LETELI SMO HELIKOPTEROM KOJI GASI POŽARE I TRAGA ZA NESTALIMA: Evo zašto je elitna flota MUP među prve 4 jedinice u Evropi (FOTO)

Kurir, Marko Karović

Desno od nas sleću avioni, a mi se pripremamo za uzletanje. Kakva mašina - "erbas H-145"! Sad se lakše diše, napolju prži 37, a ovde radi klima.. Rotor se vrti sve jače, a zvuk motora para, nadjačava sve. Više ništa sem tog zvuka se ne čuje!

Naši domaćini, piloti, s modernom opremom kao na filmu, komuniciraju pomoću slušalica. Pred njima brdo dugmića, kao i iznad. Podešavaju ih, čekamo. I sve je spremno za poletanje...

Marko Karović 
foto: Marko Karović

Dve zanosne letelice poletele su gotovo u istom trenutku. Ispod nas aerodrom "Nikola Tesla", pilot Helikopterske jedinice MUP Denis Vojvodić skreće desno. Ova elitna jedinica, koja je ugostila reportere Kurira, redovno učestvuje u gašenju i lokalizovanju svih požara na otvorenom u našoj zemlji, pa i u regionu, a jedna ekipa je baš ovih dana bila u Severnoj Makedoniji kao ispomoć.

Rizične operacije

- Naš zadatak je u suštini vezan za saradnju sa Sektorom za vanredne situacije, koji nam i upućuje poziv za angažovanje. U slučaju gašenja požara, mi smo oslonjeni na njih, odnosno oni su nosioci, a mi smo pomoć u gašenju zemaljskih, tih šumskih, obično velikih požara na otvorenom. Gašenje požara iz vazduha je naporno, vruće je i zahteva maksimalnu koncentraciju svih članova posade. Iziskuje velike psihičke i fizičke napore, a najteža je ta visoka temperatura u kojoj se radi, na tako visokim temperaturama se smanjuju i performanse vazduhoplova - objašnjava nam pilot Vojvodić, koji leti već 27 godina.

Marko Karović 
Pilot Denis Vojvodićfoto: Marko Karović

Straha, kaže, nema, samo doza povećane opreznosti zbog rizika koji takva operacija nosi.

PILOT MILOš MILUTINOVIĆ

Ovaj posao mora da se voli

Pilot Miloš Milutinovićfoto: Marko Karović

Pilot Helikopterske jedinice Miloš Milutinović kaže da onaj ko radi ovaj posao, mora pre svega da ga voli.

- Inicijalno, ovaj posao počinje s velikom ljubavlju prema vazduhoplovu, koji se kasnije razvija u sve veće stepene profesije, tako da smo danas vrlo obučeni profesionalaci. Kreće iz ljubavi do nekog stadijuma profesionalnosti. Najveći izazov prilikom obavljanja zadataka su vremenske prilike i situacije - navodi Milutinović.

Let helikopterom potpuno je drugačiji od leta avionom, kao i uzletanje i sletanje. Beograd nikad nije izgledao lepše. Letimo na nešto više od sto metara visine. Krećemo se ka ušću Save i Dunava, prolazimo Most na Adi, potom Brankov most, a onda su nas profesionalci Helikopterske jedinice MUP Srbije provozali iznad prestonice.

Marko Karović 
foto: Marko Karović

Osim gašenja velikih požara na otvorenom, ova uvažena jedinica MUP radi i na drugim kompleksnim zadacima.

Kompleksni zadaci

- Angažovani smo u kontroli granice, medicinskom prevozu, prevozu najviših državnih zvaničnika, pretragama i spasavanju u koordinaciji s civilnim vlastima za potrebe eventualnih udesa vazduhoplova. Usko sarađujemo sa specijalnim jedinicama u MUP, sa vojskom i Gorskom službom spasavanja. Može da se desi i potraga za nestalima, planinarima, sve zavisi ko nam uputi zahtev iz organizacionih jedinica MUP, sarađujemo sa svima - objašnjava nam Vojvodić dok pravimo još jedan krug.

POTRAGA ZA MALOM DANKOM

Intenzivno se tragalo i iz vazduha

Helikopterska jedinica MUP bila je angažovana i u potrazi za dvogodišnjom Dankom Ilić u prigradskom naselju Banjsko polje i Brestovačkoj banji.

- Bili smo angažovani više dana u više navrata, pomagali smo pošto je bio širok rejon pretrage, šumovit, teško dostupan. Učestvovali smo u nekoliko dana intenzivne potrage, nakon toga je to preuzela zemaljska ekipa - naveo je pilot Vojvodić.

Tu su i Beograd na vodi, SIV, Kalemegdan, u daljini levo nazire se i Avalski toranj... Eno i Ade ispod, rashlađuju se ljudi, odsjaj vode iz ove perspektive je nestvaran. Novi kontrolni toranj se ponosito nazire, eno i piste, pilot skreće i let privodi kraju, spušta letelicu lagano. Bup. Dotakli smo pistu! Dugmići se vraćaju na svoje prvobitne pozicije, buka se stišava.

Kurir 
Ekipa Kurira sa posadom helikoptera MUPfoto: kurir

Flotu Helikopterske jedinice čine helikopteri koji su u samom vrhu svoje klase, a po sastavu flote su među prve četiri jedinice u Evropi - daleko su iznad policije Austrije, Belgije, Norveške i Švedske. Pored toga, i po sastavu kvalitetnog kadra - pilota i mehaničara - ova jedinica je u samom vrhu.

FILMSKA INDUSTRIJA

Čuvenog glumca oslobodili straha

foto: Instagram

Helikopterska jedinica bila je angažovana i za potrebe filmske industrije. Najinteresantnije im je bilo snimanje TV serijala "Mornarički specijalci" (SEAL Team) američke produkcije. Radnja se dešavala u Beogradu, oni su bili izabrani jer su se radile visokorizične scene snimanja s helikopterom u strogom centru grada. I saobraćaj je bio zaustavljen, bilo je i visokog lebdenja iznad Trga Nikole Pašića.

Glavni glumac, inače i zvezda serije "Bouns" Dejvid Borijanaz, imao je strah od letenja.Nakon dva-tri sata leta s posadom Helikopterske jedine on se oslobodio straha i njegov dubler više nije prisustvovao u letelici, glumac je izričito zahtevao da sam snimi scene. Snimali su i sa Berom Grilsom na lokalitetu Stare planine, i to sa upotrebom bočne dizalice, a za potrebe serijala koji je emitovan na Netfliksu.

Proces modernizacije flote započeo je 2019. godine, kada su isporučeni helikopteri H-145, nakon toga potpisani su ugovori za "erbas H-215 superpuma" i "kamov 32".

Bonus video:

This browser does not support the video element.

02:36
ONI NE POSTAVLJAJU PITANJE KOLIKO JE TEŽAK ZADATAK, ONI GA IZVRŠE! Za pilote Helikopterske jedinice MUP nema NEMOGUĆIH MISIJA Izvor: Kurir televizija