Radimo na izradi novog zakona o bezbednosti saobraćaja. Jedan od predloga verovatno će biti trajno oduzimanje vozila i trajno oduzimanje vozačke dozvole za najteže saobraćajne prekršaje i povratnike u činjenju prekršaja. Naravno, i za krivična dela kao što je izazivanje saobraćajne nezgode s teškim telesnim povredama ili poginulim licima, istakao je u intervjuu za Kurir Slaviša Lakićević, načelnik Uprave saobraćajne policije MUP Srbije, i dodao da će se razmatrati dodatni lekarski i psihološki pregledi za nesavesne vozače.
- Ići ćemo na nultu toleranciju alkohola u organizmu, znatno ćemo povećati kazne što se tiče psihoaktivnih supstanci jer imamo sve više vozača pod njihovim dejstvom. Izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja važe od prošle godine, a 23. februara ove stupio je na snagu i novi Pravilnik o načinu vršenja kontrole i neposrednog regulisanja saobraćaja na putevima, u kojem je jedna od najvažnijih novina privremeno oduzimanje vozila.
I kakvi su rezultati?
- U 90% slučajeva su to putnička vozila, imamo i šest motocikala, devet bicikala, tri teška teretna vozila, jedan traktor i čak jedno zaprežno vozilo! Jednom vozaču smo dva puta oduzeli vozilo, a jednom čak tri vozila! Vidite koja je to drskost! Najviše privremeno oduzetih automobila su marke "folksvagen", "mercedes", BMW i "audi". Kao prekršaji su se izdvojili vožnja pod zabranom i vožnja bez vozačke dozvole. Problem je što su trećina mladi. Oni su nam ove godine u blagom porastu stradanja. Mi se svi borimo da imamo manje poginulih, a Strategijom o bezbednosti saobraćaja smo zacrtali da budemo među deset najbezbednijih zemalja.
Gde smo sada?
- Nešto smo bolji od zemalja u okruženju. Daleko smo ispod željenog stanja. Prošle godine bila je 501 poginula osoba u saobraćaju i to je izuzetno važno, to je istorijski rezultat, najmanje dosad. Istorijski rezultat i najviše pisanih saobraćajnih prekršaja - 1.401.000. Težimo da do 2030. prepolovimo broj poginulih u odnosu na 2019, kada ih je bilo 534, da imamo nula poginule dece. Najviše ljudi nam gine subotom i četvrtkom u periodu od 12 do 22 sata.
Šta je važno da vozači shvate?
- I dalje imamo veliki broj vozača koji ne poštuju propise, ali se trudimo da preventivnim aktivnostima promenimo njihov stav. To je ključno. Da se izmeni stav: "Neću da vežem pojas, idem samo do školice da pokupim dete" ili "Neću dete da stavim u sedište i vežem, neće ništa da se desi".
Ko je najugroženiji?
- Prošle godine poginulo je 286 vozača, 81 putnik i 134 pešaka. Pešaci su jedna od najranjivijih kategorija. Poginulo je desetoro dece. Moramo mnogo toga da uradimo što se tiče bezbednosti prevoženja dece. Od ukupnog broja poginule dece, polovina je poginula zbog neadekvatnog prevoženja, a druga polovina kao pešaci. Nažalost, roditelji ne samo da ih ne vezuju i ne stavljaju u sedište već ih prevoze i na prednjem sedištu, pa čak i u krilu vozača. Mislim da je tu propisana kazna koju imamo mala. Tu je svaka kazna mala.
Može li se uključiti centar za socijalni rad u tim situacijama?
- Postoje takva zakonska rešenje u zemljama anglosaksonskog prava. Mi spremamo novi Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima i sigurno ćemo imati znatno veće sankcije za nekorišćenje pojasa, za neadekvatno prevoženje dece, za vožnju pod dejstvom psihoaktivnih supstanci, alkohola i za recidiviste. Dobar primer je Grčka, oni su tri puta uvećali sve kazne i imaju 30% bolje stanje u bezbednosti. Ali moram da naglasim da nije sve u sankcijama. Mnogo je toga u prevenciji, odnosno promeni stava i svesti. Jedna od najvažnijih novina je i Karavan bezbednosti saobraćaja, koji smo realizovali tokom maja i juna u šest gradova Srbije i tokom kog je vršena edukacija dece i mladih.
Predsednik Vučić založio se za pooštravanje zatvorskih kazni sa sadašnjih od dve do 12 godina na pet do 20 godina, kao i trajnu zabranu upravljanja vozilom za svakog ko izazove povredu ili smrt deteta u saobraćaju. Da li će ovaj predlog biti uvršten u zakon o bezbednosti saobraćaja?
- Da, i to vrlo brzo. Nadamo se da će zakon biti završen do kraja godine. Naravno, ide na javnu raspravu, konsultacije... Veliku nam podršku daju, a i mi njima, roditelji poginule dece. Neke od njihovih predloga ćemo svakako usvojiti.
Još jedna novina je veoma važna...
- To je revolucija u saobraćajnoj policiji. Saobraćajni policajci će imati Android uređaj na kojem će imati sve što mu je potrebno o vozaču kojeg je zaustavio jednostavnim očitavanjem dozvole. Neće više proveravati u centrali, pisati kazne na papiru, pa pisati izveštaje u stanici... Svako zaustavljanje će biti evidentirano u sistemu. Samo na papiru ćemo uštedeti više od tri miliona evra godišnje! Stvarno smo se potrudili. Intervencija neće trajati duže od tri minuta.
Radar u civilnom automobilu pored puta - vozači se pitaju da li je to dozvoljeno.
- Jedan od načina da vozače koji voze prebrzo disciplinujemo jeste i da radimo bez zaustavljanja. Taj radar je napravljen da može da radi sa zaustavljanjem i bez. Zašto to radimo? Zato što od svakog parkiranog civilnog vozila pored puta možete da pomislite da je vozilo iz kog se snima. To deluje preventivno i ima veliki efekat i to je ono što želimo da izazovemo kod vozača.
Već smo pominjali važnost vezivanja pojaseva, a preventivno ćete delovati i s taksi udruženjima.
- U celoj Srbiji će u taksi vozilima biti nalepnica koja će putnicima sugerisati da vežu pojas bilo da sede napred ili pozadi. Uz to će i taksista da im saopšti da bi zbog lične bezbednosti bilo dobro da budu vezani. On po zakonu ne može to da im naredi. Kada saobraćajni policajac zaustavi vozilo, kazna za nevezivanje pojasa se piše putniku.
Bonus video: