Kada se jednog jutra u oktobru 2022. godine, Logan La Farnije probudio, ugledao je prazno parking mesto.
Njegov novi kamion Ram Rebel, kupljen pre godinu dana, nestao je.
Sigurnosne kamere snimile su dvojicu muškaraca sa kapuljačama u gluvo doba noći kako provaljuju u kamion ispred njegove kuće u Miltonu, Ontariju i odvoze ga.
Samo nekoliko meseci kasnije, isti kamion pojavio se na internet stranici za prodaju vozila u Gani, udaljenoj više od 8.500 kilometara.
„Dodatno iznenađenje je bio držač za laptop mog sina koji smo ostavili na vozačevom sedištu, a tamo je bilo i smeće koje smo ostavili", rekao je La Farnije za BBC.
Isti nered video se i na fotografijama automobila.
„Nije bilo sumnje da je u pitanju moje vozilo", priseća se La Farnije.
Njegova priča nije jedinstvena.
Tokom 2022. godine, u Kanadi je ukradeno više od 105.000 automobila ili po jedan automobil na svakih pet minuta.
Pokraden je i kanadski ministar pravde, kome su lopovi dva puta ukrali službeni auto.
Početkom leta ove godine, Interpol je Kanadu uvrstio među deset najgorih zemalja za krađu automobila, od 137 koliko se nalazi u bazi podataka.
To je neverovatno, rekao je portparol, s obzirom na to da je zemlja tek u februaru počela da integriše podatke sa međunarodnom policijskom organizacijom.
Kada se automobili ukradu, koriste se za druga krivična dela, prodaju se drugim stanovnicima Kanade ili preprodaju u inostranstvu, kažu iz vlade.
Interpol je otkrio više od 1.500 automobila širom sveta ukradenih iz ove države, a još oko 200 i dalje se pronađe svake nedelje, obično u lukama u drugim zemljama.
Krađa automobila je poput epidemije, pa je kanadski biro za osiguranje proglasio „državnu krizu", ističući da su morali da isplate 1,5 milijardi kanadskih dolara (milijardu američkih dolara) za slučajeve krađe prošle godine.
Ovaj problem primorao je policiju širom sveta da izdaje javna uputstva o tome kako je najbolje zaštititi vozila od krađe.
U međuvremenu, neki Kanađani su preuzeli stvari u vlastite ruke, postavljajući električne tragače na automobile ili anagažujući obezbeđenje u komšiluku.
Oni koji to mogu da priušte, ugrađivali su stubove koji se mogu uvlačiti na parking mestima, sličnim onima koji se mogu videti u bankama i ambasadama, kako bi pokušali da odvrate lopove.
Nauman Kan iz Misisagija, grada u blizini Toronta, započeo je posao postavljanja stubova pošto su njemu i njegovom bratu ukrali automobile.
Jednom prilikom su lopovi provalili u njegovu kuću dok su žena i deca spavali.
Tražili su ključeve njegovog Mercedesa parkiranog u dvorištu, ali su pobegli kada su ga videli, priseća se on.
Posle ovog traumatičnog iskustva, prodao je automobil i zamenio ih sa dva skromna porodična vozila.
Kan slične priče čuje i na poslu od drugih stanovnika Toronta.
„Imali smo klijenta čija je ulica imala toliko upada u kuće da je svake večeri angažovao čuvara, jer se nije osećao bezbedno", kaže.
Rasprostranjenost krađe automobila u Kanadi je iznenađujuće visoka, uzimajući u obzir to koliko je malo stanovnika ove zemlje u poređenju sa Amerikom i Britanijom - drugim zemljama sa visokom stopom takvog kriminala, kaže Aleksis Pikero, direktor američkog Biroa za pravosuđe i statistiku.
„Kanada takođe nema toliko lučkih gradova kao SAD", rekao je Pikero.
Dok se SAD, Kanada i Velika Britanije bore sa naglim porastom krađa automobila od pandemije kovida-19, stopa krađa u Kanadi (262,5 na 100.000 ljudi), je veća od one u Engleskoj i Velsu 220 na 100.000 ljudi), pokazuju najnoviji podaci.
