Brzo, zabavno, a ne moraš da platiš.
Kako se finansira Svetska Reno serija, koje su perspektive Renoa u auto-sportu i koliko trkačke tehnologije nađe primenu u serijskim vozilima, rekao nam je Patris Rati, direktor „Reno sport tehnologija“.
♦ Reno serija je besplatna za publiku. Kako pokrivate njene troškove?
- Od početka, od 2005, promovišemo Reno brend i mladim vozačima nudimo put da se istaknu i eventualno stignu do Formule 1. Mi dizajniramo i pravimo trkačke automobile i prodajemo ih ekipama, a one regrutuju vozače. Taj deo posla je izbalansiran kroz cenu automobila i rezervnih delova, koji amortizuju sve što je uloženo u njihov razvoj. Trke organizujemo u partnerstvu s „Totalom“, „Mišlenom“ i drugim sponzorima. Tu snosimo manje od polovine ukupnih troškova i smanjivaćemo ih i dalje, a trke će za publiku ostati besplatne. To je važno i vozačima i sponzorima. Mnogo ljudi dolazi da vidi naše automobile, izložbe na kojima je prikazana i istorija Renoa, što je jeftinije nego da izgradimo muzej.
♦ Da li je prvi trkački vikend u Rusiji opravdao očekivanja?
- To je bio strateški potez, želeli smo da se odmaknemo od tradicionalnih staza. Rizikovali smo - nova staza u Moskvi bila je završena tek nekoliko dana pre trke. Ali, prošlo je vrlo dobro: mnogo publiciteta, dobre trke, divan vikend, 85.000 ljudi, baš smo zadovoljni. Rusija je veoma važna i jedno je od tri najveća tržišta Renoa.
♦ Gde imate najviše publike?
- Tradicionalno u Silverstounu, a druga je Mađarska, na obe stazedođe oko 120.000 ljudi.
♦ Da li Reno razmišlja o WTCC?
- Zanimaju nas sve discipline auto-sporta, stalno pratimo i serije kojima se ne bavimo. WTCC je zanimljiv, ali nisam siguran da spada u naše prioritete i da je trenutak pravi. Budžeti za Formulu 1 i Reno seriju su veliki, a ne možemo biti svuda.
♦ Zašto je novi motor za Formulu Reno 3.5 razvio „Zajtek“?
- To je Renoov motor koji je napravio „Zajtek“. U ovim trkama važno je održati troškove na određenom nivou. „Zajtek“ je imao osnovu, naši inženjeri su dali specifikacije i ciljane troškove. Kazali smo šta želimo i oni su izveli tačno ono što smo hteli. Naše je da vodimo projekat, da razumemo šta naši klijenti žele i da obezbedimo najbolje dobavljače, kakvi su „Dalara“ i „Zajtek“.
♦ Jesu li električne formule i hibridi budućnost auto-sporta?
- Nisam siguran. Formula 1 je definisala svoju budućnost, obično ona daje opšti pravac. FIA je predstavila novu električnu formulu, koja može biti zanimljiva. Hibridna rešenja u F1 su veoma skupa. Ako pronađemo jeftiniji način da u Reno seriju uvedemo hibridni auto po razumnoj ceni, to bismo učinili. Ova formula 3.5 trajaće bar tri ili četiri godine, toliko je potrebno timovima da amortizuju troškove. Za to vreme razmislićemo šta ćemo dalje.
♦ Koliko sportske tehnologije ima u serijskim Renoima?
- RS „klio“, „tvingo“ i „megan“ imaju reli ili kup varijantu, a izvedene su iz produkcijskih. U dizajn serijskog auta uključujemo dobre performanse da bismo ga bez prevelikih troškova adaptirali za trkanje. Nijedan pojedinačni deo iz Formule 1 ne postoji u serijskoj proizvodnji. Primena je indirektna, kroz performanse, metode proračuna, modele simulacije, materijale. Ta saznanja pomažu celom inženjeringu da napreduje. Postoji stalna razmena iskustava između naših inženjera iz proizvodnje, Formule 1 i Reno sporta.
♦ Reno mnogo ulaže u auto-sport, a ipak ne važi za sportski brend?
- Postoji velika rasprava: da li se ne oglašavamo dovoljno ili naši automobili nisu dovoljno sportski stilizovani. Ne znam šta je odgovor. Imamo sportske RS verzije, možda stajling poslednjih godina nije odražavao šta automobili imaju u sebi. Reno je u auto-sportu osvojio najviše titula, računajući reli, Le Man i Formulu 1. Tehnologiju i inženjering imamo, ali o tome se ne zna dovoljno i to nas frustrira.
Sloboda i sinergija
- Postoji li podela trkačkih zaduženja u Reno-Nisan alijansi?
- Ne, ali postoji koordinacija i ništa nije zabranjeno. Danas je Reno u Formuli 1 i ne bi mogao da se takmiči s Audijem na Le Manu, jer budžet za Le Man je kao za F1. Ne možete izvesti oba. Nisan je odabrao endurans. Pokušavamo da ostvarimo sinergiju, na primer, motor za Megan trofej je Nisanov.
Menjaćemo Megan trofej
- Vozači Megan trofeja ne afirmišu se u endurans i GT trkama. Kakva je korist od njega?
- Za razliku od trka jednoseda, nema jasnog puta kroz GT i endurans. Pobednik Megan trofeja dobija priliku da isproba Nisan GT-R, ali to ne znači da će dobiti i angažman u GT šampionatu. Megan trofej je dobra priprema za GT ili endurans trke, samo ćemo verovatno izvesti neke izmene iduće godine, da vozačima više pomognemo da dođu do njih.