istraživanje

KOMPANIJA "IZ SENKE" KOJA BI MOGLA DA VLADA BUDUĆNOŠĆU Mnogi joj nisu čuli ime, ali bi uskoro mogla prestići Microsoft i Apple

Foto: Shutterstock

Malo je čudno pomisliti da bi biznis igrač za koji mnogi ljudi nikada nisu čuli ili nešto od njega kupili, a ima ime koje ne znaju kako da izgovore mogao uskoro postati najvrednija kompanija na svetu.

Nvidia deonice su porasle više od šest puta od početka prošle godine, katapultirajući vrednost proizvođača čipova na skoro 2,8 biliona dolara. Sada vredi više od Amazona (oko 1,9 biliona dolara) i Alphabeta (2,1 triliona dolara), a uskoro bi mogao da preskoči Apple (2,9 biliona dolara), pa čak i Microsoft (3,1 triliona dolara).

Foto: Shutterstock
foto: Shutterstock

Poluprovodnički gigant se izdvaja od svojih kolega Big Tech-a, čiji su proizvodi tako sastavni deo svakodnevnog života. Ljudi rade, igraju se i komuniciraju na svojim iPhone, iPad i MacBook. Pretražuju na Google-u, gledaju YouTube video snimke i koriste Gmail. Skroluju Facebook, objavljuju na Instagramu i ćaskaju na WhatsApp-u. Oni kupuju na Amazonu, čitaju knjige na Kindles-u i gledaju filmove i TV emisije na Prime Video-u. Oni koriste Windows računare, oslanjaju se na aplikacije kao što su Word i Excel i igre na Xbox konzolama.

Slična je priča i sa ne-tehnološkim gigantima poput Warren Buffett's Berkshire Hathaway, koji vredi 870 milijardi dolara ili manje od trećine Nvidije. Čuveni investitorski konglomerat poseduje potrošačke brendove kao što su Geico, Duracell i Dairy Queen, i drži velike udele u Coca-Cola, Kraft Heinz i drugim javnim kompanijama.

Foto: Shutterstock
foto: Shutterstock

Sam Bafet je govorio o moći Apple-ovog brenda i o tome koliko su njegovi proizvodi neophodni, kao ključnim razlozima zašto je tehnološki gigant učinio njih svojim najvećim posedom.

Nasuprot tome, Nvidia nije poznato ime među ljudima koji ne prate tehnološki sektor ili berzu. Izuzimajući igrače i kompjuterske hobiste, njegovi proizvodi se ne dotiču svakodnevnog života na isti način kao druge mega-cap kompanije i stoga im nedostaje njihov kulturni okvir.

Foto: Promo
foto: Promo

Nvidia je zauzela 117. mesto na BrandFinance godišnjoj rang listi globalnih brendova u 2023. Skočila je na 30. mesto ove godine, ali i dalje zaostaje za Allianz-om i UnitedHealthcare-om. Apple, Microsoft, Google i Amazon zauzeli su prva četiri mesta.

OGROMNA POTRAŽNJA

Naravno, Nvidijino čudovišno vrednovanje određuje cenu u očekivanjima investitora da će to postati kritično za društvo u budućnosti. Oni se klade da će njegovi čipovi biti od vitalnog značaja za revoluciju veštačke inteligencije i postati sveprisutni u pametnim uređajima i centrima podataka koji ih povezuju.

Nvidia grafički čipovi su možda niša među potrošačima, ali postoji ogromna potražnja za njima od strane kompanija kao što je Meta. Kao rezultat toga, Nvidijin prihod se više nego udvostručio na 61 milijardu dolara prošle godine, što je dovelo do skoro sedmostrukog povećanja neto prihoda na 30 milijardi dolara.

Foto: Shutterstock
foto: Shutterstock

Poređenja radi, Apple-ova prodaja je dostigla 383 milijarde dolara, a profit je bio 97 milijardi dolara prošle finansijske godine, ali raste mnogo sporije.

Biće fascinantno videti da li će Nvidia vremenom postati glavni potrošački brend ili će nastaviti da pokreće AI napore drugih kompanija, dok uglavnom ostaje van pažnje.