APATINSKE ŠKOLE I VRTIĆ POHAĐA ČAK 50 MALIŠANA IZ RUSIJE I UKRAJINE:

Direktorica naglašava da integracija ruskih učenika u školski sistem protiče bez većih poteškoća

Kurir/J.M.

Od početka ratnih sukoba u Ukrajini, u apatinsku opštinu pristigle su brojne porodice iz Ukrajine i Rusije koje su život, bar privremeno, odlučile da nastave u ovom mirnom gradiću kraj Dunava. Vrtić, srednje i osnovne škole pohađa oko 50 ruske i ukrajinske dece, što je znatan priliv za opštinu koja broji svega oko 24.000 stanovnika. Najviše je osnovaca, njih 30-oro, upisanih u Osnovnu školu “Žarko Zrenjanin”, zbog čega se ova škola suočila sa novim izazovima i u hodu ih rešavala, kako bi se ova deca što lakše integrisala u novi obrazovni sistem.

- Prvi su nam stigli brat i sestra, u prvom i trećem razredu. Tada je postalo jasno koliki je stres za tu decu prelazak u potpuno novo okruženje. Najveći izazov je bio jezik. Oni nisu znali srpski, što im je dodatno otežavalo praćenje nastave. Međutim, mi smo odmah pristupili problemu tako što smo angažovali učiteljice koje su poznavale ruski jezik. One su obnovile svoje znanje kako bi što bolje komunicirale sa decom i pomogle im da se lakše prilagode, priča Jasna Pavićević, direktorica škole i dodaje da nastavu ove školske godine pohađa 30 učenika ruskog porekla, raspoređenih od prvog do osmog razreda.

Ministarstvo prosvete je, kaže, brzo reagovalo u vezi sa potrebama dece iz Rusije. Uvedene su afirmativne mere, posebno za učenike koji dolaze u osmi razred i suočavaju se sa završnim i upisom u srednju školu.

- To je velika pomoć za decu i njihove roditelje, jer im omogućava da bez stresa nastave školovanje u Srbiji. Međutim, završni razred polažu redovno, ali se veoma pažljivo biraju škole koje žele da upišu kako bi im se pomoglo u budućoj karijeri, navodi direktorica.

Jedan od najvažnijih koraka koje je škola preduzela u ovoj školskoj godini jeste organizacija dodatne pomoći za ruske učenike.

- U saradnji sa Ruskinjom, dr Ajom Tinbajevom, doktorom matematike koja je predavala na moskovskom univerzitetu, pokrenuli smo inicijativu za organizovanje dodatne nastave. Ona je izrazila želju da volontira i pomogne ovoj deci u učenju matematike i drugih predmeta.

Direktorica naglašava da integracija ruskih učenika u školski sistem protiče bez većih poteškoća, te da su sistemi donekle i slični. U Rusiji, osnovnoškolsko obrazovanje traje devet godina, što može da stvori problem kada deca dođu kod nas u sedmi razred, a nisu imala predmete poput hemije i fizike. Uprkos tome, kaže, saradnja sa roditeljima je na veoma visokom nivou, a deca se brzo uklapaju u naša odeljenja. Škola obezbeđuje besplatne udžbenike za njih, a rade i po IOP1 programu, što znači da se gradivo i nastavni materijal prilagođavaju dok ne savladaju jezik.

Kaže i da škola ima veoma brz i efikasan sistem za upis novih učenika. -Čim se javi, učenik već sledećeg dana može da počne sa pohađanjem nastave. Ne čekamo da sva dokumenta budu završena, već ih upisujemo u sistem, a kasnije rešavamo pitanja oko jedinstvenog obrazovnog broja i privremenog JMBG-a. To je veoma važan korak jer osiguravamo da deca ne gube vreme i da što pre budu deo sistema obrazovanja, navodi ona.

Kurir/J.M. 

Ruska deca su, naglašava, veoma disciplinovana, odlični su učenici i imaju jak osećaj odgovornosti prema školskim obavezama. Apatinski mališani ih rado prihvataju. Nijedan nastavnik nije prijavio probleme sa novopridošlom decom, a njihova sposobnost da brzo nauče srpski jezik je izuzetna. Iako ponekad mogu biti pod stresom zbog velikog prelaska, generalno su odlični đaci, disciplinovani i željni znanja.

- Često smo mislili da će im ovaj prelazak biti veliki stres, ali se čini da su ga oni podneli bolje nego njihovi roditelji. Naš cilj je da im omogućimo da se osećaju dobrodošlo i da zavole našu školu, grad i zemlju, zaključuje direktorica OŠ „Žarko Zrenjanin“, najveće škole u apatinskoj opštini koju pohađa 1050 đaka.

Kurir.rs/J.M.