NOVI BEOGRADSKI PARK NA 48 HEKTARA: Staće "rame uz rame" sa svetskim parkovima, evo kako će izgledati
Poslednjih godina veliki je broj projekata koji su se realizovali na opštini Stari grad, ali među najznačajnijim koji je krenuo u realizaciju svakako je izgradnja „Linijskog parka“.
Ovaj veliki projekat zamišljen je na mestu nekadašnje pruge od Beton hale do Pančevačkog mosta, a plan je da se na mestu zapuštenog prostora realizuje zelena oaza sa bogatim sportsko-rekreativnim i kulturnim sadržajima.
Novi Linijski park trebalo bi da stoji rame uz rame sa Haj lajn parkom u Njujorku, linijskim parkom Zagrađe u Moskvi i Rejl koridorom u Torontu, ali ono što je posebno zanimljivo jeste da će upravo Linijski park posle Ade Ciganlije biti najznačajniji rekreativni pravac u gradu. S druge strane, zeleni pojas značajno će smanjiti zagađenje vazduha centralne gradske opštine, a omogućiće i prilaz obalama reka.
Linijski park činiće sponu centralne zone sa zapuštenim Donjim Dorćolom, delom Ade Huje i rekama, a po završetku izgradnje formiraće se kontinualne staze za kretanje pešaka, biciklista i rekreativaca, koje povezuju funkcionalne celine, uređene i opremljene tako da omogućavaju odmor, pasivnu rekreaciju, edukaciju, socijalizaciju.
Opština Stari grad, istorijsko urbano jezgro Beograda, nakon izgradnje Linijskog parka moći će da se pohvali novom zelenom oazom od Pristaništa do Pančevačkog mosta obogaćenom brojnim sportsko-rekreativnim i kulturnim sadržajima. Osim novih šetališta, pešačkih i biciklističkih staza, dečjih igrališta i sportskih terena, novi park će ponuditi i nekoliko punktova, poput umetničkih paviljona i habova, za promociju novih generacija likovnih i„strit art” umetnika.
Starograđani će u narednih nekoliko godina, uz ostvarenje sna generacija Beograđana da se naš grad spusti na obale Save i Dunava, dobiti moderan park koji će značajno podići kvalitet svakodnevnog života, pre svega Dorćolaca i stanovnika Dunavskog keja.
Svaka od celina parka izrađuje se pojedinačno i autentična je u arhitektonskom smislu, te predstavlja pojedinačan arhitektonski projekat koji će na najbolji mogući način pokazati da zaštita životne sredine nije u suprotnosti sa urbanim razvojem jednog grada, već su potpuno komplementarni.
U realizaciji projekta primenjen je novi integrativni sistem koji podrazumeva učešće svih struka i postavlja nove standarde u izvođenju radova. Svemu su prethodile brojne studije i radionice različitih institucija – Sekretarijata za urbanizam, Centra za eksperimente i urbane studije (CEUS), Sekretarijata za zaštitu životne sredine, Arhitektonskog i Šumarskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, kao i drugih relevantnih organizacija i udruženja. Linijski park postaviće nove standarde u gradnji i poslužiti kao primer ostalim gradovima koji se nalaze na rekama, te u budućnosti svakako očekujemo “lančanu reakciju”, odnosno još ovakvih projekata širom Srbije.
Prema procenama, vrednost projekta biće oko 55 miliona evra, a novi park imaće značajan uticaj na razvoj Beograda, kako u urbanističkom i ekološkom smislu, tako i smislu razvoja turizma i ugostiteljstva.
Prostor će zadržati autentičnost
Važno je istaći da će se prilikom gradnje ispoštovati istorijski kontinuitet prostora koji će biti ostvaren kontinuiranom predstavom železničke pruge, i to zadržavanjem delova postojećih šina i/ili simulacijom šina novim materijalima, koje će u različitim delovima parka imati različitu ulogu, na primer: staze, cvetnjaci, vegetacijski aranžmani, vodeni elementi (površine i tokovi), klupe, dečije penjalice, nadstrešnice, pergole i drugi elementi parkovskog uređenja.
U ovkiru linijskog parka nalaziće se i jedan od ključnih projekata za kulturnu infrastrukturu - Fakultet muzičke umetnosti koji će prvi put, posle više od 80 godina, imati svoju zgradu.