FAMOZNO: EPIZODA 2

U nedelju uveče sam odgledao drugu epizodu serije „Sablja“, juče ste imali priliku da čitate filmofilsku recenziju prve epizode, danas ćete čitati recenziju druge, sledećih šest nedelja ćete ponedeljcima i utorcima čitati recenzije preostalih nastavaka.

Svetislav Basara

05.11.2024.

Kurir

Pa da krenemo na posao. Glavna mana serije „Sablja“ je RTS. Paket kompromitantnih značenja koji ide uz tzv. Javni servis naprosto baca senku na sve u šta se taj televizor umeša i što prikazuje. Ali udobno uglavljen u guzice svih srpskih Visokih Mesta - koja ga takođe gledaju kao smrdljiv sir - RTS uživa nedovoljno jasan imunitet koja mu omogućava da pravi neopevana sranja, poput, recimo, „Stefana Nemanje“, a da - kad pukne opštenarodna bruka - Bivši Bujke izađe u javnost sa izjavom „da su to zlonamerne kritike i da je serija izvanredna“. I serija koliko sutradan padne u zaborav kao „izvanredna“.


„Sablja“ nipošto ne spada u tu RTS-ovsku kategoriju. Serija je urađena dobro - iako se nije vinula u vrh ovdašnje serijalne produkcije i (što je važnije) uprkos mnoštvu otežavajućih okolnosti, koje nisu povezane isključivo s „našim posebnostima dobronamerno“.


Naime, snimiti film ili seriju o političkom atentatu čiji su nalogodavci ostali u medijskom mraku pipav je posao i u mnogo „otvorenijim“ društvima od našeg. Stvar je u tome što nalogodavački medijski mrak vezuje ruke autorima takvih uradaka. Prostim rečnikom: ako bi autori, daleko bilo, imenovali nekog od nalogodavaca, momentalno bi usledila tužba zbog nalogodavačke čistoće pred zakonom. I onda belaj, kužite, stari moji.


Kako uprti prstom u političke pozadince, a ne dati im povod za tužbu, moglo se videti na primeru filma „JFK“. Dovoljno je, bez pominjanja imena, pokazati prstom na interesne političke i parapolitičke zajednice koje su se ovajdile od streljana - Kenedija, Đinđića, svejedno - i posao je urađen.


„Sablja“, bar u prve dve epizode, taj posao nije uradila, ali ostavljam otvorenom mogućnost da će to uraditi u nastavcima, mada mi je sumnja veća od nade. Sićušne vađevine tipa replike „uhapsićemo sve, pa i one koji ih (pucače) tapšu po ramenima“, suviše je uopštena.
Druga epizoda - početak policajne akcije „Sablja“ - pati 1. od manjka dinamike, 2. nedovoljno vernog prikaza multilateralne panike u koju je zapala Srbija i 3. odsustva filmske artikulacije tračka nade u razrešenje vekovne razvaljenosti, koja je na trenutak zaiskrila, pre nego što se sve vratio u „ovo što nikad ovako nije bilo“.


Slede marginalije na „Sablju“. Već dvadeset i jednu godinu se „divim“ (da, to je zadivljujuće) imbecilnosti političkih pozadinaca atentata i pucača, koji su ubili Đinđića u nadi da će koliko sutradan nastati Carstvije njihovo - ali ti svati tako pokreću i ratove, po principu udri pa će se već nešto dogoditi - a još više se divim opštenarodnoj tupoumnosti zahvaljujući kojoj su se politički pozadinci, držeći u rukama pištolje koji se puše, izvukli ko prdež iz gaća i posle izvesnog vremena se uspentrali na vlast.