Nekada i sekunde odlučuju o životu pacijenata, te vozači Hitne pomoći koji ih prevoze u sanitetu često moraju prolaziti kroz crveno svetlo! Do januara prošle godine za taj prekršaj nisu odgovarali, a onda su masovno počele da im stižu kazne za prolazak kroz crveno i to plaćaju iz svog džepa!
Nepisano je pravilo da bi njima trebalo da budu otvoreni svi semafori, bez obzira na boju, ali za to ne znaju kamere i softver. Osim što plaćaju kazne, skupljaju i kaznene poene, pa nekoliko prolazaka kroz crveno može da znači i gubitak dozvole i posla.
Kazne i dalje stižu
Na adresu vozača Hitne pomoći u Temerinu u prvoj turi, odnosno od januara do avgusta prošle godine, stiglo je čak 30 i kusur kazni za prolazak na crveno svetlo. Stižu im i dalje. Međutim, vozači saniteta iz Temerina koji su bili okrivljeni za prolazak na crveno oslobođeni su, a novac koji su dobili od suda na ime troškova odbrane uplatili su svojoj sugrađanki, koleginici doktorki opšte prakse, koja je nakon teške saobraćajne nezgode ostala potpuno nepokretna.
- U prvoj turi imali smo 30 prolazaka na crveno, to je bilo do osmog meseca prošle godine. Posle toga to je nastavljeno da stiže i dan-danas nam stiže. Međutim, to sada policija stopira, imamo neki interni dogovor da, kada to dođe u policiju, mi njima dostavimo dopis da sam upravljao tim vozilom i da je bio prvi red hitnosti. Moja poslednja kazna bila je od 2. januara ove godine i morao sam da im dostavim taj dopis - navodi za Kurir Goran Đukić, vozač Hitne pomoći iz Temerina.
Ranijih godina im te kazne nisu stizale.
- U 90 odsto slučajeva je to bio prvi red hitnosti, vozili smo pacijente ka tercijarnim ustanovama. Temerin ima samo jednu Hitnu pomoć, a 30.000 stanovnika. Mi najčešće pacijente prevozimo u Novi Sad i Kamenicu, to je 25 do 30 km udaljenosti i mi imamo 20 semafora da bismo došli do ustanove. Kada bismo na svakom semaforu stajali po minut, čekali bismo 20 minuta, a nekome svaki minut znači - objašnjava Đukić.
Kaže, ne mogu da krive sistem, policija radi svoj posao, ali bi to trebalo promeniti. Oni su zahvalni kolegi iz Mladenovca Nenadu Blažiću, kao i braniocu koji je uradio veliki posao i besplatno im pomogao.
Spasavanje života
- On je preuzeo slučaj na sudu, dali smo mu punomoćje. Do sada su stigle po dve oslobađajuće presude za svakog vozača, a ima nas šest. Novac koji smo dobili od suda na ime troškova odbrane uplatili smo svojoj sugrađanki i koleginici koja je nakon saobraćajne nezgode ostala nepokretna. Troškovi njenih terapija su enormni. Trenutno je na lečenju u Zagrebu, bori se da ponovo hoda. Teško je stanje, ali mi se svi nadamo napretku - naveo je Đukić.
Iako mnogima deluje neverovatno, prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima vozila hitnih službi moraju da stanu kada je na semaforu crveno svetlo, bez obzira na svetlosnu i zvučnu signalizaciju koju upućuju. To praktično znači da su dužni da poštuju crveno svetlo semafora, čak i u situacijama kada daju posebne zvučne i svetlosne znake. Ipak, propisana je i nadležnost MUP da odustane od procesuiranja prekršaja kada je on učinjen u cilju zaštite i spasavanja života.
Sa druge strane, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović objašnjava da se taj član zakona tumači pogrešno.
- Zbog pogrešnog tumačenja Zakona o bezbednosti saobraćaja, dolazi do velikih problema u praksi. Naime, zakon dozvoljava prolazak kroz crveno svetlo vozilima hitnih službi, ali pod uslovom da propuste učesnike u saobraćaju kojima je u raskrsnici zeleno svetlo. Imamo pogrešno tumačenje da je njima apsolutno zabranjen prolazak na crveno, što prosto nije tačno i posledica toga jeste da se, pre svega, protiv vozača hitnih službi podnose prekršajne prijave iako su propustili učesnike u saobraćaju kojima je zeleno svetlo - navodi Okanović.
M. B.
Bonus video: