Glumci, pevači, sportisti i influenseri više neće smeti da reklamiraju kladionice! Ovo su detaljne izmene zakona: Tiču se i igara na sreću

U toku je javna rasprava o Nacrtu zakona o izmenama i dopunama Zakona o oglašavanju koje se najviše odnose na igre na sreću, ali obuhvataju i oglašavanje elektronskih cigareta i alkohola

Shutterstock

Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o oglašavanju, koji je trenutno na javnoj raspravi, zabranjuje da se klasične igre na sreću reklamiraju na otvorenim površinama, "osim na mestu koje je udaljeno najmanje 100 metara vazdušnom linijom od najbližeg kompleksa predškolske, školske, zdravstvene ustanove ili ustanove namenjene deci i maloletnicima". Glumci, pevači, političari, influenseri i sportisti više neće smeti da reklamiraju kladionice i druge priređivače posebnih igara na sreću.

Zakonopisac navodi da predložene izmene i dopune imaju za cilj unapređivanje regulative oglašavanja igara na sreću i obezbeđivanje bolje zaštite dece i maloletnika, kao i odgovorno oglašavanje u javnom prostoru.

Dado Đilas/Ilustracija 

- Izmene uključuju precizno utvrđivanje zabranjenih zona za oglašavanje na otvorenim površinama i vozilima, uz izuzetke za sportske događaje u strogo kontrolisanim uslovima, kao i dozvoljavanje oglašavanja na poslovnim prostorijama i službenim vozilima priređivača igara na sreću uz zabranu korišćenja svetlećih sredstava za oglašavanje, osim na igračnicama - navodi se u obrazloženju nacrta.

Zakon o igrama na sreću razlikuje klasične (loto, srećke, bingo, tombola) i posebne igre na sreću, u koje spadaju kartaške igre, automati, klađenje na sportske i druge događaje.

Advokat Slavka Babić kaže za Kurir da kladionice više neće moći da se reklamiraju na otvorenim površinama, bilbordima i svetlećim reklamama.

Privatna Arhiva 

- Kladionice i priređivači posebnih igara na sreću moći će da se oglašavaju samo na svojim zvaničnim sajtovima, a neće moći na Guglu i Jutjub kanalu. Istim izmenama zabranjeno je javnim ličnostima da učestvuju u oglašavanju posebnih igara na sreću, osim ako se ne radi o aktivnim sportistima čiji klub sponzorišu priređivači igara na sreću.
Izuzetak kada kladionice i ostali priređivači posebnih igara na sreću mogu da reklamiraju igre koje priređuju odnosi se na sportske terene za vreme sportskih događaja koje sponzorišu (ili u slučaju sponozorisanja igrača).

Kazne do 100.000 dinara

Novčanom kaznom od 100.000 dinara kazniće se pravno lice za prekršaj po određenim članovima zakona ako ne označi oglasnu poruku oznakom prepoznatljivosti, ne istakne telefonsku tarifu, ne obezbedi podatke, ako oglasna poruka ne sadrži upozoravajuću poruku, ukoliko vrši direktno oglašavanje, ne čuva oglasnu poruku 30 dana od dana poslednjeg objavljivanja.

Zakonopisac navodi da "proširene zabrane oglašavanja na različitim medijima i platformama (televizija, internet, radio, štampani mediji) smanjuju izloženost javnosti, posebno dece i maloletnika, oglasima za igre na sreću".

