Jedna od najznačajnijih slika u istoriji digitalne umetnosti možda ne izgleda impresivno na prvi pogled, ali fotografija Dženifer Knol, poznata kao "Dženifer u raju", postavila je temelje za revoluciju u svetu vizuelnih medija.
Fotografisana 1987. godine na plaži na ostrvu Bora Bora, ova slika je postala prva ikona Fotošopa, softvera koji je promenio način na koji percipiramo i manipulišemo slikama.
Sve je počelo kada je Džon Knol, tadašnji zaposleni u kompaniji Industrial Light & Magic, doneo fotografiju svoje devojke Dženifer, koju je zaprosio tog istog dana, u laboratoriju kompanije Apple kako bi testirao softver koji je razvijao sa svojim bratom Tomasom. "Dženifer u raju" je postala prva digitalna slika korišćena za demonstraciju mogućnosti Fotošopa, u vreme kada su digitalne slike bile retkost.
Fotošop je ubrzo nakon toga postao jedan od glavnih alata kreativaca širom sveta.
Od tada, fotografija Dženifer postala je simbol digitalne umetnosti, što je holandski umetnik Konstant Dulart istakao u svojoj izložbi u Londonu, gde je fotografiju rekonstruisao bez dozvole, kao deo svog protesta protiv privatizacije kulturnih artefakata.
Iako je Knol skeptičan prema takvoj interpretaciji, njegova supruga Dženifer prihvata slobodu koju internet pruža ljudima da stvaraju nove narative koristeći stare slike. Na kraju, Fotošop je alat čija upotreba zavisi od etike onih koji ga koriste, i kao takav ostavlja neizbrisiv trag na modernu vizuelnu kulturu.
"Dženifer u raju" ostaje trajni simbol prelaska iz analognog u digitalno, iako je sama Dženifer odlučno odbila ideju da se vrati na Bora Boru kako bi rekreirala tu legendarnu fotografiju.
Izvor: Telegraf/Kurir/Darko Mulic