Prilično je blizu onoj u Americi, gde je događa oko 300 krađa na 100.000 ljudi, kako pokazuju podaci iz 2022. godine.
Porast krađa poslednjih godina je posledica svetske nestašice automobila izazvane pandemijom koja je povećala potražnju i za korišćenjem vozila, ali i za novim vozilima.
Postoji i povećana potražnja za određene modele automobila na međunarodno nivou, što krađu vozila čini glavnim izvorom prihoda za organizovane kriminalne grupe, rekao je Eliot Silverstin, direktor za odnose sa vladom u Kanadskom automobilskom savezu.
Dodao je i da način funkcionisanja kanadske luke utiče na ovo.
„Veći je fokus na ono što dolazi u zemlju, nego na ono što iz nje odlazi", rekao je ističući da kada se vozila spakuju u brodske kontejnere u luci postaje teže d se dođe do njih.
Policija je uspela da pronađe nekoliko ukradenih automobila.
U oktobru su otpočeli i jedanaestomesečnu istragu kada je pronađeno preko hiljadu vozila vrednih oko 60 miliona kanadskih dolara.
Podignuto je i više od 550 optužbi.
U periodu od decembra do kraja marta, granični i policijski službenici pronašli su skoro 600 ukradenih vozila u luci Montreal pošto su pregledali 400 brodskih kontejnera.
Ove vrste intervencija su složene, obzirom na to koliko robe se kreće kroz luku, kažu stručnjaci.
Samo 2023. godine kroz luku Montreal prešlo je oko 1,7 miliona kontejnera.
Zaposleni u većini slučajeva nemaju ovlašćenje da pogledaju kontejnere, a u oblastima pod carinskom kontrolom, samo carinski službenici mogu da ih otvore bez naloga.
U isto vreme, Kanadska granična služba se bori sa nedostatkom zaposlenih, prema izveštaju koji je njihov sindikat podneo u aprilu.
Zastarela tehnologija je takođe problem.
Patrik Braun, gradonačelnik Bramptona, još jednog grada u Ontariju koji se uočava sa teškom krađom automobila, nedavno je posetio kontejnerski terminal Port Njuark u Nju Džersiju, kako bi uporedio taktiku inspekcije Amerike i Kanade.
On je za Nešnal Post (National Post) rekao je su američke vlasti dobile skenere za merenje gustine, kao i da blisko sarađuju sa lokalnim organima za sprovođenje zakona.
„U Kanadi to ne radimo", rekao je.
U maju je kanadska vlada rekla da će uložiti milione kako bi ojačala sposobnost CBSA-a da pretražuje brodske kontejnere.
Policija će takođe dobiti dodatni novac za borbu protiv krađe automobila u zajednicama.
Silversten je rekao da misli da su deo slagalice koja nedostaje i proizvođači automobila.
U međuvremenu, vlasnici poput La Farnijea još se bore sa tim šta da urade da bi njihova vozila bila bezbedna.
Pošto je njegov kamion Ram Rebel ukraden, zamenio ga je Tojotom Tundra, vozilom koje je opisao kao „kamion iz snova".
Ugradio je i dodatni uređaj u motor, kako bi sprečio lopove da lako pokrenu automobil.
Opremio ga je i uređajem za praćenje oznaka u slučaju da bude ukraden, i dodao štap pored volana.
Ipak, lopove to nije omelo.
Ponovo su došli na parking, ovog puta da ukradu drugo vozilo.
Međutim, bilo im je teže i razbili su staklo da bi ušli unutra.
Buka je probudila La Farnijea koji je pozvao policiju.
Ali lopovi su uspeli da pobegnu za četiri minuta koliko je bilo potrebno da policija stigne.
Platio je popravku potpuno novog kamiona, a potom ga prodao.
Čitavu dramu nazvao je „obeshrabrujućom".
(Kurir.rs/BBC na srpskom/Preneo: N. V./Foto: Ilustracija)
Bonus video: