Ruska vojska ima na raspolaganju sve manje oklopnih vozila, zbog čega poseže za civilnim, pa i motociklima. Ali, ukrajinske mine i dronovi su posvuda i ne mogu da ih izbegnu ni najveštiji motociklisti.
“Škola za motocikle je stvarna priča” , napisao je jedan ruski bloger u nedavnoj objavi o 5. brigadi u Donjecku, koja se bori oko grada Krasnohorivke na istoku Ukrajine. Objavu je preveo estonski analitičar nadimka Vor Translejted.
Ne treba očekivati da će nova obuka značajno produžti šokantno kratak životni vek ruskih trupa na motociklima. Slabo naoružani i nezaštićeni, vojnici na motociklima ginu pri jednakim napadima na neprijateljske položaje.
Rusi su još ovog proleća počeli da šalju veliki broj kineskih i beloruskih motocikala trupama na frontu. Motocikli, zajedno s kineskim terenskim vozilima Dezertkros, koji neobično podsećaju na golf-kolica, pomažu da ublaže sve veću nestašicu oklopnih vozila za prevoz trupa među ruskim brigadama.
Napadačke taktike
Rusi su od početka rata izgubili više od 16.000 oklopnih vozila i drugog teškog naoružanja. To je više nego mnoge vojske imaju u svom čitavom inventaru.
Napadačke taktike trupa na motociklima su jednostavne. Oni jurišaju što je brže moguće po ničijoj zemlji zasutoj minama koja razdvaja ruske i ukrajinske položaje, a sve u nadi da će im malene dimenzije i velika brzina njihovih motocikala pomoći da izbegnu ukrajinske dronove.
Ako uspeju da pređu zonu mina i dronova, silaze s motocikala i bore se pešaka.
"Pojavljuje se novo područje specijalnosti u vojsci" napisao je drugi bloger. “Motorizirani pešaci.”
No te taktike, iako možda u teoriji imaju smisla, nisu preterano uspešne u haosu i stresu stvarnih borbi. Ukrajinske mine i dronovi su svuda i ne mogu da ih izbegnu ni najveštiji motociklisti.
Podaci analitičara Endrua Perpetue pokazuju kako su Rusi izgubili najmanje 18 motocikala u aprilu, 80 u maju i 55 u junu. Tokom jednog ruskog napada na Ugledar, ukrajinske mine, dronovi, artiljerija i projektili uništili su najmanje 19 motocikala, a ljudske žrtve bile su velike.
Gubici golf-kolica bili su tek nešto manji, pokazuju Perpetuine brojke. Jedan propali ruski napad sredinom jula rezultovao je uništenjem pet takvih vozila – a njihove posade su ili poginule ili su ostale ranjene i u povlačenju.
Čini se kako se Rusi slažu da bi, ako već ne mogu dobiti dovoljno oklopnih vozila i moraju nastaviti sa opremanjem trupa golf-kolicima i motociklima, barem trebalo da pokušaju da poboljšaju svoju taktiku.
Stopa preživljavanja
Moguće je kako je 5. brigada u Donjecku prva koja je upravo iz tog razloga vožnju na motociklima uvela u obuku.
"5. brigada i njena škola za motocikle su genijalni" napisao je prvi bloger, dodavši kako bi i druge jedinice mogle uvesti slične reforme.
Poboljšavanje taktika, a time i stope preživljavanja trupa, nije nezamislivo. Bolja svest o okolini i poboljšanje veštine mogu im pomoći da izbegnu mine. Vožnja noću, iako zahtevna čak i uz naočare za noćni vid, može im pomoći da izbegnu dronove koji uglavnom nemaju infracrvene senzore.
Ipak, treba se prisetiti da posebna obuka nije bila od velike pomoći prošli put kada je neka velika vojska u jednake borbe poslala vojnike na motociklima. Nemačka vojska još je tokom Prvog svetskog rata obučila neke vojnike za takve napade, ali rezultati su za njih bili “poprilično tragični,” kažu iz kompanije Ends Kuio.
“Ne treba ni reći da se od ideje za slanje motocikala u jednake bitke odustalo,” naglašavaju. Ipak, ne zauvek. Više od stotinu godina kasnije, motocikli su se vratili na front, a zasad izgleda kao da će tu i ostati budući da ruske brigade počinju da obučavaju vojnike za vožnju.
Čak i uz veću obuku, vrlo je verojatno da će ishod za ruske trupe na motociklima biti podjednako tragičan.
(Kurir.rs/Forbs/Preneo: A.N.)
Bonus video: