OTKRIĆE STUDIJA: Automatski sistemi za pomoć pri vožnji mogu stvoriti više rizika nego što rešavaju

Shutterstock

Automobili koji se sami voze mogu biti put budućnosti, ali sadašnja tehnologija koja omogućava vozilima da „automatski pomažu” vozačima još uvek ima dug put pre nego što puteve učini bezbednijim.

Sistemi za pomoć vozaču se naplaćuju kao alat koji pomaže da se duge vožnje učine bezbednijim, ali je nova studija pokazala da tehnologija zapravo može da stvori nove bezbednosne rizike tako što će lakše dozvoliti da pažnja vozača odluta.

Institut osiguranja za bezbednost na putevima, nezavisna organizacija posvećena smanjenju smrtnih slučajeva i povreda u saobraćajnim nesrećama, testirala je 14 sistema automatizacije vožnje u devet proizvođača, uključujući BMW, Ford, General Motors, Genesis, Lekus, Mercedes-Benz, Nissan, Tesla i Volvo.

Shutterstock 
foto: Shutterstock

SKORO SVI SISTEMI SU DOBILI NISKE OCENE

Automatizovani sistemi obično pomažu u kontroli upravljanja i brzine, dok ponekad dozvoljavaju vozaču da ide „bez ruku“.

Studija, koja je procenila sistemski nadzor vozača, podsetnike za pažnju i procedure za hitne slučajeve, otkrila je da nema dokaza da delimična automatizacija čini vožnju bezbednijom.

Vozila testirana u studiji mogu da dobiju „dobro“, „prihvatljivo“, „granično“ ili „loše“ u pogledu svojih bezbednosnih karakteristika automatizacije.

Nijedno od 14 vozila nije dobilo ukupan „dobar“ rezultat. Lekus Teammate sa naprednim pogonom bio je jedini automobil koji je dobio ocenu „prihvatljivo“, dok su GM Super Cruise i Nissan ProPilot Assist sa Navi-Link-om postigli „marginalni“.

Reuters 
foto: Reuters

Ostali modeli iz BMW-a, Forda, Genesisa, Lekusa, Mercedes Benz-a, Nissana, Tesle i Volvoa su na testu dobili "loše".

Tesla Full Self-Driving (Beta) sistem je postigao "loše" ocene u svakoj kategoriji osim dve, kao i Tesla autopilot sistem.

Shutterstock 
foto: Shutterstock

Studija je testirala nekoliko aspekata automatizovanog sistema, uključujući praćenje vozača, podsetnike za pažnju, procedure za hitne slučajeve, promenu trake, nastavak adaptivnog tempomata, kooperativno upravljanje i bezbednosne funkcije.

PROTOKOL ISPITIVANJA OBAVLJEN JE NA ZATVORENIM ISPITNIM STAZAMA I NA ULICI

Portparol Genesis-a je rekao da je kompanija upoznata sa studijom i da "brzo implementira" poboljšanja u svoj sistem, iako je i dalje jedan od lidera u IIHS testiranju.

Portparol Mercedes-Benza rekao je da kompanija veoma ozbiljno shvata nalaze studije, naglašavajući da se test nije fokusirao na performanse sistema za pomoć vozaču, već na njegove zaštitne mere za sprečavanje zloupotrebe.

Portparol Forda rekao je da je tehnologija kompanije Blue Cruise "veoma efikasna" i rekao da će uzeti u obzir nalaze studije dok se nastavlja razvijati.

Kurir 
foto: Kurir

Predstavnik Nissana rekao je da je kompanija posvećena bezbednosti svojih kupaca i da ocenjuje rezultate studije.

Portparol Dženeral motorsa je rekao da su bezbednosni testovi važni, dodajući da je kompanija "razborita" u pogledu bezbednog proširenja pristupa svom sistemu bez upotrebe ruku.

Portparol Tojote je rekao da je bezbednost glavni prioritet kompanije, koja ima za cilj povećanje bezbednosti vozila.

Predstavnici ostale tri automobilske kompanije nisu odmah odgovorili na zahteve za komentarom studije.