Kontejnerski brodovi izbegavaju Crveno more već skoro godinu dana od kada su jemenski militanti Huti počeli da gađaju plovni put raketama i bespilotnim letelicama.
Novi izveštaj baca potencijalno svetlo na to kako su uspevali da održavaju napade tako dosledno i dugo.
Volstrit džurnal je u četvrtak objavio da je Rusija Hutima, koje podržava Iran, dostavila podatke o ciljevima kako bi im pomogla da napadnu zapadne brodove koji putuju kroz Crveno more i koji se kreću ka njegovoj glavnoj globalnoj trgovinskoj arteriji, Sueckom kanalu.
U izveštaju se navodi da su Huti na kraju počeli da koriste ruske satelitske podatke dok su širili svoje udare. Nejasno je kada su primili ili koristili podatke, ali oni su prosleđeni iranskom Korpusu garde islamske revolucije (IRGC), koji je povezan sa Hutima u Jemenu.
Prema izveštaju, SAD su zabrinute da bi Rusija mogla da obezbedi pobunjeničkoj frakciji protivbrodske ili protivvazdušne rakete koje bi mogle da ugroze vojne napore da zaštite brodove u regionu.
Od 24. oktobra, bilo je 128 prijavljenih pomorskih incidenata u vodama oko Arapskog poluostrva od prvog napada Huta prošlog novembra, prema podacima Pomorske trgovinske operacije Ujedinjenog Kraljevstva (UKMTO).
Ponovljena priroda ovakvih napada primorala je transportE kontejnera da u velikoj meri izbegavaju Crveno more i susedni Adenski zaliv i da umesto toga preusmere svoje kretanje oko južnoafričkog Rta dobre nade, 10 do 14 dana na plovidbu broda.
Kontejnerski saobraćaj u Crvenom moru opao je za 73 procenta u odnosu na prošlu godinu od septembra, prema podacima pružaoca pomorske analitike MarineTraffic.
Na nedavnom vebinaru, generalni direktor Drewry Supply Chain Advisors Filip Dejms rekao je da konsultantska kuća ne očekuje da će se tranzit kroz Suecki kanal u punom obimu nastaviti do 2026. godine.
Skretanja na Crvenom moru su bila odgovorna za značajno povećanje vozarine u 2024. jer se kapacitet smanjivao, a vreme isporuke povećavalo.
Prema podacima Drewry’s World Container Index (VCI), okeanske stope prevoza od Šangaja do Njujorka i dalje su u porastu za 106 odsto u odnosu na pre godinu dana na 5.266 dolara po kontejneru od 40 stopa. Transpacifička ruta od Šangaja do Los Anđelesa porasla je za 145 odsto na 4.814 dolara u proseku.
Takvo okruženje je učinilo kompanije za transport kontejnera veoma raspoloženim u pogledu svojih finansijskih izgleda za ostatak 2024. godine, a Maersk i Hapag-Lloid su ove nedelje podigli svoje smernice o zaradi.
Maersk je povećao svoje izglede po četvrti put za šest meseci, a kompanija sada očekuje zaradu pre kamata i poreza (EBIT) između 5,2 milijarde i 5,7 milijardi dolara – znatno ispred prethodnih procena u rasponu od 3 do 5 milijardi dolara.
U četvrtak, Hapag-Lloid je saopštio da pomera predviđanja EBIT-a na 2,4 do 2,8 milijardi dolara, u poređenju sa ranijom procenom od 1,3 do 2,4 milijarde dolara.Ovo je treći put da je okeanski prevoznik povećao svoju prognozu profita ove godine.
- U pozadini veoma promenljivih vozarina i velikih geopolitičkih izazova, prognoza je podložna visokom stepenu neizvesnosti - priznao je Hapag-Lojd.
Uprkos visokim cenama u poređenju sa prošlom godinom, stope su bile u padu još od vrhunca u julu, a dodatno su potonule sa potencijalnim udarom na luke na obalama Zaliva odloženim do januara.
Dok bi rekordni obim koji ide na Zapadnu obalu ukazivao na smanjenje kapaciteta, podaci kompanije Kseneta pokazuju da su prevoznici odgovorili na snažnu potražnju u trećem kvartalu tako što su postavili 19 odsto više kapaciteta u odnosu na prethodni kvartal i 17 odsto više u poređenju sa pre godinu dana.
- Gledajući unapred u novembru, čini se da ima malih promena u kapacitetima koji se nude špediterima u trgovini, čak i kada se dozvoli neka najavljena prazna putovanja - rekao je Peter Sand, glavni analitičar kompanije Kseneta, u blog postu u sredu.
- Osim ako prevoznici ne postupe odlučnije kako bi uskladili ponuđeni kapacitet kontejnerskog transporta sa potražnjom kroz više praznih plovidbe ili potpuno otkazivanje usluga u vrhuncu sezone, onda će kratkoročne tržišne stope verovatno erodirati još bržim tempom nego što smo videli u oktobru.
Prevoznici ne samo da su tražili više praznih plovidbi, već su uvodili opšta povećanja stope u novembru, "verovatno podržana ranim početkom potražnje pre lunarne Nove godine – u nadi da će ponovo povećati stope", rekao je Džuda Levin, šef istraživanja u Frajgtosu.
Tržište koje je doživelo kolaps je Indija. Prema izveštaju Loadstara, Indija-SAD trgovinska ruta ka Istočnoj obali pala je ispod 3.000 dolara po jedinici ekvivalenta 20 stopa (TEU) sa najviše 10.000 dolara u julu.
U izveštaju se navodi da su se cene na rutama Indija-Evropa više nego prepolovile za dva meseca, na oko 2.000 dolara po TEU sa 5.000 dolara u avgustu.
(Kurir.rs/Wall Street Journal/Yahoo News/Preneo: V.M.)
BONUS VIDEO