Porodica iz Beograda je doživela pakao, kada im se tokom povratka kući iz Grčke, čim su prešli Evzoni, zapalio automobil u Severnoj Makedoniji. Požar je zahvatio i nisko rastinje pored puta, a saobraćaj na auto-putu bio je obustavljen neko vreme, dok je granični prelaz kratko bio zatvoren.
Kako su ispričali vlasnici vozila, na automobilu je urađen servis pred put i on je redovno održavan, te im nije bilo jasno kako je do požara došlo. Ipak, iz jednog beogradskog autoservisa pojašnjavaju da su i takve situacije i te kako moguće.
Kako iz ovog autoservisa navode, požar u automobilima može nastati iz više razloga, čak i kada je vozilo novo i redovno servisirano.
Neki od najčešćih uzroka uključuju:
Električni problemi: Kvarovi u električnom sistemu automobila, kao što su loše spojeni kablovi ili kratki spojevi, mogu izazvati varnice koje mogu zapaliti gorivo ili druge zapaljive materijale.
Curenje goriva: Čak i mala količina goriva koja curi može dovesti do požara ako dođe u kontakt sa izvorom toplote ili varnicom. Curenje može nastati zbog oštećenih ili nepravilno instaliranih cevi, zaptivki ili spojeva.
Pregrevanje motora: Ako motor nije pravilno hlađen, može doći do pregrevanja koje može zapaliti ulje ili druge zapaljive tečnosti u motoru.
Nedostaci u proizvodnji: Iako retki, mogući su fabrički defekti u delovima automobila koji mogu izazvati požar. Ovo je posebno važno kod novih automobila gde određene serije mogu imati problematične komponente.
Nepravilno servisiranje: Iako redovno servisiranje treba da smanji rizik od požara, greške tokom servisiranja, kao što su nepravilno zategnuti spojevi ili neispravno instalirani delovi, mogu povećati rizik.
Kako pojašnjavaju iz ovog autoservisa, kada je u pitanju konkretan slučaj beogradske porodice, trebalo bi se posavetovati sa mehaničarom koji im je radio servis pred put.
"Što se tiče ovog konkretnog slučaja, najbolje bi bilo posavetovati se sa servisom koji je obavio poslednje održavanje tog auta kako bi izvršili detaljnu inspekciju i utvrdili tačan uzrok požara. Takođe, i proizvođač automobila bi mogao da pomogne, posebno ako postoji sumnja na fabrički defekt", pojašnjava sagovornik iz beogradskog servisa.
U ispovesti na društvenim mrežama, Vladimir i Jelena su opisali kako je došlo do požara. Prema njihovim rečima, auto je redovno servisiran, poslednji put pre samog polaska na letovanje i tom prilikom je bilo sve ispravno. Kod sebe su imali i pp aparat.
Nažalost, Vladimirov i Jelenin primer nije jedini ni ove, a ni tokom prethodnih godina. Na putevima u Srbiji česti su požari u automobilima, a najčešće gore automobili starijih generacija.
BMW najčešće gori
Ipak, kako su ranije serviseri pojasnili, najčešće se požari događaju na automobilima marke "BMW".
"U poslednje vreme imate najviše automobila marke "BMW" koja se pale jer dolazi do pregrevanja motora. Najčešće se pale oni koji motor na dizel pale, a razlog su nestručni majstori, loše popravljene instalacije, dakle nestručni majstori koji ne popravljaju dobro. Dovoljno je da ne koriste kvalitetnu izolir traku da do paljenja dođe", objasnio je ranije serviser iz Beograda.
Miševi kao uzročnici požara
Ipak, uzročnik požara nekada ne mora da bude ni vozačeva, ali ni proizvođačeva greška. Kako je pre godinu dana pojasnio bivši automobilista Milun Vesnić iz Užica, nije sigurna preventiva od požara ako u garaži u kojoj stoji vozilo ima miševa.
"Miš ume da se zavuče u nepristupačne delove motornog prostora i pregrize kablove čime napravi spoj. Ili da se zavuče pod zupčasti kaiš koji prilikom paljenja poskoči i napravi lom u motoru. Iz ovog razloga je poželjno da se garaža zaštiti od miševa", rekao je on.
Poznata "Princeza Ksenija" zamka za vozače i okidač za požar
Pre dve godine otvoren je auto-put "Princeza Ksenija" kojim srpski turisti najčešće idu ka crnogorskom primorju. Nažalost, njegovo otvaranje i nije se toliko slavno završilo, s obzirom na to da se na ovoj deonici za samo četiri dana zapalilo isto toliko automobila, dok su 40 četvorotočkaša „prokuvali“ motori.
Na 42 kilometara uspon od preko 1.000 metara
Smokovac kod Podgorice, gde je ulazak na auto-put iz pravca mora, leži na 70 metara nadmorske visine, a naplatna rampa Mateševo kod Kolašina na 1.100 metara iznad mora.
Dakle, kratkom deonicom na kojoj je maksimalna dozvoljena brzina 100 kilometara na sat, treba savladati visoki uspon između dve tačke, a u danima kada je dolazilo do nezgoda temperatura je bila blizu 40. podeoka Celzijusove skale.
Iz crnogorskog državnog preduzeća „Monteput“ posle serije zapaljivanja vozila, objasnili su za RTCG da su svi automobili u kojima je izbio požar bili stariji od 15 godina, odnosno da nisu bili spremni za brzine na auto-putu. Istovremeno, automehaničari iz Podgorice ukazali su da je automobil na velikom usponu podvrgnut naprezanju, naročito ako radi na velikom broju obrtaja.
Šta sve treba uraditi pre puta
- Proveriti tehničku ispravnost vozila (posebno uređaja za upravljanje vozilom, za zaustavljanje vozila, za označavanje vozila i osvetljavanje puta)
- Proveriti ispravnost aparata za gašenje požara u vozilu
- Imati dovoljno pogonskog goriva u rezervoaru (posebno zbog neočekivanih ili očekivanih gužvi i zastoja na putu i u saobraćaju)
- Proveriti nivo svih tečnosti u sistemima vozila (ulje, antifriz, ulje za kočnice, tečnost za pranje vetrobrana)
- Proveriti ispravnost klime, stakala, brisača, obezbediti "zavesice" – štitnike od sunčevih zraka
- Imati pri ruci dovoljno tečnosti u vozilu
(Kurir.rs/Blic)
Bonus video: