Isto pakovanje: Sad izvol’te pa pušite!

Od 1. decembra, bez obzira na proizvođača i brend, kutije izgledaju potpuno isto - sivomaslinaste su i sa zastrašujućim fotografijama obolelih ljudskih organa

SIDNEJ - Australija je postala prva zemlja na svetu koja je uvela jednoobrazna pakovanja cigareta, u pokušaju da odvikne građane od pušenja.

Duvanska industrija žestoko se borila protiv ovog plana, ali bez uspeha: od 1. decembra, sve kutije cigareta u Australiji, bez obzira na proizvođača i brend, izgledaju potpuno isto - sivomaslinaste su boje, sa zastrašujućim fotografijama obolelih ljudskih organa i upozorenjima na bolesti koje izaziva pušenje.

Vlasnik prodavnice duvanskih proizvoda Ejbraham Barak kaže da prodaja zasad nije opala, ali da kupci izbegavaju kutije s najodvratnijim fotografijama.

"Ne sviđaju im se slike jezika ili čoveka koji izgleda kao da je na samrti. Mada im kažem da je sve to isto i da pokušaju da zatvore oči i da puše", kaže Barak.

Australija već godinama preduzima mere kako bi smanjila broj pušača, a sada je postala prva zemlja koja je zabranila štampanje loga i ostalih oznaka brenda na kutijama.

Kompanije Britiš Amerikan tobako, Filip Moris, Imperijal tobako i Džapan tobako žalile su se sudu na tu odluku australijskih vlasti, strahujući da će ona stvoriti globalni presedan koji će drastično umanjiti vrednost njihovim robnim markama, ali njihova žalba je odbačena.

Ostaje pitanje da li će ova zabrana doprineti smanjenju broja pušača. Australija planira da broj pušača smanji sa sadašnjih 15 na 10 odsto do 2018. godine.

"Ako ste pušač, svejedno je kako izgleda kutija cigareta", smatra Pamela Lau, dugogodišnji pušač.

Većina duvanskih ovisnika počela je da puši pre 26. godine, što znači da bi mere vlade trebalo da budu prvenstveno usmerene na prevenciju.

Međutim, Medison Smit (22) smatra da su mladi već svesni rizika. "To je pre svega stvar društva, koja preraste u naviku. Kada budem želela da prestanem da pušim, to ću i učiniti. Znam kakve su posledice pušenja, znam šta treba da uradim, ali svejedno pušim", rekla je ona.

Nova mera mogla bi najviše da smeta prodavcima duvanskih proizvoda, koji će sada, prilikom prodaje, morati pažljivo da čitaju nazive cigareta, umesto da se, kao dosad, oslanjaju na prepoznatljive boje i brendove na kutijama.