SRPSKI UMETNIK DOBITNIK NAGRADE ART EUROPEAN PRIZE: Veliki uspeh Nikole Radosavljevića na Trijenalu grafičke u Poljskoj
U Krakovu je u petak otvorena je centralna izložba 23. po redu Međunarodnog trijenala savremene grafičke umetnosti, a žiri je tom prilikom prvu nagradu dodelio umetniku Nikoli Radosavljeviću za rad pod nazivom ,,Ćelija“ izveden u tehnici klasičnog linoreza, dimenzija 16 puta 2 metra.
Na ovogodišnjem trijenalu grafike, pod kustoskom temom ,,MOMENTUM“, stručni žiri u sastavu Enrike Čagoja (SAD), Gregori Handrek (Poljska), Trejsi Hil (Velika Britanija), Jan Stefan Peterson (Norveška-Švedska) i Marta Ana Raček Karc (Predsednica odbora Međunarodnog trijenala grafike, Poljska) birao je između nekoliko stotina grafičkih umetnika iz celog sveta i nakon selekcionog procesa sprovedenog u tri faze, koji je trajao od novembra 2023. do februara 2024. godine, odabrao ukupno 120 umetničkih dela koja će biti predstavljena na centralnoj izložbi Trijenala.
Art European Prize je glavna nagrada ove međunarodne izložbe koja se dodeljuje jednom u tri godine za sveobuhvatna dostignuća u grafičkoj umetnosti, a ove godine je jednoglasno dodeljena umetniku dr um. Nikoli Radosavljeviću za poliptihalnu grafičku instalaciju pod nazivom ,,Ćelija“ izvedenu u tehnici klasičnog linoreza na papiru, dimenzija 16 h 2 metra. Ovo je Radosavljevićevo drugo učešće na ovoj najprestižnijoj izložbi u svetu nakon 2019. godine kada se prvi put na istoj predstavio linorezima iz izuzetno uspešnog grafičkog ciklusa pod nazivom ,,Istorija dodira“.
Međunarodno trijenale grafičke umetnosti u Krakovu najstarija je i najvažnija umetnička izložba tog tipa na planeti koja se u kontinuitetu održava svake tri godine sa ciljem predstavljanja najnovijih i najaktuelnijih umetničkih dostignuća stvaralaca iz celog sveta.
,,Radosavljevićev rad pod nazivom ,,Ćelija“, izdvojio se kao stilski jasno i grafički pročišćeno rešenje vizuelne predstave nestabilne svakodnevnice u korelaciji sa turbulentnim i isprepletanim istorijama podneblja sa kojih umetnik dolazi. Autor odstupa od tradicionalnih poimanja grafičke umetnosti, u cilju približavanja sopstvene ideje publici, a za potrebe alarmiranja kolektivne svesti u vremenu velikih kriza po čovečanstvo“, navodi se, pored ostalog, u obrazloženju međunarodnog stručnog žirija.
Ovaj rad nastao je u saradnji sa Muzejem savremene umetnosti u Beogradu, a za potrebe izložbe pod nazivom ,,Rez – linija – otisak“ koju su kustosirali mr Mišela Blanuša i Miroslav Karić u aprilu 2023. godine sa ciljem revitalizacije medija grafike na kulturnoj mapi Srbije, ali i sučeljavanja umetničkih dela iz zbirki MSU sa radovima savremenih umetnika iz istih ili srodnih umetničkih medija.
Takođe, ovogodišnja nagrada za životno delo i doprinos grafičkoj umetnosti 23. Međunarodnog trijenala grafike u Krakovu od strane istog stručnog žirija, popularni počasni GRAN PRIX, dodeljen je renomiranoj svetskoj umetnici Kiki Smit (SAD), kako je saopšteno još u septembru 2023. godine.
O autoru
Nikola Radosavljević, rođen 1991. godine u Užicu, diplomirao je na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, odsek primenjene grafike, atelje grafika i knjiga, 2014. godine.
Master studije završio je na istom fakultetu, grafički odsek, 2015. godine. Doktorirao je na studijama Fakulteta primenjenih umetnosti u Beogradu, odsek primenjenih umetnosti i dizajna, 2020. godine, na temu knjige umetnika i novomedijskih grafičkih praksi.
Druge master studije završio je na grafičkom odseku Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu 2022. godine u klasi Vladimira Veljaševića. Finalista nagrade Mangelos za 2023. godinu.
Dobitnik je više nacionalnih i međunarodnih nagrada u oblasti crteža i grafike. Učestvovao je na više kolektivnih, a realizovao je 45 samostalnih izložbi u zemlji i inostranstvu.
Pored ostalog, dobitnik je nagrade ,,Veliki pečat“ Galerije grafičkog kolektiva u Beogradu 2022. godine, nagrade ,,Zlatna igla“ ULUS-a za 2022. godinu i ,,Zlatne igle“ Međunarodnog bijenala suve igle u Užicu 2023. godine.
Usavršavao se na rezidencijalnim programima u Nemačkoj, Španiji i Letoniji.
Bonus video: