"Kasperski Lab" je objavio infografiku pod nazivom “Ljudi i lozinke”, koja je rezultat istraživanja u kome je učestovalo 11.000 korisnika Fejsbnuka iz 33 zemlje. Svaki interent servis koji koristimo zahteva od korisnika lozinku koja treba da zadovolji određene standarde koji garantuju da će ta lozinka biti kakva-takva prepreka eventualnom pokušaju da se neovlašćeno pristupi nalogu. Ono što se smatra jakom lozinkom predstavlja kombinaciju slova, brojeva i simbola.
Dosadašnje iskustvo pokazuje da problem nije samo u maštovitosti korisnika kada biraju lozinke, već i u činjenici da treba upamtiti sve te kompleksne lozinke za sve veći broj veb servisa koje koristimo.
Rešenje za kojim korisnici interneta najčešće posežu je da istu lozinku koriste za veći broj različitih naloga. Glavni problem sa takvim pristupom je taj što ukoliko ta jedna jedina lozinka na neki način bude ugrožena, sajber kriminalci ili neko kome kriminal nije profesija, ali kome namere nisu dobre, može ukrasti sve što se tiče online života žrtve. Pravo rešenje je da ili pokušate da vežbate pamćenje ili da razmislite o korišćenju posebnog softvera koji će čuvati vaše enkripcijom zaštićene lozinke u bazi podataka.
Šta je otkrilo istraživanje?
Lozinke čuvaju vaš digitalni život na isti način na koji ključevi čuvaju vaš stan ili automobil.
Na pitanje koliko lozinki za pristup online nalozima imaju, učesnici ispitivanja su odgovorili na sledeći način: 9 i više (21 odsto), 5-8 (11 odsto), 2-4 (48 odsto), jednu (19 odsto). Drugim rečima, petina korisnika interneta, dakle svaki peti korisnik, ima jednu, “univerzalnu” lozinku za sve svoje naloge.
Rusi su najoprezniji - samo 12 odsto njih koristi pristup “jedan ključ za sve brave”, odnosno, jednu lozinku za sve svoje naloge, a četvrtina njih poštuje zlatno pravilo “jedan nalog - jedna lozinka”. Najopušteniji kada su lozinke u pitanju su Meksikanci - čak 26 odsto njih koristi jednu lozinku na svim web sajtovima.
Prosečan korisnik internet ima pet naloga, od kojih su tri na sajtovima društvenih mreža, što znači da 67% korisnika koristi jednu lozinku za najmanje dva naloga.
Skoro trećina korisnika (34 odsto) priznaje da koristi jednostavne lozinke, koje je lako pretpostaviti, kao što su datum rođenja (17 odsto), broj telefona (10 odsto), ime (10 odsto), ime kućnog ljubimca (9 odsto), a i dalje se među najomiljenijim nalaze lozinke kao što su “12345”, “password” i druge.
Odgovarajući na pitanje kako čuvaju svoje lozinke, 71 odsto učesnika u istraživanju je izjavilo da ih pamti, 23 odsto zapisuje na papiru, 13 odsto njih kaže da ih čuva na računaru, 12 odsto u mobilnom telefonu, 9 odsto na stikeru na monitoru, a tek 7 odsto koristi već spomenute namenske programe za čuvanje lozinki.