Važno

Evo koji vozači će morati da imaju alko-bravu u vozilu: Zna se kako radi i čemu je namenjena! Trošak je veliki! Menja se zakon?

Foto: HERBERT PFARRHOFER / AFP / Profimedia

Vozači koji su već uhvaćeni u prekršaju vožnje pod dejstvom alkohola moraće da kupe o svom trošku napravu koja prepoznaje prisustvo alkohola na vozačevom mestu i površini oko vozača

Vozači koji su uhvaćeni da voze pod dejstvom alkohola ili su dodatno učinili određene prekršaje u takvom stanju, pa su kažnjeni - ako ponovo budu zatečeni da voze u takvom stanju, moraće u svoje automobile, o svom trošku, da ugrade alko-brave koje sprečavaju pokretanje vozila ukoliko je vozač pio i da vrše redovnu kalibraciju!

Novi zakon o bezbednosti saobraćaja trebalo bi da donese mnoge novine među kojima je i digitalni dosije vozača preko kojeg će nadležnima biti dostupan broj prekršaja i prijava koje su imali, a tu će moći da prate i kaznene poene. Predstavnici Agencije za bezbednost saobraćaja predlažu i uvođenje alko-brava koje bi dale pozitivne efekte jer saobraćajna policija otkrije skoro milion i po raznih prekršaja godišnje, a samo od početka ove godine zabeleženo je 46.000 prekršaja zbog upravljanja vozilom pod dejstvom alkohola.

Foto: HERBERT PFARRHOFER / AFP / Profimedia

Mirko Koković, pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja, naglašava da je ideja da one budu obavezne za vozače povratnike koji su već kažnjavani za vožnju pod dejstvom alkohola.

Foto: ERIC LALMAND / AFP / Profimedia

- Takođe bile bi obavezne i za povratnike koji su izgubili vozačku dozvolu. Sam uređaj funkcioniše tako što onemogućava korišćenje vozila - vozilo ne možete da uključite ili, ukoliko ga uključite, uređaj vas nakon vrlo kratkog vremena upozorava da imate tri minuta da isključite vozilo. Uvođenje alko-brave, koja već postoji u nekim zemljama, pa i u Americi, bilo bi opravdano i znatno bi uticalo na bezbednost saobraćaja. Ukoliko bi se realizovala ideja uvođenja alko-brava, u budućnosti bismo mogli da računamo da bismo izbegli saobraćajne nezgode čiji je uticajni faktor prisustvo alkohola kod vozača - kaže Koković.

Foto: Dragan Milovanović

Dodaje i da u našoj zemlji nekoliko kompanija već koristi takve uređaje i to su društveno odgovorne kompanije koje brinu o bezbednosti zaposlenih i ostalih učesnika u saobraćaju.

- Zakonom je propisana nulta tolerancija na prisustvo alkohola kod vozača autobusa i teretnih vozila i oni nemaju razloga za brigu ukoliko se donese zakonska obaveza da deo obavezne opreme bude i alko-brava. Kod nas ima nekoliko firmi koje ove uređaje ugrađuju u vozilo na inicijativu vlasnika. Uređaj košta oko 350 evra, a kalibracija od 20 do 50 evra i radi se na svaka tri do šest meseci. Nalazi se sa leve strane na instrument-tabli i detektuje površinu oko vozača. Uređaj je povezan i ako prepozna prisustvo alkohola u prostoru vozača i vozilo ili neće moći da se pokrene ili sam uređaj upozorava da imate tri minuta da se parkirate - objasnio je Koković.

Podseća i da je alkohol veliki problem u bezbednosti saobraćaja.

Nasumična provera i hapšenje

Kako Kurir saznaje, vozači u Americi koji su bili kažnjavani zbog vožnje pod uticajem alkohola ili su pod uslovnom u svom vozilu moraju da imaju alko-bravu koja dve godine prati eventualnu alkoholisanost vozača. Uređaj s vremena na vreme nasumično zahteva od vozača kontrolu alkohola - kada dobiju signal, moraju da se odmah testiraju, a ukoliko bude registrovano prisustvo alkohola, putem sistema se obaveštava policija i vozač biva uhapšen.

Foto: HERBERT PFARRHOFER / AFP / Profimedia

- Prema podacima Uprave saobraćajne policije, od početka godine imali smo preko 46.000 prekršaja upravljanja vozilom pod dejstvom alkohola, pri čemu je 9.000 lica isključeno iz saobraćaja i zadržano na trežnjenju jer su vozilom upravljali u stanju teške, veoma teške ili potpune alkoholisanosti, što je prosečno 30 vozača dnevno. Alkohol je uticajni faktor u svakoj devetoj saobraćajnoj nezgodi s nastradalima. MUP je pošle godine otkrio oko 1.400.000 saobraćajnih prekršaja. Izvesnost da ćete biti zaustavljeni i kontrolisani je velika. Prilikom svake kontrole radi se pasivna i aktivna kontrola. Pasivna ukazuje na prisustvo alkohola u kabini vozača i, ako je test pozitivan, onda se radi aktivna kontrola. Alko-test utvrđuje koliko alkohola ima u telu vozača. U toku je izrada novog zakona i na osnovu svega navedenog možemo očekivati da jedna ovakva novina bude sastavni deo novog zakona bezbednosti saobraćaja čije se usvajanje tokom sledeće godine.

  • Brojke
  • 46.000 prekršaja od početka godine zbog upravljanja vozilom pod dejstvom alkohola
  • 9.000 vozača zadržano na trežnjenju
  • 431 osoba poginula od početka godine u saobraćaju
  • 15.282 osobe povređene
  • 1.400.000 saobraćajnih prekršaja MUP registrovao prošle godine
  • prošle godine je svaki 192. vozač upravljao pod dejstvom alkohola (poređenja radi, to je kao da svakodnevno preko Gazele pređe 800 vozača pod dejstvom alkohola)

Podsetimo, aktuelni Zakon o bezbednosti saobraćaja usvojen je 2009. godine. Od tada je pretrpeo nekoliko izmena i dopuna, među kojima je i mera privremenog oduzimanja automobila.

This browser does not support the video element.

02:31
ŠTA JE ALKOBRAVA KOJU U SRBIJI ČEKAJU KAO SPAS OD PIJANIH VOZAČA? Koković: Statistika kaže da dnevno 800 alkoholisanih pređe most Gazela Izvor: Kurir televizija