Beograd dobija prvi metro 2018.

Prema Studiji, metro mreža će u prvoj fazi, čiji se završetak planira 2017/18. godine, po okončanju izgradnje i puštanju u rad, imati ukupnu dužinu trase od 14,8 kilometara

BEOGRAD - Skupština grada Beograda usvojila je danas Studiju opšteg koncepta metro sistema grada Beograda, a gradonačelnik Dragan Đilas poručio je da će beogradski metro biti nezavisan šinski sistem koji će negde biti iznad, a na nekim mestima ispod zemlje.

Prema Studiji, metro mreža će u prvoj fazi, čiji se završetak planira 2017/18. godine, po okončanju izgradnje i puštanju u rad, imati ukupnu dužinu trase od 14,8 kilometara.

Ona će se prostirati od Ustaničke do Tvorinčke ulice u Zemunu, u dužini od 12,2 kilometra s dadatkom tehničkog dela koji će voditi od depoa od Bulevara Zorana Đinđića do Bloka 66 u Novom Beogradu, dužine do 2,6 kilometara.

U drugoj etapi, koja bi trebalo da bude gotova 2021/22. godine, metro će imati nešto više od 41 kilometar.

Na osnovu svih pretpostavki koje su prikazane u Studiji, cena prve etape prema predračunu se kreće do 702 miliona evra, po troškovima iz ove godine, bez troškova naručioca, eksproprijacije, dodatnih studija ili usluga, piše u Studiji.

Đilas je istakao da će prva linija metroa sa svom opremom i vozovima koštati oko milijardu evra i naveo će se voditi razgovori s Evropskom investicionom bankom (EIB) i Evropskom bankom za obnovu i razvoj, ali i svim drugima koji su spremni da ponude povoljne kredite za izgradnju metroa.

"Kad se stvore svi ti uslovi, počećemo da gradimo metro. Očekujem da ćemo izaći iz krize i da ćemo pregovarati s Evropskom bankom za obnovu i razvoj i EIB i svima koji su spremni da ponude povoljne kredite", rekao je Đilas, dodajući da će Beograd u projekat izgradnje metroa moći da uđe samo uz podršku republičke vlasti.

On je naglasio i da će metro biti stalno dograđivan i da će se konstantno raditi na njegovom razvoju, a da argumenti pokazuju da će on biti nezavisan šinski sistem i da se nigde neće ukrštati s tramvajskim linijama.

Đilas je, odgovarajući na kritike Demokratske stranke Srbije (DSS), objasnio da će metro linije biti iznad zemlje gde god je to moguće, jer je to isplativije, a istraživanja su pokazala da stariji ne vole da silaze ispod zemlje.

Kako je naveo, u centru će metro ići ispod zemlje, kao i od Vukovog spomenika i do vrha Bulevara kralja Aleksandra.

On je dodao da je direktoru preduzeća Alstom koje je jedan od potencijalnih partnera u izgradnji metroa, rekao da ne može očekivati da daju donaciju od tri miliona evra za izradu Studije i da im grad Beograd garantuje da će od njih kupiti vozove i elektro-opremu u vrednosti od nekoliko stotina miliona evra.

On je rekao da se, ukoliko se zatvori finansijska konstrukcija, što nije lako u vreme krize i grad Beograd dobije kredite koji će biti maksimalno povoljni da bi mogli da se vrate i cene koje su lako proverljive na svetskom nivou, onda može da radi s francuskom stranom.

"Ako to ne dobijemo, posle dve godine možemo o nabavci vozova da pregovaramo sa svim ostalim kompanijama u svetu", rekao je Đilas.

On je, povodom kritika opozicije da je ta francuska kompanija umešana u korupciju širom sveta, rekao da je Alstom jedna od najvećih svetskih firmi u ovoj oblasti i da grad može sa njima javno da razgovara.
Đilas je napomenuo da je na izradi Studije radio najveći stručnjak u Srbiji u toj oblasti Vukan Vučić, koji predvodi komisiju za izradu tog dokumenta.

Odbornici DS S-a naveli su da će ukupna cena izgradnje metro sistema iznositi oko četiri milijarde evra i da će cena kilometra iznositi 100 miliona evra.

DS S je kritikovao što će pojedine trase metroa biti iznad zemlje, što je, kako tvrde, dokaz da metro neće biti nezavisan šinski sistem.

Odbornici DS S-a metro koji će se graditi u Beogradu nazivaju lažnim, a, kako su napomenuli, protiv Alstoma se širom sveta vode istrage vezane za korupciju.