LOGOPED MARIJANA MIRKOVIĆ UPOZORAVA: Ne stavljajte svoju decu pred ekrane, korist je mala, a šteta velika
Mnogobrojni pozitivni aspekti tehnološkog napretka poslednjih decenija, posebno na polju razvoja mobilnih komunikacija, doprineli su globalnom društvenom prosperitetu i činjenici da su nove generacije dece, od malena, izložene digitalnoj tehnologiji. Međutim, gotovo od same pojave tih uređaja traje i debata o uticaju digitalnih uređaja na razvoj dece. Zato je Telekom Srbija nedavno pokrenuo projekat „Dečji svet je veći od ekrana“, a ova kampanja o preranom i prekomernom izlaganju dece ekranima ima cilj da podigne svest o jednoj od globalnih tema u oblasti dečjeg razvoja.
U želji da pružimo podršku roditeljima i javnosti o važnosti uravnoteženog korišćenja ekrana i digitalnih uređaja u ranom razvoju dece, razgovarali smo sa Marijanom Mirković, master logopedom Zavoda za psihofiziološke poremećaje i govornu patologiju “Prof. dr Cvetko Brajović”.
Na koje oblasti utiče prekomerna upotreba ekrana tj. digitalnih uređaja u formativnim godinama razvoja dece?
- Prekomerna upotreba ekrana na ranom uzrastu od rođenja do treće godine života deteta, a i kasnije, ima negativan uticaj na njegove kognitivne funkcije: pažnju, pamćenje, mišljenje, učenje, govor, jezik i ponašnje. Takođe, ima nepovoljan uticaj i na motorni i socioemocionalni razvoj, jer ne podstiče decu na kretanje, na igru, na druženje i komunikaciju sa okolinom. Deca bivaju vizuelno i auditivno prestimulisana, pa se teško usredsređuju na dešavanja u realnom svetu, te gube interesovanja za svakodnevne aktivnosti.
Šta se podrazumeva pod ,,uravnotežena upotreba ekrana''?
- Uravnotežena upotreba ekrana odnosi se na ograničeno vreme, koje deca treba da provedu ispred ekrana, ali uz roditeljski nadzor. Prema preporuci stručnjaka, za decu do 3 godine dovoljno je 30 minuta pred ekranom. Za stariju decu savetuje se da pred ekranom ne budu duže od sat vremena dnevno. Roditelji treba da odaberu sadržaje na internetu primerene uzrastu deteta, da razgovaraju sa njima o toj temi i da im pomažu da razmišljaju o slikama koje gledaju, deca ne mogu da budu pasivni posmatrači. Kada se uspostavi svrha korišćenja digitalnih uređaja i poštuje dogovor oko primene, ne bi trebalo da bude problema.
Zašto je važno da se govori o ovoj temi?
- Ova tema je važna iz više razloga: Upotreba ekrana kod dece na ranom uzrastu je poprimila razmere epidemije u poslednjih 10 – ak godina. Takođe, deca se povlače iz okruženja u svet digitalnih medija, ne reaguju na govor okoline, izbegavaju interakciju, ne razvijaju motivaciju, niti potrebu ni za komunikacijom ni za druženjem, najpre sa roditeljima, a zatim ni sa ostalim osobama u okruženju. U porastu je broj dece koja kasne u senzomotornom, saznajnom, socioemocionalnom i govorno – jezičkom razvoju, deca postaju zavisna, što više vremena provode uz ekrane, imaju sve veću potrebu za njima, otuđuju se iz sredine, povlače se u sebe… Značaj prevencije, tj. odlaganja preranog i preteranog izlaganja dece ekranima u prvim godinama života je velik, a na kasnijem uzrastu im treba ograničiti vreme. Konačno, ne propustati idealni period za razvoj deteta kroz igru i interakciju sa okruženjem, zbog vremena provedenog uz ekrane, što u kasnijim periodima odrastanja može biti nenadoknadivo, naročito kada govorimo o deci sa smetnjama u razvoju.
Zašto je dečji svet veći od ekrana?
- Dečji svet jeste veći od ekrana i treba da bude, jer kroz igru, spontanu interakciju, gestovnu i vokalnu imitaciju sa svojom porodicom i širim socijalnim okruženjem, deca prirodno razvijaju sve svoje biološke potencijale, od motorike, čula, inteligencije, razumevanja, govora i jezika, pažnje, pamćenja, ponašanja. Uče se strpljenju, empatiji, društvenosti, saradnji, uče se ljudskim veštinama. Odnos sa roditeljima, starateljima i drugim bliskim osobama, uči ih svemu onome što ne može da im pruži svet ekrana, a to je na prvom mestu fizički dodir, ljubav, razumevanje, lepa reč, podrška. Ne stavljajte svoju decu pred ekrane, ne smirujte ih ekranima, ne hranite ih prede ekranima, ne kupujte im ljubav ekranima, korist je mala, a šteta velika. Nemojte brinuti da li će vaše dete naučiti da koriste pametne uređaje. Digitalna tehnologija nam je postala neophodno sredstvo za svakodnevni život i funkcionisanje, ali nije potrebna deci do treće godine kada je njihov razvoj najintenzivniji i kada treba da ih učite drugim veštinama. Bolje sprečiti, nego lečiti.
Promo