SUPERODELO: Ruski piloti moći će da trpe 9G!

Youtube
Putnik običnog aviona prilikom uzletanja trpi opterećenje od 1.5 G, a kosmonauti prilikom uzletanja i spuštanja od 4 do 6G

Za pilote najnovijeg ruskog lovca pete generacije T-50 već je proizvedena jedinstvena zaštitna oprema. Nova oprema omogući će pilotima da izvode manevre pod opterećenjem 9G. Radi poređenja, putnik običnog aviona prilikom uzletanja trpi opterećenje od 1,5 G, a kosmonauti prilikom uzletanja i spuštanja od 4 do 6G .

Komplet od dve uniforme i sistema za kompenzaciju pritiska proizveli su stručnjaci naučno-proizvodnog preduzeća „Zvezda“. To preduzeće spada među svetske lidere po proizvodnji sistema za bezbednost pilota i kosmonauta. Skafander „Zvezde“ nosio je Jurij Gagarin. Uniforme protiv preopterećenja i za visoke pritiske biraju se pred poletanje u zavisnosti od visine - do 12 hiljada metara ili do 23 hiljade metara. Kombinezoni su urađeni od tkanina otpornih na toplotu i imaju prišivene komore i cevi za ulazak vazduha koji naduvava kombinezon.

Tkanina se pripija uz telo i sprečava oticanje krvi iz glave, što je od kritične važnosti, podvukao je iskusni ruski probni pilot Magomed Tolbojev:
- Dugo vremena sam radio sa opterećenjima koja su dostizala 12 jedinica. Jedini problem je - zaustavljanje oticanja krvi od glave nadole. Pri veoma visokom pritisku, javlja se neprijatan osećaj u glavi.

Kombinezon se priključuje na automat za pritisak, koji u slučaju preopterećenja ubacuje ne samo vazduh u šupljine, nego i kiseonik u masku za disanje, naglašava šef sektora za avio-kosmičku medicinu „Zvezde“ Sergej Filipenkov:„Kao prvo, njegova konstrukcija obezbeđuje veliku površinu za kompenzaciju opterećenja kontrapritiskom na telo. Kao drugo, kombinezon ima poseban uređaj za zatezanje koji omogućava prenos tog kontrapritiska. I na kraju, koristi se disanje pod pritiskom većim od atmosferskog“.

Najnovije ruske lovce, naročito one generacije četiri ++ (Su-35, MiG-35) i pet, odlikuju visoke manevarske sposobnosti. To je ozbiljan faktor koji omogućava da se stekne prednost u borbi. Iskusni probni piloti smatraju da u avionu T-50 bez kompenzovanja pritiska - zbog izrazite manevarske sposobnosti - pilot može da pretrpi ozbiljne posledice prilikom izvođenja zaokreta i viraža. Nova oprema će im omogućiti da izvode manevre u trajanju do 30 sekunda pri opterećenju od 9G. Nivo opterećenja će, verovatno, i dalje rasti i to treba uzeti u obzir, ističe Filipenkov.