Svaki treći gost u seoskim turističkim domaćinstvima ove godine je stranac, što je veliki uspeh na planu prepoznatljivosti ovog turističkog proizvoda
Od početka godine imamo konstantan, na mesečnom nivou posmatrano, rast po svim ključnim parametrima. U povećanju turističkog prometa ove godine, prema podacima sistema Eturista, prednjače strani turisti sa dvocifrenom stopom rasta dolazaka od 14 odsto, a sa pojedinih vodećih tržišta, poput kineskog i turskog, imamo i snažniji uzlazni trend dolazaka. Prihodi od stranih turista u prva četiri meseca iznose preko 800 miliona evra, što je međugodišnje povećanje od 22 odsto, kaže u intervju za Kurir ministar turizma Husein Memić i dodaje:
- Podjednako bih istakao da u nepunih prvih šest meseci i domaći gosti takođe ostvaruju rekordni rezultat, koji više nije kreiran samo zahvaljujući vaučerima već i činjenici da su naši građani turistički upoznali Srbiju i shvatili da postoji veliki broj destinacija na kojima mogu da provode odmor.
Za koju domaću destinaciju vlada najveće interesovanje?
- Domaći gosti i ove godine ubedljivo najviše putuju na Zlatibor, koji je sa blizu 100.000 turista u prva četiri meseca najposećenija destinacija u Srbiji. Zlatibor je jedna od retkih celogodišnjih destinacija koja nema problem sezonalnosti, tako da bez obzira na to što je planinski centar, ima vrlo bogatu ponudu i tokom letnjih meseci. Zlatibor ima sve adute da zadovolji prohteve i stranih gostiju. Trenutno je svaki četvrti gost ovog planinskog centra strani turista. Međutim, ako uzmemo u obzir vrlo konkurentne smeštajne kapacitete i druge sadržaje, moramo da jačamo interesovanje stranih turista za ovaj planinski centar.
Srbija je prva destinacija u svetu po stopi rasta prihoda od stranih turista, pokazuju podaci Svetske turističke organizacije. Odakle najviše pristižu gosti?
- Srbija i ove godine nastavlja da beleži rekorde u svetu po stopi rasta prihoda od turizma u odnosu na period pre pandemije, što pokazuju podaci Svetske turističke organizacije, i to zahvaljujući povećanju broja stranih gostiju sa gotovo svih najvažnijih tržišta. BiH je i posle pandemije ostala najveće tržište regiona s kog nam dolaze strani gosti, a trenutno su od država okruženja u samom vrhu i Severna Makedonija i Bugarska. Posebno bih pomenuo da su kineski turisti u prva četiri meseca ove godine prevazišli i dolaske i noćenja iz rekordne 2019. godine, i to za 22 odsto u dolascima i više od 60 odsto u noćenjima. Srbija je jedna od retkih evropskih zemalja koja je nadmašila prepandemijski nivo prometa s Kinom. Takođe, broj turskih turista, koji su prošle godine bili naše najznačajnije tržište, u prva četiri meseca ove godine je 2,5 puta veći nego u istom periodu 2019.
U proteklom periodu dodeljivana su bespovratna sredstva za razvoj seoskog turizma. U kom roku očekujete da ruralni turizam postane konkurentan turistički proizvod?
- Seoski turizam se nametnuo tokom pandemije spontanim rastom interesovanja za ovu vrstu smeštaja, pri čemu je ovaj trend dodatno uznapredovao prošle i ove godine. U objektima seoskog turizma je u periodu od početka godine zaključno s današnjim danom povećan broj gostiju za više od 60 odsto, pri čemu je broj stranih turista porastao za blizu 70 odsto. Mi smo već došli u situaciju da je ove godine svaki treći gost u seoskim turističkim domaćinstvima strani, što je, moraćete priznati, samo po sebi veliki uspeh na planu prepoznatljivosti ovog turističkog proizvoda. Naravno, pred nama je mnogo posla jer smo postavili cilj da turistički brendiramo srpsko selo. Očekujem da će podsticajna sredstva koja se ove godine prvi put dodeljuju, i to u iznosu od 150 miliona dinara, biti veliki podstrek na planu unapređenja ponude smeštajnih kapaciteta i razvoja seoskog turizma. Interesovanje za bavljenje seoskim turizmom postoji, pogotovo je najava dodele podsticajnih sredstava uticala na povećanje broja registrovanih seoskih turističkih domaćinstava, kojih je trenutno za trećinu više nego pre donošenja uredbe. Jelena Vukić
Bonus video: