Raketa za Emirate

Lazanski: Srpski alas mogao bi da bude konkurentan u svetu

Foto: Beta
Maksimalni domet rakete "alas" iznosi 25 kilometara, najveća brzina 180 metara u sekundi (648 kilometara na sat), a kumulativna bojeva glava teži 10 kilograma

BEOGRAD - Vojno-politički komentator Miroslav Lazanski izjavio je danas da bi raketa "alas", koja će se po sporazumu sa Ujedinjenim Arapskim Emiratima proizvoditi u Srbiji, mogla da bude konkurentna na svetskom tržistu.

Lazanski je rekao da je, međutim, malo verovatno da će ta raketa biti uvedena u naoružanje Vojske Srbije, koja sa budžetom za odbranu od 550 miliona evra može samo da podmiri tekuće obaveze, a o nabavci novih sistema nema ni govora.

On je dodao da su svi novi borbeni sistemi, poput samohodne haubice "nora" ili kompleta za modernizaciju tenka M-84 namenjeni isključivo inostranstvu.

Dodao je da namenska industrija Srbije raspolaže kapacitetima za proizvodnju nove rakete, koju razvija privatna kompanija "EdePro" uz sponzorstvo Jugimport-SDPR, a da Emirati imaju potreban novac.

"Reč je o višenamenskom raketnom sistemu, izuzetno malih gabarita što ga čini pogodnim za lansiranje sa različitih platformi, poput manjih brodova, guseničara, stacionarnih lansera ali i helikoptera. Ima veliku probojnu moć, pa se može koristiti za protiv-oklopnu borbu i za uništavanje drugih tačkastih ciljeva", kazao je Lazanski.

Maksimalni domet rakete "alas" iznosi 25 kilometara, najveća brzina 180 metara u sekundi (648 kilometara na sat), a kumulativna bojeva glava težine deset kilograma, može da probije 800 milimetara valjanog homogenog oklopa iza kutije eksplozivnog reaktivnog oklopa. Sporazum o saradnji u oblasti namenske industrije potpisali su u Abu Dabiju ministar odbrane Srbije Aleksandar Vučić i predstavnici Emirata.

Lazanski je naveo da raketni sistem "alas" predstavlja "prvu srpsku mikro-krstareću raketu" čije se vođenje na cilj ostvaruje preko optičkog kabla, a raketa se može programirati da leti po unapred zadatoj trajektoriji, sa prethodno definisanim kontrolnim tačkama, uz mogućnost uključivanja glave za samonavođenje radi otkrivanja potencijalnih ciljeva. "Ključ sistema je turbo-mlazni motor, veličine 40 centimetara, koji ostavlja izuzetno mali infra-crveni trag. Da se radi o motoru džepnih dimenzija, pokazuje i činjenica da ga proizvođač na sajmovima naoružanja izlaže pored same rakete", rekao je Lazanski i dodao da su dva vojnika dovoljna za opsluživanje tog sistema.

Lazanski je rekao da fabrike namenske industrije u Srbiji, poput zemunskog "Teleoptika" ili valjevskog "Krušika", raspolažu kapacitetima potrebnim za proizvodnju tog raketnog sistema ali da je problem u finansijama.

"Fabrika "Teleoptik" proizvodi vrhunske optičke instrumente, tu su "Krušik" i "Prva petoletka", pančevačka "Utva" radi na školskom avionu "Lasta", tako da nije potrebno graditi novu fabriku u Srbiji kojoj bi bila poverena proizvodnja rakete "Alas"", rekao je Lazanski.

Na pitanje zašto su Emirati zainteresovani za saradnju sa Srbijom u oblasti naoružanja i vojne opreme, Lazanski je odgovorio da njihov interes leži u neophodnosti razvijanja sopstvene vojne industrije.

"Oni nemaju beskonačne rezerve nafte. Zapadne zemlje im prodaju najmodernije avione i drugu vojnu opremu ali ne i samu tehnologiju proizvodnje. Zato Emiratima odgovara ovakav aranžman sa Srbijom, koja i dalje raspolaže znanjem za proizvodnju složenih borbenih sistema", rekao je Lazanski.