  • Zabranjeno
  • oglašavanje igara na sreću bez saglasnosti, odobrenja, dozvole nadležnog organa
  • učestvovanje javnih ličnosti (muzičari, glumci, sportisti, političari, umetnici, influenseri i svi drugi koji mogu da utiču na kupovne odluke drugih zbog svog stvarnog ili pretpostavljenog autoriteta, znanja ili položaja, osim ako su aktivni sportisti klubova i društava koja sponzorišu priređivači)
  • oglašavanje klasičnih igara na sreću na otvorenim površinama, osim ako nije najmanje 100 m vazdušnom linijom udaljeno od predškolske, školske, zdravstvene ustanove ili ustanove za decu i maloletnike
  • oglašavanje posebnih igara na sreću i to:
  • na svim televizijama, i na televizijama koje program emituju na nacionalnim frekvencijama, kao i oglašavanje na kablovskim televizijskim kanalima, lokalnim televizijskim kanalima osim za vreme prenosa sportskih događaja, kao i 30 minuta pre i posle prenosa sportskih događaja, i to najviše 10 oglasnih poruka u trajanju od najduže 30 sekundi po jednog oglasnoj poruci
  • na radijima, osim tokom prenosa sportskih događaja
  • u štampanim medijima, osim na stranicama namenjenim izveštavanju o sportskim događajima
  • u filmovima, spotovima, serijama, pozorišnim predstavama
  • na otvorenim površinama, uključujući i autobuse, taksi i sva druga vozila (spolja i iznutra): putem bilborda, plakata, displeja, svetlećih reklama i sl., osim:
    1) na sportskim terenima tokom sportskih događaja koje sponzoriše priređivač, odnosno sponzoriše učesnike - sportiste, klubove ili reprezentacije, kao i direktne promotivne aktivnosti tokom sportskih događaja
    2) postavljanja sredstava za oglašavanje na spoljnim površinama poslovnih prostorija u kojima se priređuju igre na sreću i na mestima za uplatu, i to najviše jednog naziva i jednog logoa priređivača, da ne pokriva više od 25% površine
    3) promotivne aktivnosti ispred poslovnih prostorija gde priređuju igre na sreću;
    4) postavljanja sredstava za oglašavanje na službenim vozilima priređivača

- Bolja zaštita dece i maloletnika od negativnih uticaja ovakvih oglasnih poruka se postiže i zabranom učešća javnih ličnosti (osim aktivnih sportista) u oglašavanju igara na sreću - navodi se u obrazloženju.

Elektronske cigarete i alkoholna pića

Nacrtom je obuhvaćeno i oglašavanje alkoholnih pića i pića sa sadržajem alkohola s ciljem zaštite javnog zdravlja i osetljivih grupa, poput maloletnih osoba. Takođe, propisana je i zabrana oglašavanja elektronskih cigareta i srodnih proizvoda.

- Izmene su neophodne radi usaglašavanja s važećim propisima o duvanskim proizvodima i radi preciznijeg regulisanja novih proizvoda koji su se pojavili na tržištu i predstavljaju neophodan korak u pravcu bolje regulacije oglašavanja elektronskih cigareta i srodnih proizvoda. Primenjivanje pravila o oglašavanju duvanskih proizvoda na ove nove kategorije proizvoda obezbeđuje konzistentnost u regulaciji i zaštitu javnog zdravlja, uz precizno definisanje izuzetaka za elektronske uređaje za zagrevanje duvanskih i biljnih proizvoda. Izmena će dovesti do bolje zaštite potrošača i javnog zdravlja, kao i do pravne sigurnosti u pogledu oglašavanja elektronskih cigareta i srodnih proizvoda. Ova promena će takođe omogućiti privrednim subjektima jasnije i transparentnije uslove poslovanja u skladu s važećim zakonodavstvom.

Komercijalne TV i javni servis

  • Trajanje TV oglašavanja i TV prodaje u programima komercijalnih pružalaca medijske usluge u vremenskom periodu od šest do 18 časova, kao i u periodu od 18 do 24 časa ne sme da prekorači 20% određenog perioda
  • Trajanje TV oglašavanja i TV prodaje u programima ustanove javnog medijskog servisa i pružaoca medijske usluge civilnog sektora u vremenskom periodu od šest do 18 časova, kao i u periodu od 18 do 24 časa ne sme da prekorači 10% određenog perioda
  • Ove odredbe se ne primenjuju na televizijske programe u celini namenjene oglašavanju i TV prodaji, kao i TV programe u celini namenjene samopromociji

Menja se i član zakona koji reguliše oglašavanje alkoholnih pića i pića sa sadržajem alkohola s ciljem zaštite javnog zdravlja i osetljivih grupa, poput maloletnih osoba. Briše se stav kojim je u oglašavanju zabranjeno prikazivanje upotrebe ili oponašanje upotrebe alkoholnih pića, što uključuje scene u kojima se pije alkohol. Predloženo je brisanje ovog stava s ciljem da se uklone ograničenja koja mogu biti suprotna savremenim standardima i koja ograničavaju slobodu umetničkog izražavanja.