BEOGRAD - Povodom jučerašnjeg saopštenja Ministarstva finansija i privrede da preporuka građanima Srbije da ne idu u Egipat „nije obavezujućeg karaktera“, oglasila se Nacionalna organizacija potrošača Srbije.
Ministarstvo finansija i privrede juče je saopštilo da preporuka ministarstva ne obavezuje turističke agencije da vrate novac putnicima koji su uplatili aranžmane, ali je to Organizacija potrošača demantovala.
“Zapanjeni smo slobodnim tumačenjem potrošačkih prava i Zakona o zaštiti potrošača, koje smo čuli od Ministarstva finansija i privrede, a povodom prava potrošača na otkaz ranije kupljenih aranžmana za Egipat. Posebno ako se ima u vidu da Ministarstvo spoljnih poslova preporučuje našim građanima da ne putuju u istu zemlju.
Šta kaže Zakon?
Netačno je da potrošači nemaju pravo na raskid ugovora o putovanju, kako je ovo Ministarstvo saopštilo, u okolnostima koje ne zavise od njega i koje nije mogao izbeći ili otkloniti. Naime, Zakon o zaštiti potrošača u članu 99 izričito propisuje sledeće: nezavisno od toga da li je potrošač blagovremeno ili neblagovremeno odustao od ugovora, ako su okolnosti takve da se nisu mogle izbeći ili otkloniti i koje bi da su postojale u vreme zaključenja ugovora predstavljale opravdan razlog da potrošač ne zaključi ugovor kao i u slučaju ako je potrošač obezbedio odgovarajuću zamenu ili je zamenu našao trgovac, trgovac ima pravo samo na naknadu administrativnih troškova (koji ne mogu biti veći od 5% od vrednosti putovanja).
Iako preporuka Ministarstva spoljnih poslova nije obavezujuća ni za putnike ni za turističke agencije, svakako predstavlja (ne)odgovoran stav države koja želi da zaštiti svoje građane u okolnostima koje mogu da budu opasne po njihovu bezbednost. U tom smislu, turistima, potrošačima ove zemlje ne treba nikakva unutrašnja stvar Egipta, kao što bi bilo proglašenje vanrednog stanja, da bi domaći potrošači ostvarili svoja prava koja im po Zakonu pripadaju.
Najmanje što je potrebno putnicima koji su planirali svoje odmore u Egiptu, a koji sada nisu sigurni u svoju bezbednost usled zaoštravanja političke situaciju u ovom letovalištu, jeste dodatno unošenje nervoze i kontradiktornih i pre svega, netačnih informacija od strane nenadležnog Ministarstva”, stoji u saopštenju Organizacije.
Ministarstvo finansija ranije je objavilo da na osnovu informacija dobijenih od vodiča turističkih agencija sa destinacija u Egiptu, turisti iz Srbije su bezbedni i nesmetano realizuju svoje aranžmane. U protekle dve nedelje veliki broj građana Srbije je otišao u Egipat, od toga je u poslednja dva dana otputovalo 340 građana.
Dodaje se da je Ministarstvo finansija i privrede, resor za turizam u stalnom kontaktu sa Ministarstvom spoljnih poslova i aktivno razmenjuje informacije o srpskim građanima u Egiptu, i svoje aktivnosti uskladjuje shodno informacijama i saopštenjima nadležnog Ministarstva.
Opšti uslovi putovanja YUTA-e i mnogih turističkih agencija, predviđaju da se ne mogu smatrati opravdanim razlozima za otkaz ili prekid putovanja putnika slučajevi lokalnih terorističkih napada, eksplozije, zaraze, epidemije i elementarnih nepogoda za koje nije proglašeno vanredno stanje.
Ministarstvo navodi da vlasti Egipta nisu proglasile vanredno stanje. U Egiptu je posle višednevnih demonstracija, državnim udarom zbačen sa vlasti egipatski predsednik Mohamed Morsi.
Vojska je preuzela vlast, suspendovala Ustav, smenila Morsija i najavila nove izbore. Kako je saopštila Ambasada Srbije u Kairu, u egipatskom letovalištu Hurgada trenutno boravi oko 1.500 turista iz Srbije, dok ih je u Šarm el Šeiku oko 90, svi su bezbedni i do sada se nisu obraćali za pomoć.
ZAŠTITA POTROŠAČA: Imate li pravo da otkažete put u Egipat?!
Objavljeno
05.07.2013. 16:35h
→ 01.07.2017. 0:00h
Po zakonu, nezavisno od toga da li je potrošač blagovremeno ili neblagovremeno odustao od ugovora, ako su okolnosti takve da se nisu mogle izbeći ili otkloniti trgovac ima pravo samo na naknadu administrativnih troškova