Novosađani, stiže vam Bus Plus?!
NOVI SAD - Sistem Bus Plus mogao bi da se uvede i u Novom Sadu, s obzirom na to da se na svaki tender za nabavku opreme javlja firma "Apeks solušn Tehnolodži".
Tender u Novom Sadu već nekoliko puta "pao", a novi direktor Gradskog saobraćajnog preduzeća Milan Balać navodi da se radilo o "pravopisnim greškama".
"Tender nije pao zbog opisa tehničkog zadatka ili nečeg sličnog, već zbog nekih začkoljica poput pravopisnih grešaka i tako nekih stvari", kaže Balać.
Međutim, sličan scenario eliminacije konkurencije desio se u Beogradu, gde je, kako je pokazalo istraživanje Balkanske istraživačke mreže i Centra za istraživačko novinarstvo, ovaj konzorcijum dobio posao nakon raznih kombinatorika u tenderskoj dokumentaciji, gde je na kraju ispalo da je jedino njihova ponuda bila ispravna.
Primera radi, jedna od firmi koja je poslala ponudu za učešće u BusPlus-u i bila odbijena zbog nepotpune dokumentacije je novosadski "NovaTronic", koji je 18 meseci nakon potpisivanja ugovora postao dobavljač displeja za "Apeks". Pored toga, zanemarena je činjenica da je u pitanju međunarodni tender, te je poziv ispisan isključivo na ćirilici.
Direktor GSP-a u Novom Sadu Milan Balać kaže da će njegov stručni tim "učiniti sve" kako na tenderu za nabavku sistema za elektronsku naplatu ne bi bilo favorizovanih firmi.
"Pošto je u pitanju međunarodni tender, sigurno je da idemo na to da se javi desetine firmi - što više ponuda, to bolje. Međutim, pre raspisivanja novog tendera, kada dobijemo odobrenje za novac neophodan za tu investiciju, konsultovaćemo svih 12 saobraćajnih inženjera iz GSP-a, uključiti ih u komisiju i izabrati najbolje rešenje, nikako nećemo favorizovati pojedine ponude", kaže Balać.
U trenutku preuzimanja projekta BusPlus, firma "Apeks solušn tehnolodži" je imala jednog zaposlenog i osnovni kapital od 500 evra, pokazuje istraživanje BIRN i CINS.
Pored prava da od Gradskog saobraćajnog preduzeća preuzme posao naplate karata, konzorcijum je dobio i 8,53 odsto ukupnih prihoda od ovog posla. Naplata karata u Beogradu trenutno donosi otprilike 4,6 miliona evra mesečno, što znači da od prodaje karata "Apeks" mesečno zaradi nešto manje od 400.000 evra.
Ovu firmu je 2009. osnovala firma "Lanus", koja se bavi naplatom elektronskih usluga za mobilnu telefoniju. Četiri dana pre potpisivanja ugovora sa Direkcijom za javni prevoz turska kompanija "Kentkart" je otkupila od "Lanus-a" deset odsto vlasničkog udela u "Apeks solušn tehnolodžiju", čime je "Apeks" postao međunarodni konzorcijum, piše 021.