Delikates

Pirotska peglana kobasica afrodizijak!

Foto: Youtube
Sa ćilimom i kačkavaljem ovaj specijalitet čini "sveto trojstvo" pirotskog podneblja

PIROT - Cilj promocije specijaliteta peglane kobasice promocija je Pirota, kao grada s najviše istorijskih i geografskih brendova u Srbiji, izjavio je Momčilo Đurđić, autor projekta kojim se kroz razne manifestacije popularizuje pirotska peglana kobasica.

"Desetine, a možda već i stotine porodica onih koji su ostali bez posla, polako počinju da organizuju svoju egzistenciju oko proizvodnje peglane kobasice. Dugoročno, ako država i grad strateški podrže ovu porodičnu industriju, ima nade i da se Stara planina opet zabeli i prošara stadima koza, ovaca, goveda, pa i magaraca", rekao je Đurđić, uoči februarske godišnje promocije pirotskog specijaliteta.

On je ovaj lokalni specijalitet opisao kao "delikatesan i skup proizvod sa bezbroj sjajnih svojstava", a koji je godinama više sakrivan nego pokazivan.

"Treba ga ponosno staviti pred što više ljudi, upakovati i objasniti. Istina o peglanoj kobasici je mnogo - da sa ćilimom i kačkavaljem čini "sveto trojstvo" pirotskog podneblja. Da je ekološki proizvod pošto se ne dimi nego suši, da ne sadrži svinjsko meso, što ga čini prihvatljivim za izbirljiva i bogata tržišta Bliskog istoka, da nije predjelo nego dezert koji se služi uz vino, da zbog zrelog mesa koja ga čine zrači snagom afrodizijaka", rekao je Đurđić.

Na pitanje o eventualnoj zaštiti peglane kobasice kao proizvoda s geografskim poreklom, on je rekao da "to tek predstoji", jer specijalitet ima pun potencijal da uđe "u društvo jedinstvenih domaćih brendova hrane".

"Na tradicionalne proizvode, pa i na peglanu kobasicu, polaže se isključivo kolektivno pravo, što znači da pojedinac ne može da je autorizuje, a može da je proizvodi svako ko ispunjava zakonom, elaboratom i recepturama zadate uslove.

Dakle, ni peglanu ne treba da čuvamo od drugih, već pre svega od sebe samih, od sopstvenog nemara i zatucanosti", rekao je Đurđić.

Navodeći da je Pirot u poslednjih deset godina napustio svaki deseti stanovnik, on dodaje da je cilj promocije peglane kobasice i u tome da ljudi počnu da se vraćaju ovom gradu. "Odlaske ne mogu zaustaviti ni novi putevi, ni ulice, ni trgovi već samo ako Piroćanci vide da drugi sa zadovoljstvom dolaze u njihov grad, pa još sa svežim novcem u džepu želeći da kupe baš ono što oni imaju da ponude. Ako je pirotska peglana kobasica doprinela i doprinosi tome, a mislim da jeste, onda smo uspeli", rekao je Đurđić.