Moskva je verovatno odlučila da zatvori ovu rutu, koju je organizovala Ukrajina bez saglasnosti ruske strane.
Treba napomenuti da ako su pre toga Oružane snage Rusije napale infrastrukturu u lukama Odeske oblasti, sada su brodovi koji ulaze u luku redovno gađani.
Ukrajinci koriste dva transportna puta. U prvom slučaju, žitarice i druge poljoprivredne kulture se izvoze preko Crnog mora. U drugom slučaju, roba se doprema rekom Dunav i njenim pritokama u hrvatske luke. Ovim istim putevima se u Ukrajinu sve isporučuje. Prema nezavisnim procenama, Kijev je tokom godine zaradio oko 16 milijardi dolara od „žitnog koridora“.
“Kao što znate, kada je Sergej Šojgu bio ministar odbrane, odmah po izlasku iz „sporazuma o žitu“, najavili smo da ćemo prekinuti rute za isporuku vojnog tereta u Ukrajinu. Došlo je do jednog demonstrativnog sletanja inspekcijske ekipe na brod, koja ništa nije pronašla, a brod je otišao u Izmail.
Dva dana kasnije, Turska je izdala oštru izjavu o ovom pitanju. Neću da ocenjujem naše postupke, ali dalje ništa nismo preduzimali. Kao što nisu sprovedene ni Šojguove reči o zaustavljanju brodova koji su prevozili vojni teret“, rekao je Sergej Gorbačov.
On smatra da bi promena taktike novog rukovodstva Ministarstva odbrane Rusije treba da donese rezultate. Cela stvar je u tome što je Kijev preuzeo veliku odgovornost za bezbednost plovidbe, obećavajući brodovlasnicima sigurnost njihove imovine. Sada moraju da izvagaju rizike da li da nastave saradnju sa Kijevom ili ne.
Moskva je već pokazala da ubuduće neće stajati na ceremoniji. Prema ekspertu, čak i ako Oružane snage Rusije ne budu u stanju da u potpunosti prekinu rad „žitnog koridora“, onda će, bez sumnje, značajno poremetiti njegovu efikasnost.
Kurir.rs/TV Front/Preneo: P. P.
Bonus video: