MEDIJSKA MAFIJA: Kako se otima tržište reklama
BEOGRAD - Štelovanje.
Broj čitalaca po jednom primerku pojedinih dnevnih novina povećan je za godinu dana skoro četiri puta, iako su im tiraži drastično pali. Primerak tih novina čita i po devet osoba, što je nekoliko puta više od svetskog proseka! Ovaj rekord proističe iz zvaničnih podataka o prodatom tiražu i čitanosti, u koje pojedini izdavači, među kojima je i Kurir, sumnjaju godinama.
Ti sumnjivi podaci o prodatom tiražu i ukupnoj čitanosti su presudni kada se kompanije odlučuju gde će dati svoju reklamu. Tržište reklama štampanih medija vredno je oko 30 miliona evra, a najveći deo kolača dobijao je, kako se ovih dana čulo, „Ringijer Aksel Špringer“, koji izdaje Blic, Alo i 24 sata. Kurir je zbog ovakvog stanja na tržištu godinama bio najviše oštećen.
Informacije do kojih je naš list došao potvrđuju koliko nelogičnosti postoji u objavljenim podacima o tiražima i čitanosti.
- Prema podacima sa sajta Blica iz prve polovine prošle godine o prosečnim prodatim tiražima i prosečnoj ukupnoj čitanosti (koju je odredio „Ipsos Stratedžik marketing“) i istim podacima za drugu polovinu septembra ove godine, ispada da ovom dnevnom listu raste čitanost uprkos padu prodatog tiraža. Prodati tiraž je manji za više od 50 odsto, a čitanost je više nego duplo povećana. To nema logike - objašnjava sagovornik Kurira upoznat s celom problematikom.
Kada se, kako kaže, podeli prosečna ukupna čitanost i prosečan prodati tiraž u dva navedena perioda, vidi se da je Blic imao ogroman rast prosečne čitanosti po primerku sa 2,5 na 9,1. I ne samo to. Čitanost po primerku 25 najvećih američkih štampanih medija 2009. godine bila je 3,07, prema istraživanju Skarboroa i nacionalne novinske mreže. U Kanadi je pet, u Češkoj, Danskoj i Austriji četiri.
Kurir već godinama sumnja da su tiraži dnevnih štampanih medija lažirani, zbog čega je oštećen za milione evra od reklama, a pre nekoliko dana na Pres medija samitu se čulo da su za sve krivi ABC Srbija, koji objavljuje tiraže, i Asocijacija medija. Najviše su, kako je rečeno, od toga imali koristi „Ringijer Aksel Špringer“, koji izdaje Blic, Alo i 24 sata, i „Pres pablišing grup“, izdavača Presa.
Komentar kompanije „Ringijer Aksel Špringer“ o drastičnom rastu čitanosti i prosečne čitanosti po primerku uprkos padu tiraža nismo dobili.
Bogosavljević: Nije nemoguće
U „Ipsos Stratedžik marketingu“ kažu da je njihova računica dobra i da je rađena u skladu sa svim stručnim metodama i preporukama.
- Čitanost se uzima u najširem mogućem kontekstu, kao kontakt s novinama. Čitanost po primerku je u proseku četiri-pet puta veća od broja prodatih primeraka, ali u svetskoj praksi se kreće od manje od dva pa do 15 i više. Kod nas se kreće 4-9 s povremenim padovima i ispod tri, ili skokovima preko 10-11 - kaže Srđan Bogosavljević, direktor „Ipsosa“, i dodaje da nije normalno da se tiraži nekih novina smanjuje, a da se čitanost povećava, ali nije nemoguće.
Prodati tiraž i čitanost Blica
merilojan-jun 2011. avg-sep 2012.
prodati tiraž139.95589.000
ukupna čitanost351.757813.800
čitanost po primerku2,59,1