Oboleli od dijabetesa na insulinu dočekali su u Hrvatskoj revolucionarnu odluku - mogu biti profesionalni vozači, tj. mogu upravljati kamionima i autobusima. Ovo je samo još jedno od usklađivanja sa uzusima EU, od čega je Srbija još daleko. Ipak, možda ima i nade, jer je prvi čovek srpske medicine rada, prof. dr Aleksandar Milovanović, nakon razgovora s Kurirom zvanično zatražio od Ministarstva zdravlja izmene Zakona o bezbednosti u saobraćaju!
Te izmene neophodne su ne samo da se oboleli od dijabetesa ne bi osećali diskriminisano i da bi mogli da žive od svog osnovnog zanimanja već i zato što i lekari i vozači tvrde da ima ozbiljno obolelih koji ne ispunjavaju sadašnje uslove, a koji su na mufte pribavili lekarska uverenja i pomoću njih dobili vozačku dozvolu. Upravo oni su tempirane bombe na putu, jer padom u hipoglikemiju (nizak nivo šećera) mogu ubiti i sebe i druge. A njihovo uvođenje u legalne tokove, uz sve neophodne mere i kontrole, povećalo bi bezbednost u saobraćaju.
Nakon pritiska javnosti i struke, pozivajući se na direktive Evropske komisije i Evropskog parlamenta, u Hrvatskoj je početkom maja usvojen pravilnik po kome oboleli od dijabetesa, koji su na četiri ili više doza insulina dnevno, mogu dobiti profesionalnu vozačku dozvolu. Jedan od bitnih uslova za to je da imaju i senzor za kontinuirano merenje šećera, koji 24 sata dnevno prati nivo šećera i pišti kad on pada ili raste, pa vozač odmah reaguje. To im obezbeđuje Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje.
Srpski Pravilnik o bližim zdravstvenim uslovima koje moraju da ispunjavaju vozači određenih kategorija motornih vozila propisuje da profesionalni vozači (tzv. grupa 2, kategorija vozila C, D i E ) ne smeju biti na insulinu, kao ni imati komplikacije usled šećerne bolesti.
Endokrinolog dr Vladan Miodragović iz Specijalne bolnice "Merkur" u Vrnjačkoj Banji ističe za Kurir da je veoma opasno biti profesionalni vozač na četiri i više doza insulina.
- Hipoglikemija je posebno opasna. Ne mora nužno da dovede do kome, ali dovoljno je da osoba ima pomućenu svest, nema dovoljnu percepciju, da joj refleksi oslabe, i eto nesreće. Jedini način, po mom mišljenju, da oboleli na insulinu budu profesionalni vozači jeste da imaju senzor za kontinuirano merenje šećera, koji upozorava na njegov pad i skok. Iako je po knjigama hipoglikemija definisana kao šećer niži od 3,9 mmol/L, neretko oboleli već na šećeru od 5-6 mmol/L, što je za zdrave normalno, imaju ozbiljne znakove hipoglikemije - navodi dr Miodragović i dodaje:
- U Srbiji, nažalost, ima dosta zloupotreba. Znam mnoge profesionalne vozače koji voze i sa četiri doze insulina. Kako dobiju dozvolu - ne znam!
Jedan od predstavnika udruženja tih vozača nezvanično nam je rekao da i sam poznaje kolege na insulinu koji sređuju uverenja.
- Ali o tome ne mogu da govorim, neću ljude da ostavim bez posla i hleba - kaže.
Za zloupotrebe zna i prof. dr Aleksandar Milovanović, direktor Instituta za medicinu rada Srbije "Dr Dragomir Karajović", koji je i član dve radne grupe za izmene Zakona o bezbednosti u saobraćaju.
- Ko ne zna da Institut svako lekarsko uverenje šalje u MUP, čim od nas dobije papir da nije sposoban za vožnju, ide kod privatnika ili na drugo ovlašćeno mesto gde ima vezu, pa završi posao. Međutim, kad opet ode u MUP, sačeka ga neprijatno iznenađenje jer su svi koji izdaju lekarsko uverenje za vozače dužni da izveštaje šalju u MUP. Zatim sa dva suprotna uverenja završi na drugostepenoj komisiji kod nas u Institutu. I džaba mu ako se nekoliko dana pazi da bi mu jutarnji šećer bio dobar, jer mi mu radimo i HbA1c, tj. tromesečni prosek šećera, koji pokazuje pravo stanje stvari - ističe za Kurir prof. Milovanović i dodaje:
- Ali oni koji znaju za ovu "caku" odmah odu kod privatnika, srede sve i ispada da su zdravi i dobro. Takvi su problem ne samo za sebe i materijalna dobra koja prevoze već i za ostale učesnike u saobraćaju. U kamionu su pojedinci, ali kad kamion od 50 tona naleti na auto, pobiće sve u njemu. A šta tek s autobusom u kome je 50 i više ljudi?!
Nakon razgovora s Kurirom prof. Milovanović je, u ime obe radne grupe, poslao Ministarstvu zdravlja (MZ) predlog stručnjaka Instituta koji je "u skladu s zakonodavstvom EU, koje se već primenjuje u susednoj Hrvatskoj" kako bi i vozači na insulinu mogli biti profesionalci.
- Predlog sam poslao pravniku iz MZ Darku Bjeliću, vođi zdravstvenog dela radne grupe, i siguran sam da će naići na odjek jer su u MZ voljni da sarađuju za dobrobit pacijenata. Važni su i senzori, koji bi trebalo da budu o trošku osiguranja. Verujem da je to mali trošak, a i imajući u vidu sve što je RFZO do sada uradio, siguran sam da će i tu biti razumevanja - naglašava prof. Milovanović, koji moli za ugradnju insulinske pumpe na teret države, te dodaje:
- Ali, ako to uvedemo, sve pada u vodu ukoliko oboleli nemaju redovne periodične preglede, na koje moraju da se obavežu i koji moraju korektno da budu uređeni! Inače, ovo je svima u interesu. Sve više turista, recimo, prođe kroz našu državu, a mi nemamo dovoljno profesionalnih vozača jer su otišli na Zapad, pa ih dovodimo sa Dalekog istoka.
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.
Jelena S. Spasić
Bonus video: