaže i da aktivno angažovanje roditelja, koji su prvi čuvari svoje dece, igra presudnu ulogu u ovom procesu:
- Kućni odgoj, kao osnovna karika u lancu bezbednosti, oblikuje vrednosti i odgovornosti koje će deca nositi sa sobom zauvek. Sem toga, edukacija roditelja o prepoznavanju znakova nasilja, te podsticanje otvorenog dijaloga sa decom, predstavlja temelj za formiranje svesti o bezbednosti. U borbi za bezbednost u školama, ne smemo zaboraviti da je svaki korak ka preventivi vredan truda. Sistemski pristup, u kombinaciji sa aktivnim učešćem svih relevantnih aktera, obezbediće okolinu u kojoj će svako dete imati priliku da živi i raste bez straha od nasilja. Bezbednost dece ne sme biti kompromis. Mada smo suočeni sa izazovima, treba zajednički da se radi na stvaranju okoline u kojoj će se svako dete osećati sigurno i zaštićeno. Kroz zajednički trud, možemo stvoriti okolinu u kojoj su deca podržana, čime se gradi osnova za zdravo učenje i razvoj.