Jedini vozač koji je u karijeri osvojio Svetsko, Evropsko i Britansko prvenstvo turing automobila, najstariji FIA šampion u istoriji, brzi i borbeni italijanski veteran predvodi Hondin napad na WTCC, prvi fabrički automobilski trkački program japanske kuće od izlaska iz F1.
♦ Gde je „honda sivik“ po performansama u ovoj fazi i šta je ostalo da se poboljša do starta sezone?
- Auto je još mlad, rođen je prošle godine, u julu smo mu prvi put spustili točkove na zemlju. Još ga treba razviti, otkriti. Potencijal je veliki i dobra je osnova za početak. Treba još da poradimo na elektronici i maksimalnoj snazi, to je naš cilj tokom idućih testova.
♦ Koje su jače strane „honde sivik“?
- Dimenzije. Auto je mali i vrlo lak, možemo da ga uravnotežujemo balastom. Ima sofisticiranu aerodinamiku, pa očekujem da će baš dobro ići na brzim pistama. Kompaktnost treba da nam omogući da budemo dobri i na uličnim, na stazama s promenama pravca i jako oštrim krivinama. Motor ima konstantnu, vrlo linearnu isporuku snage, čak i ne liči na turbo. To nam dopušta da optimizujemo potrošnju guma, a „sivik“ ih inače malo troši. Trebalo bi da se istaknemo i tamo gde su na ceni upravljivost i povoznost.
♦ Pretpostavljaš li gde ste u odnosu na konkurente?
- Teško, jer smo testove vozili sami. U Valensiji je postavljen potpuno nov asfalt, pa nismo imali nikakva vremena za upoređenje. Na Aragonu nijedan WTCC auto nije vozio poslednjih godina, dakle nismo imali nikakve orijentire. Na poslednjem testu u Monci, u konfiguraciji za šampionat 2013, imaćemo vremena uporediva s prošlogodišnjim i znaćemo tačno gde smo. Na prvoj trci spoznaćemo naše borbene vrednosti, videćemo da li smo dovoljno konkurentni, da li se treba razvijati još i koliko zaostajemo za Ševroletom.
♦ Verovatno si s Tijagom razgovarao o tome koliko je „sivik“ poboljšan u odnosu na onaj koji je on vozio tokom poslednje tri runde 2012?
- Šasija je slična. Honda je opsežno preradila prošlogodišnji motor, praktično je nov. Softver je rezultat usavršavanja poslednjih meseci. Imamo potpuno različito prednje vešanje, izmenjeno je i vešanje pozadi. „Sivik“ se sada drugačije vozi, poboljšan je i osavremenjen u odnosu na 2012. i nadamo se da ćemo moći da ga razvijamo i tokom godine.
♦ Mnogi kažu da nema karijere u turističkim automobilima, ali ti ih demantuješ. Šta ti, osim brzine, omogućuje tako dugu i uspešnu karijeru?
- Mnoge kategorije mučila je ekonomska kriza u Evropi tokom ove dve-tri teške godine. Osetio ju je i WTCC, ali je uspeo da prođe krizni period i doživljava drugu mladost: Honda je tu, blizu smo zvanične objave Sitroena, koji će sa Sebastijanom Lebom doći 2014. Predviđa se ulazak još jednog francuskog proizvođača. WTCC nije Formula 1, ne može nikad ni da postane, ali je dobar profesionalni izbor. U mnogim zemljama veoma je popularan i popularnost mu raste.Imam 51 godinu, a WTCC može da se vozi i u poodmaklim godinama. Treba da budete energični, vrlo brzi, ali iskustvo donosi rezultate. Lako se dese udesi, lako se gube poeni tokom sezone, a u borbi za naslov treba skupljati poene na svim trkama, ne, recimo, tri puta pobediti, a potom ubeležiti mnogo nula. Ovo je šampionat u kojem se isplate redovni plasmani. Da biste se borili za titulu, ponekad se treba zadovoljiti rezultatom, a ne juriti pobedu.
♦ Honda je najavila juriš na obe WTCC titule 2013. Da li misliš da je to moguće?
