LAJKOVI VAS ODAJU: FB zna vaš IQ i seksualnu orijentaciju!
Istraživači Univerziteta Kembridž iz Velike Britanije objavili su u ponedeljak rezultate istraživanja koji pokazuju da samo „lajkovi“ na Fejsbuku vrlo precizno otrkivaju rasu, uzrast, koeficijent inteligencije, seksualnu orijentaciju, karakter i političe poglede.
Objavljena studija pokazuje kako se Fejsbuk „lajkovi“ mogu iskoristiti za izvlačenje informacija o skoro svakom ko redovno koristi ovu društvenu mrežu, koji je najveća svetska društvena mreža sa preko milijardu korisnika širom sveta.
Istraživači Univerziteta Kembridž koristili su algoritam kako bi na osnovu "lajkova" predvideli verska i politička uverenja korisnika, rasu i seksualnu orijentaciju.
Ova otkriće trebalo bi da bude zvono za uzbunu za korisnike, posebno za one koje brine privatnost na internetu.
Uz pomoć algoritma, istraživači su analizirali podatke više od 58.000 fejsbuk korisnika, dobrovoljaca, koji uključuju njihove „lajkove“, demografske profile i testove ličnosti. „Lajkovi“ su učitani u algoritam koji su koristili istraživači i potom upoređivani sa rezultatima testova ličnosti.
Na osnovu „lajkova“ istraživači su uspeli da pretpostave da je reč o muškim korisnicima u 88 odsto slučajeva, da razlikuju Afroamerikance od Amerikanaca koji pripadaju beloj rasi u 95 odsto slučajeva, pa čak i da razdvoje demokrate i republikance u 85 odsto slučajeva. „Lajkovi“ su bez greške razdvojili hrišćane i muslimane u 82 odsto slučaja.
„Lajkovi“ su u 65 odsto slučajeva bili dovoljni da se predvidi status veze učesnika u istraživanju, a u 75 odsto slučajeva „lajkovi“ su prepoznavali i korisnike psihoaktivnih supstanci.
Linkovi na koje klikću korisnici Facebook-a retko eksplicitno otkrivaju njihove sklonosti ili osobine. Manje od 5 odsto gej korisnika će „lajkovati“ na nešto tako očigledno kao što je gej brak, na primer.
Ali šta onda otkriva homoseksualnu orijentaciju? Algoritam koji su koristili istraživači prikuplja veliki broj lajkova koji se tiču muzike i televizijskih emisija i na osnovu toga pravi portret profila korisnika.
Ima i neobičnih korelacija: pomfrit kružnog oblika povezan je sa visokim koeficijentom inteligencije, a ljudi kojima se sviđa Dark Knight imaju manji broj prijatelja.
Sve ovo pokazuje kako naizgled bezazleni „lajk“ može biti velika pretnja privatnosti korisnika društvene mreže, jer i vlasti, kompanije i pojedinci mogu isto tako koristiti sopstveni softver za predviđanje i na osnovu „lajkova“ uspeti da dođu do informacija o korisnicima koje ovi nisu imali namere da otkrivaju bilo kome.
Majkl Kosinski, vođa ovog projekta, kaže da korisnici ipak mogu nešto da urade kako bi zaštitili svoju privatnost.
„Fejsbuk „lajkovi“ su javni po "deafaultu" ali Fejsbuk vas ne primorava da oni budu javni; vi možete promeniti svoja podešavanja privatnosti“, kaže Kosinski