POSLEDNJI LET: JAT ide u istoriju!
BEOGRAD - Penzija!
JAT sleće, "Er Srbija" uzleće! Sporazum o strateškom partnerstvu, Srbija je "prizemljila" JAT, a dobila novu avio-kompaniju Er Srbija. Stari "boinzi 737-300" biće zamenjeni novim "erbasima 319", čime se završava era nekada moćnog Jugoslovenskog aerotransporta.
JAT je bio ponos nekadašnje SFRJ i svih Jugoslovena. Osnovan pre 66 godina, a preteča "Jata" je aviokompanija "Aeroput", osnovana 1927. godine. Dve decenije kasnije, preimenuje se u Jugoslovenski aerotransport.
Jugoslovenski aero-transport (JAT) formiran je 1. aprila 1947. godine. Posle II svetskog rata, JAT je uspostavio svoje linije avionima DC-3 i Ju-52. Kasnije su za dugolinijski saobraćaj nabavljeni DC-6 i CV-340/440. Godine 1963. u JAT-ovu flotu uveden je prvi avion sa mlaznim motorima "karavela". Iste godine je stigao prvi od 16 aviona Mekdonel-Daglas DC-9, dok su 1974. stigla prva dva (od ukupno 9) aviona boing 727-200.
Dugolinijski saobraćaj za Sjedinjene Američke Države, Australiju i Daleki istok je obavljan je avionima "boing 707", koji su u flotu uvedeni 1970. Prvi širokotrupni avion Mekdonel-Daglas DC-10 (umesto Boinga 747-200) stigao je u flotu 1978. Godine 1985. JAT je bio prva kompanija u Evropi koja je kupila u to vreme najmodernije avione Boing 737-300. Ti avioni su postali poznati po srebrnoj boji u koju ih je JAT ofarbao. Jatovi piloti bili su u to vreme najpopularniji po celoj Evropi jer su ih kolege stranih i moćnijih aviokompanija molili da samo uđu i pogledaju kokpit novog 737-300.
Tokom ovog perioda, koji kompanija katkad naziva svojim „zlatnim godinama“, JAT je prevozio više od 5 miliona putnika godišnje i leteo na 80 destinacija na pet kontinenata (19 domaćih, 45 evro-mediteranskih i 16 dugolinijskih).
SFR Jugoslavija se raspala, a JAT je postao nacionalna kompanija novonastale SR Jugoslavije i 1992. obustavio sav međunarodni saobraćaj zbog sankcija UN. U tom periodu JAT je leteo samo na domaćim linijama između Beograda, Podgorice, Tivta, Niša, Prištine i Užica. Oktobra 1994. godine, JAT je obnovio svoj međunarodni saobraćaj, a avioni su prefarbani u novu šemu boja što je trebalo da označava svojevrstan novi početak.
Jat je prodao svoj poslednji DC 10-30 (YU-AMB) 24. juna 2005.
Od 2000. godine kompanija se deli na više jedinica, JAT gubi aerodrome u koje je ulagao u Beogradu, Podgorici i Tivtu, odvajuju se ketering, tehnika, hoteli, a velika imovina stečena u prošlosti se rastače. JAT trenutno ima 1.200 radnika od kojih je, prema procenama, veliki deo višak kojima će biti obezbeđen socijalni program.