- To je san. Ne mislim da smo favoriti za vozačku i proizvođačku titulu. Novi automobili teško odmah mogu da postanu konkurentni. Honda hoće da pokaže da do cilja može brže nego drugi. Obezbedila nam je najbolje uslove, sredstva i tehniku, ipak, teško je doneti titulu u prvoj godini. Moj plan je da u Monci počnem s konkurentnim autom, možda da dođem do podijuma. Zatim da što je pre moguće osvojim prvu trku, posle da pokušam da osvajam poene u svim prilikama, a onda, zašto da ne - ako budemo u prilici da se borimo za naslov, pokušaćemo. Ali ne osećam se kao favorit.
♦ Ko jeste?
- Najbrži automobil 2013. opet će biti ševrolet. Bio je praktično nepobediv poslednje dve ili tri godine. Fabrički tim se povukao i ekipa će biti drugačija. Tim RML neće dalje razvijati auto i neće imati onoliko testova koliko prošle godine. Ipak, impresivna tehnička prednost dovoljna je da ih stavi na vrh i 2013. Oni su favoriti, a „kruz“ auto koji treba nadmašiti.
♦ Ostali?
- Mislim da će Seat čak i u poslednjoj godini sa starim „leonom“ biti konkurentan, ali mnogo zavisi od vozača. Lada je nepoznanica. Džejms Tompson je vrlo sposoban i vredan vozač, treba videti da li će auto ići dobro. Oni probaju, probali su cele zime, auto je u Francuskoj napravila „Oreka“, to je velika i snažna struktura. Zavisno od situacije može da se desi da se umešaju u borbu za vrh. BMW je već vremešan, ali ove godine su mu smanjili minimalnu težinu. Ne vidim ih u borbi za titulu, ali u nekim rundama mogu biti konkurentni i osvojiti poneku trku.
♦ Ko se ističe od mlađih WTCC vozača?
- Poslednjih godina došli su mnogi mladi i veoma talentovani. Norbert Mihelis će se ove godine trkati s Hondom. Mlad je, ali iskusan, izvezao je nekoliko dobrih sezona. Pepe Oriola je dečačić od 18 godina, a ima mnogo iskustva, može da postane vrlo brz vozač. Ti momci stižu u WTCC veoma mladi, jer ciljaju superturizmo radije nego formule i u ovim trkama mogu da naprave lepu karijeru.
♦ Mihelisova Honda je u rukama mađarskog Zenge tima. Nagoveštaj proširenja Hondine operacije na tri auta 2014?
- Sporazum s Mihelisom je komercijalne prirode. Hondi će dobro doći treći auto, veće su šanse za proizvođačke poene i titulu. Norbert je vrlo popularan u istočnim zemljama i njemu će to biti lepo iskustvo. Autom upravlja tim Zenge, ali biće isti kao moj i Tijagov, sa istom tehnologijom, telemetrijom, identičnim delovima. To je lepa perspektiva - ako prođe dobro ove godine, Mihelis možda dogodine uđe u zvanični tim Honde. Moguće je, ali mnogo zavisi od toga kakve rezultate ćemo ostvarili u 2013.
Uloga automobila je dominantna
♦ Koliko u WTCC zavisi od vozača, a koliko od auta?
- Uvek postoje tehnička i ljudska komponenta. Ni najbolji vozač ne može ništa bez pravog auta. Mislim da je uloga automobila dominantna, verovatno ne kao u Formuli 1, ali najmanje je 70 odsto auto, a 30 odsto vozač.
WTCC kalendar
24. mart MONCA, Italija
7. april MARAKEŠ, Maroko
28. april SLOVAKIJA RING, Slovačka
5. maj HUNGARORING, Mađarska
19. maj SALCBURGRING, Austrija
9. jun MOSKVA, Rusija
30. jun PORTO, Portugal
8. septembar SONOMA, SAD
22. septembar SUZUKA, Japan
3. novembar ŠANGAJ, Kina
17. novembar MAKAU, Kina
NAPOMENA: Termini za još dve trke između 30. juna i 8. septembra biće naknadno objavljeni