BEOGRAD - Početak izgradnje gradskog metroa započeće najkasnije za dve godine. EBRD će odobriti kredit za metro od 600 miliona evra.
"Ukoliko budemo imali podršku držve Srbije, čija je garancija neophodna za ovako veliki posao, radovi na prvoj liniji od Novog Beograda do Vukovog spomenika mogu početi za 24 meseca", rekao je Đilas novinarima u Skupštini Beograda koja raspravlja o rebalansu gradskog budžeta za 2013. godinu.
Na osnovu međudržavnog sporazuma Francuska će finansirati vodove i elektropreme za metro, a građevinski radovi biće plaćeni kreditom Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD).
"Dogovorili smo sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj, a pregovarali smo sa njima gotovo godinu i po dana, i pre neki dan smo dobili zvanično pismo o odobrenju kredita za finansiranje građevinskih radova, čija je projektna vrednost 600 miliona evra", objasnio je Đilas.
Za dobijanje tog kredita neophodna i garancija države Srbije, ali da će grad moći sam da vraća taj kredit.
"Taj kredit će biti ugovoren od danas za godinu i po dana, uz grejs period od pet godina, što znači da se prva rata biti u 2020. godini, kada će grad, po sadašnjem iznosu kredita, vraćati negde oko 30 miliona evra i neće nam predstavljati problem da na taj iznos dodamo i godišnji iznos rate za prvu liniju metroa", kazao je Đilas i dodao da očekuje da će grad taj kredit vraćati u narednih 20 do 25 godina.
Đilas je dodao da će ove nedelje u Francuskoj imati više sastanaka sa kompanijam koje rade plan izgradnje beogradskog metroa.
"Ostaje da francuska firma Ežis, koja je uradila projekat prve trase metroa, uradi idejni projekat i studiju opravdanosti, posle čega počinju formalni pegovori sa EBRD-om oko uslova kredita", rekao je Đilas, koji se osvrnuo i na kritike o prezaduženosti Beograda i naveo da od 650 miliona evra, koliki je predviđeni budžet grada, rate kredita ne prelaze 10 odsto te vrednosti.
"To znači da nam je rata oko 60-ak miliona evra i to je isto kao kad neki građanin ima platu 500 evra, a kupi veš mašinu ili televizor i plaća ratu od 50 evra. Složićete se sa mnom da to nije prezaduženost kućnog budžeta", naveo je Đilas i dodao da isto važi i za Beograd i da takvi projekti doprinose razvoju grada.
Metro, kako je ocenio, jeste razvojna šansa Beograda.
On je izjavio da će, s druge strane, današnjim rebalansom gradskog budžeta biti smanjena infrastrukturna ulaganja u grad u ovoj godini.
"Rebalansom su smanjena infrastrukturna ulaganja. Morali smo ove godine da odustanemo od izgradnje Doma zdravlja na Labudovom brdu, ali i od nekih ozbiljnih infrastrukturnih projekata. To nije dobro, jer ako se nastavi u tom pravcu onda će grad morati da se zaustavi. Kada se zaustavi Beograd zaustaviće se i Srbija", ocenio je Đilas.
On je rekao i da je grad bio prinuđen da uzme nove kredite koji su namenjeni za izgradnju obdaništa i osnovne škole u naselju Stepa Stepanović, kao i za nabavku 30 novih tramvaja.
Uz napomenu da je nedavno nabavljeno i 200 novih autobusa i da mnogi građani ne plaćaju karte u gradskom prevozu, Đilas je naveo da je bilo neophodno da se poveća i broj kontrolora u vozilima javnog prevoza.
On je primetio i da je na pet linija na kojima je kontrola bila pojačana vidljivo višestruko povećanje prodaje karata.
"Naša obaveza je da svima koji plaćaju kartu obezbedimo kvalitetan prevoz, a građani moraju da shvate da ako karte ne plaćaju gradski prevoz neće funkcionisati", rekao je on.