Sebastijan Ožije: Ne upoređujte me s Lebom

Iako je viđen kao Lebov naslednik u Sitroenu, Ožije je odabrao da do trona stigne drugim putem i prišao Folksvagenu. Prvi fabrički WRC nastupi giganta iz Volfsburga završeni su izvanrednim rezultatima: po pokazanom na startu sezone u kojoj Leb ne brani titulu, i posle Sebastijana biće Sebastijan.

♦ Osvojio si Reli Švedska. Tamo se, zbog specifičnih okolnosti (Lebov poslednji start na snegu), više radilo o prestižu nego o trijumfu i bodovima?
- Mislim da je u pitanju i jedno i drugo. Čitavog vikenda na umu smo imali šampionat. Naš glavni cilj bio je da završimo reli. Bio bih zadovoljan i drugim mestom, ali pošto je osećaj u automobilu bio sjajan, želeli smo i da jurišamo na pobedu. Na kraju smo dobili oba: prestižnu pobedu i mnogo poena u prvenstvu.

♦ Šef VW motosporta Jost Kapito očekivao je pobede tek u drugoj WRC sezoni. Pošto vam ide bolje nego što ste planirali, menja li to na bilo koji način pristup ostatku sezone?
- Ne baš. Naravno, svi smo veoma srećni što smo ovako dobro otvorili sezonu. Ipak, Monte Karlo i Švedska su jedinstvena takmičenja, ne možete ih upoređivati s drugim relijima u Svetskom prvenstvu. Moraćemo da sačekamo i vidimo šta će se dešavati na predstojećim relijima na makadamu, jer to je glavna podloga u šampionatu. Moramo da obezbedimo konkurentnost i na šljunku. Dug je put pred nama.

♦ Očekuješ da će VW polo biti jednako dobar na makadamu kao na Monteu i u Švedskoj?
- Teško je reći. U Monte Karlu i Švedskoj samo sam želeo da vidim kako se stvari razvijaju u početnoj fazi relija i time se rukovodim. Na isti način prići ćemo relijima na makadamu.

♦ Jesi li ti nova noćna mora nordijskih reli vozača?
- Ne znam (smeh). Svakako je dobar osećaj takmičiti se s Nordijcima na jednom od njihovih domaćih relija. Psihološki je dobro pobediti ih u Švedskoj.

♦ Šta Francuze čini tako posebnim u reliju? Program školovanja, podrška proizvođača, sportskog saveza (FFSA)?
- Verovatno kombinacija svega toga. Francuski savez dobro radi, pomaže mlade talente i dovodi ih u Svetski reli šampionat. Takođe, francuski proizvođači su veoma moćni u WRC već čitav niz godina.

♦ Ponikao si u Sitroenu. Da li je bilo teško rešiti se na prelazak u VW?
- Tu odluku nije bilo lako doneti, ali veoma sam srećan što sam prešao u Folksvagen. Bio je veliki izazov pomoći u razvoju novog automobila i mnogo je lepo videti da smo do sada uradili pristojan posao.

♦ Prošle godine imao si fantastične rezultate s „fabijom S2000“. Nije li ipak bilo frustrirajuće voziti i znati da nemaš šanse da pobediš u apsolutnoj kategoriji?
- Sezona sigurno nije bila laka. Nije baš prijatan osećaj kad se ne borite za podijum, a znate da ste sami sposobni da jurite vrhunske plasmane. Ipak, to sam unapred očekivao i to je bio jedini negativni aspekt mog izbora da 2012. dođem u Folksvagen. Znao sam da moram biti strpljiv i sačekati jednu godinu. Sad, posle prva dva relija ove sezone već imam sjajne rezultate i mnogo mi koristi sav naporan rad koji smo prošle godine uložili. Dakle, definitivno je vredelo.

♦ Tvoj timski kolega Latvala rekao je da mora da promeni stil vožnje. Je li to pokazatelj da je auto skrojen po tvojim potrebama, pošto si ga ti razvijao?
- Prešao sam više kilometara u „polu R WRC“ nego Jari-Mati, to sigurno, ali verujem da se na „polo“ može izuzetno brzo adaptirati. Na kraju krajeva, svi WRC automobili po performansama su međusobno veoma blizu. Moguće je i raditi na podešavanjima i razviti auto prema sopstvenom vozačkom stilu. Siguran sam da Latvali neće biti problem da to uradi.

♦ Šta te je privuklo reliju i jesi li imao uzore kad si počinjao?
- Dobro pitanje. Nikad nisam imao idola kao takvog. Međutim, kad mi je bilo 18 godina, inspirisao me je Leb. Bio je dobar uzor.

♦ Obično su vozači iz kontinentalne Evrope stručnjaci za asfalt, ali ti izgleda više voliš rastresite podloge?
- Volim osećaj u vožnji po šljunku, ponašanje automobila, ali volim da vozim na svakoj podlozi, bez obzira da li je asfalt ili sneg. Više stvarno nema podloge koja mi je draža od drugih.

♦ Verovatno se slažeš da će ubuduće sve u reliju biti upoređivano s Lebom. On ti više praktično nije konkurent. Šta misliš o njemu?
- Poređenja s Lebom, ili s bilo kim drugim, uglavnom su novinarska igra. Meni to nije posebno važno. Znam da mi ovaj sport donosi zadovoljstvo bez poređenja s bilo kim. Uvek želim da dam maksimum i da budem što uspešniji. Leb je imao zadivljujuću karijeru. Postavio je sve rekorde i to će biti nemoguće nadmašiti.

WRC calendar

15/20. januar MONTE KARLO
7/10. februar ŠVEDSKA
7/10. mart MEKSIKO
11/14. april PORTUGAL
2/5. maj ARGENTINA
31. maj/2. jun Akropolis GRČKA
20/23. jun ITALIJA - SARDINIJA
1/3. avgust FINSKA
22/25. avgust NEMAČKA
12/15. septembar AUSTRALIJA
3/6. oktobar FRANCUSKA - ALZAS
24/27. oktobar ŠPANIJA
13/17. novembar VELS - V. BRITANIJA

Volkswagen POLO R WRC

dimenzije: 3.976/1.820/1.356 mm
trag točkova: 1.610 mm
međuosovinsko rastojanje: 2.480 mm
minimalna težina: 1.200 kg
pneumatici: Mišlen
motor: 1.600 cm3 redni četvorocilindarski turbo
maks. snaga: 315 KS pri 6.250 o/min
maks. obrtni moment: 425 Mn pri 5.000 o/min
elektronika: Boš
menjač: šestostepeni sekvencijalni
pogon: stalni 4x4