Društvene mreže preplavljene su oglasima u kojima se u ponudi mogu naći polovne zimske gume i to po dosta povoljnim cenama, gde se komad može naći za svega 15 evra! Stručnjaci upozoravaju za Kurir da je kupovina korišćenih penumatika veoma rizična, posebno sa aspekta bezbednosti!
Vozači u Srbiji imaju zakonsku obavezu da vozilo na sva četiri točka mora da ima postavljene zimske gume od 1. novembra do 1. aprila, ukoliko je na kolovozu sneg, led ili poledica.
Ako na putu nema snega, leda ili poledice, zimski penumatici nisu obavezni, ali stručnjaci svakako preporučuju da se vozilo blagovremeno pripremi za zimske uslove vožnje.
Obavezno je i da dubina gazećeg sloja, odnosno šare na gumama mora biti minimum 4mm. Kurir je uoči sezone istraživao cene penumatika, a najjeftiniji komplet košta 17.000 dinara, dok komplet skupljih ide i preko 75.000.
Pojedinima je to veliki izdatak, te se odlučuju da zbog uštede pazare na oglasima i putem društvenih mreža, gde se cene polovnih guma kreću od 15 evra po komadu, a najskuplji idu i do 100 evra. Neki daju popuste i za sva četiri penumatika, ipak stručnjaci apeluju na vozače da tu kupovinu ipak obave kod ovlašćenih prodavaca.
Inače, prema istraživanju koje je obavio TyreSafe, skoro 40% polovnih guma u prodaji imaju opasna oštećenja koja se ne vide golim okom.
Marko Lacmanović iz jednog prestoničkog vulkanizerskog servisa istakao je za Kurir da kupci prilikom kupovine polovnih pneumatika gledaju dubinu šare i malo bace pogled na obod gume, te da su to jedini kriterijumi kojima se vode.
- Nije preporučljivo, definitvno pre svega jer naizgled guma deluje okej, ali dok se ne postavi na felnu i dok se ne uradi balansiranje, ne zna se da li je guma ispravna ili je za reciklažu. Prema tome, ljudi s tim odabirom kupuju nepoznat proizvod i rizikuju. Neko je skinuo te gume s obređenim razlogom, nije ih skinuo jer eto ima vremena, pa menja gume svaki dan - naglasio je Lacmanović.
Dodao je da se kod takvih guma ne zna ni godina proizvodnje.
- Kupci gledaju samo dubinu, nemaju oko kao vulkanizeri. Ne zna se da li postoji neko oštećenje dok se ne postavi, napumpa, ne namontira na felnu... I sa aspekta bezbednosti se ne preporučuje korišćenje polovnih guma, ona je izgubila svoje performanse, ne može da se ponaša kao nova. To je dosta rizična kupovina. Bolje kupiti najjeftiniju novu gumu, nego takvu polovnu - zaključio je on.
Kazne
Ukoliko vozač nema zimske gume po zimskim uslovima platiće kaznu za pravna lica od 100.000 do 800.000 dinara, za preduzetnike od 50.000 do 200.000, a za fizička lica od 10.000 do 20.000 dinara.
Stručnjak za bezbednost u saobraćaju profesor Milan Vujanić rekao je da je kupovina polovnih pneumatika na društvenim mrežama opasna.
- Isto je kao i sve drugo što je važno kada kupujete putem oglasa, a ne kod zvaničnog proizvođača. Dakle, može se okrenuti na loše, odnosno da ne dobijete ono što vam nude. Da bi privukli vašu pažnju oni vam pričaju najlepše stvari o tome što nude, a kad dođemo do stvarne realizacije dođemo do toga da to nije baš to - naveo je Vujanić za Kurir i dodao:
- Ako potrefite pri toj kupovini da vas nisu prevarili, nego da su prodali ono što su rekli, onda je najnormalnija stvar, ali ako prodaju gume koje su mnogo stare, ili one koje nisu propisno čuvane, to može biti rizično.
Činjenice/ Cene
- najjeftinije nove gume od 3.500 do 4.500
- najskuplje nove gume od 20.000 do 75.000
- najjeftinije polovne gume od 15 evra
- najskuplje polovne gume do 100 evra