ŠANSA KAKVA SE PRUŽA JEDNOM U 100 GODINA: S litijumom bi bili vodeća sila u Evropi s kompletnim lancem snabdevanja za LFP baterije
Kombinaciju litijum-karbonata i LFP (litijum-gvozdeno-fosfatnih) baterija nema nijedna država u Evropi! A upravo ta kombinacija će imati centralno mesto u energetskoj tranziciji. Mi zaista imamo tehnološku šansu kakva se pruža jednom u 100 godina!
Ovo za Kurir tvrdi Nemanja Mikać, generalni direktor i osnivač kompanije "ElevenEs", koja je u Subotici otvorila prvu fabriku za proizvodnju LFP baterija, a ovaj proizvodni pogon prvi je te vrste ne samo u našoj zemlji već i u Evropi!
- LFP baterije predstavljaju oko polovinu svetske proizvodnje, a pre tri godine su bile samo 10 odsto. Drugi tip je NMC (nikl-mangan-kobalt) i one čine skoro drugu polovinu. Ostalih manje od pet odsto su drugi tipovi katode. Prednost LFP baterija je njihov vek trajanja - tri puta je duži od NMC, jeftinije su od NMC, znatno su bezbednije i održivije za životnu sredinu jer nema nikla i kobalta. Od kritičnih sirovina ima samo litijuma - objašnjava Mikać.
Baterije budućnosti
Mana ovih baterija je, kaže, to što im je gustina energije nešto manja, pa se ne koriste u skupim automobilima s visokim dometom:
- Zato se LFP koristi kod svih jeftinijih automobila (uglavnom ispod 50.000 evra, a Kinezi već prave automobile i za 12.000 evra). Pored toga, koriste se i u autobusima, kamionima, radnim mašinama, viljuškarima, rudarskoj opremi, građevinskim mašinama i svim sistemima za skladištenje energije (vetar, solar), kao i u domaćinstvima kada se kombinuju sa solarom.
U fabrici "ElevenEs" trenutno se, kaže, proizvodi oko 50 komada dnevno, a izvoze se u razne zemlje EU i SAD. LFP je, inače, porastao sa 10 na 50 odsto udela u svetskom tržištu, a predviđa se rast od 320 odsto do 2030. godine.
To je velika šansa i za Srbiju...
Povećanje BDP do 20 odsto
- Naši planovi su početak gradnje megafabrike (1 GWh) do kraja ove godine, a 2026. krećemo sa izgradnjom gigafabrike (8 GWh). Treći korak su josš dve gigafabrike od po 20 GWh svaka. Ako bismo realizovali sve tri gigafabrike u Srbiji i doveli kompletan lanac snabdevanja, imali bismo novih 11-12 milijardi evra godišnje nove vrednosti i 20.000 zaposlenih u kompletnom lancu. Ovde podrazumevam samo jednog proizvođača automobila i naš ceo lanac snabdevanja. Pričamo o povećanju BDP od oko 16-20 odsto - kaže Mikać, koji i objašnjava šta bi ovo značilo za našu zemlju ukoliko bi se u Srbiji iskopavao litijum:
- Litijum, odnosno litijum-karbonat, jedna je od osnovnih sirovina u lancu snabdevanja baterija. Ta sirovina ide u drugu fabriku, koja se zove fabrika katodnog aktivnog materijala. Ona proizvodi LFP, koji mi kupujemo i mešamo s drugim supstancama da dobijemo LFP katodu, što je naš poluproizvod. Finalni proizvod je, naravno, LFP baterija. Kako mi imamo planove da za nekoliko godina učestvujemo i u proizvodnji LFP katodnog aktivnog materijala, tako bismo praktično zaokružili celokupan lanac snabdevanja i bili bismo vodeća sila u svetu, mimo Kine, koja bi imala kompletan lanac snabdevanja za LFP baterije.U Evropi svakako ubedljivo ispred svih. To dalje znači i stvaranje novih industrija oko nas, gde bi Srbija imala centralno mesto u tehnološkoj revoluciji koja predstoji - kaže on i dodaje da su sirovine jedan od najvećih problema u lancu snabdevanja, te da bez iskopavanja litijuma Srbija ne bi imala centralnu poziciju u Evropi, gde bi kontrolisala ceo lanac.
Bonus video: