Najpovoljniji uslovi

Jeftiniji proizvodi za socijalnu korpu

Lista proizvoda bi trebalo da bude poznata u drugoj polovini februara, a na tržištu će biti dostupni svima po najpovoljnijim uslovima

BEOGRAD - U drugoj polovini februara trebalo bi da bude poznata lista proizvoda koji će se naći u socijalnoj korpi. Oni će biti jeftiniji od ostalih, a na tržištu će se prodavati po najpovoljnijim uslovima. Biće dostupni svima, a ne samo socijalno ugroženim kategorijama stanovništva. Sa trgovcima je već postignut načelan dogovor, a od nedelje se očekuju razgovori i sa proizvođačima.

Trgovci i proizvođači sami će izabrati artikle koje će ponuditi tržištu po najpovoljnijim uslovima. U socijalnoj korpi biće proizvodi neophodni za osnovne životne potrebe, obeleženi posebnim znakom Ministarstva trgovine.

Savetnik ministra trgovine Vladimir Matović kaže da se koncept socijalne korpe zasniva na društvenoj odgovornosti, a ne na državnom administriranju cena.

"Ukoliko poredimo dva trgovca definitivno nećemo imati istu cenu, ali će cena tog proizvoda koji je ponuđen tržištu kao jedan od elemenata socijalne korpe definitivno biti najpovoljniji u odnosu na sve proizvode koje on prodaje i koji su u ponudi", objašnjava Matović.

Formiranje socijalne korpe je dobrovoljno. Goran Kovačević iz Unije poslodavaca Srbije smatra da su zbog slabe kupovne moći i veliki i mali trgovci napravili pojedinačne socijalne korpe.

"I mi smo bili prinuđeni da napravimo daleko niže marže na osnovne životne namirnice kako bi uopšte bili konkurentni", ističe Kovačević.

Pokušaj proizvođača i trgovaca da ublaže pad standarda i podignu promet nailazi i na prepreke.

"Osnovni problem u ovoj branši jeste što osnovne sirovine koje učestvuju u primarnoj proizvodnji, kao što su kukuruz i sojina sačma, u principu berzanska roba. Država bi znatno pomogla na način da se daju određene subvencije kad je u pitanju sama proizvodnja", smatra Željko Pikula iz kompanije "Agroživ".

Ima i skeptičnih. Urednik ekonomije u magazinu NIN Milan Ćulibrk smatra da potezi, kao što je formiranje socijalne korpe, sadrže u sebi opasnost.

"Može na primer doći do pojeftinjenja svežeg mesa, ali će zato verovatno poskupeti suhomesnati proizvodi i s druge strane će se smanjiti ponuda onih proizvoda koji će biti jeftiniji. Isto se može odnositi na mleko, mlečne proizvode, na bilo koju osnovnu živoitnu namirnicu", ukazuje Ćulibrk.

On misli da je jedini način da se tržište u Srbiji normalizuje i cene budu primerenije - povećanje konkurencije i u proizvodnji i u trgovini.

Učešće u formiranju socijalne korpe u duhu je trgovačke deklaracije koja je potpisana krajem prošle godine.

http://www.youtube.com/watch?v=joB3kYjedNM