ONE ĆE BRANITI BOJE SRBIJE NA EVROPSKOM TAKMIČENJU! Srpske srednjoškolke u pohodu na Evropu! Evo koji je njihov proizvod
Zamislite da vam dete na pitanje: “Šta ste radili u školi?” kaže “Pravili smo kantu za đubre koja se otvara pomoću senzora, štampali na 3D štampaču figurice za društvene igre, a sad idemo da razvijamo sistem koji će pomoću veštačke inteligencije moći da prebrojava ljude u prostoriji”. Ili da na vašu poruku “Da li si završio domaći?” odgovori Tik-Tok videom u kojem objašnjava fenomen solarnih vetrova.
Ovakvi scenariji do skoro su bili rezervisani samo za američke koledže a nama uglavnom dostupni kroz Netflix serije. Ipak, od pre par godina su realnost i u Srbiji, tačnije u odabranim školama širom zemlje koje pod svojim krovovima imaju “Mejkers labove”. U pitanju su multidisciplinarni, inovativni prostori koji su raspoređeni u 14 škola u Beogradu, Šapcu, Kragujevcu, Bujanovcu, Leskovcu, Nišu…
Ovakav lab postoji i u Zaječaru a njegov koordinator je Mladen Šljivović, profesor fizike zahvaljujući čijem entuzijazmu i želji za nešto drugačijim metodama učenja i tamošnja gimnazija danas ima prostor u kojem se rađaju ideje i realizuju projekti koji neretko prevazilaze lokalne i nacionalne okvire i dobijaju šansu da reprezentuju srpsku kreativnost i inovativnost i na međunarodnoj sceni.
Dobar primer su tamošnje učeničke kompanije koje se takmiče dugi niz godina, ali od pre dve godine imaju i motiv više - Mejkers lab i savršene uslove da svoje inovacije i ideje pretoče u konkretan proizvod.
Tako zaječarski srednjoškolci već drugu godinu zaredom osvajaju Nacionalno takmičenje i imaju priliku da predstavljaju Srbiju na Evropskom prvenstvu. Prošle godine to je uspelo kompaniji “ZaČili” koja je boje srpskog učeničkog preduzetništva branila u Istanbulu, dok ovogodišnje pobednike, kompaniju “Outmark”, to isto čeka krajem jula na Siciliji.
Profesor Šljivović je gostujući u podkastu Zalet Inovacija pokušao plastično da objasni suštinu Mejkers labova:
- Zamislite da u svojoj školi imate jedan prostor u koji možete da dođete i da istražite neku pojavu, da zamislite nešto što bi moglo da bude vaš eksperiment ili nešto što želite da napavite, neki projekat vezan za elektroniku, biologiju ili hemiju, i da na samo nekoliko metara od sebe imate sav alat koji vam pomaže u tome. I zamislite da su taj prostor i ta oprema uvek tu, na raspolaganju, svaki put kada želite nešto takvo da uradite. Upravo to je suština Mejkers laba - da je on tu, da je otvoren i da učenicima pruža priliku da maštaju, zatim da to što su izmaštali realizuju i na kraju da sve to prezentuju drugima - kaže Šljivović i objašnjava da je jedna od okosnica funkcionisanja Mejkers labova STEM sistem.
- Imao sam priliku da 2013. godine krenem sa nešto malo drugačijim načinom predavanja jer nisam bio zadovoljan onim što je škola dotad pružala. Nisam bio zadovoljan ni generacijama koje su izlazile kao sa trake. Počeo sam da istražujem STEM i da pratim sva ta dešavanja i to pre svega jer sam osetio potrebu primetivši da klinci postižu vrhunske rezultate u teoriji, da sa lakoćom rešavaju zadatke, ali kad na red dođe praktični deo i manuelni rad, oni se izgube. Shvatio sam da tu treba nešto da se promeni i da je odgovor na to STEM - objašnjava Šljivović u podkastu Zalet Inovacija.
Profesor Šljivović kaže da je glavna prednost STEM načina učenja to što je multidisciplinaran i što od učenika zahteva da imaju znanje, ali i svest da ista pojava može i mora da se sagleda iz različitih uglova:
- Jedan od najboljih primera je solarni vetar. Tu imamo ogromnu energiju koja dolazi sa sunca, i naš zadatak je da istražimo to kako je zaustavljamo pomoću magnetnog polja zemlje, kako ona stvara polarnu svetlost, zatim koju ulogu ima ozonski omotač koji štiti život na zemlji od tog jakog zračenja i slično. U prevodu, imamo sve predmete: fiziku, hemiju, biologiju i sve to je povezano u jednoj najobičnijoj pojavi koja je prisutna svuda oko nas. Dakle, STEM funkcioniše tako što vi date nekom izazov koji on rešava i stvara nešto novo, a ne da ga primoravate da uči nešto pa onda da ponavlja lekciju i da u tom procesu profesora gleda kao neprijatelja koji stoji na drugoj strani i pokušava da nađe rupe u njegovom znanju - objašnjava profesor Šljivović.
Ceo razgovor sa profesorom Šljivovićem možete pogledati u podkastu Zalet Inovacija. Saznajte sve o tome kako funkcionišu Mejkers Labovi i kakvi su to rezultati koje donosi učenje po STEM metodu, kako nastaju učeničke kompanije, šta je Grupa za obrazovanje i koje organizacije je čine, kakva je perspektiva i kako će izgledati obrazovanje u Srbiji u skoroj budućnosti.
Promo