NOVA MANIPULACIJA I SPIN IZ KUHINJE JUNAJTED GRUPE: Naručen izveštaj BFMI o medijima predstaviće kao objektivnu ocenu

Printscreen

Dragan Šolak i njegova Junajted grupa po svoj prilici pokreću novu kampanju s ciljem dikreditacije konkurentskih medija. Naime, Balkan free media initiative (BFMI), organizacija koja ističe svoju nezavisnost a zapravo je interesno usko povezana sa Junajted grupom, sutra predstavlja svoj novi izveštaj o medijskoj situaciji u Srbiji, BiH, Crnoj Gori, Bugarskoj, Grčkoj i Sloveniji. Mesto događaja je soba A5F385 u zgradi Evropskog parlamenta, a glavna veza za smeštanje ovog događaja u Brisel je evroparlamentarac iz Bugarske Andrej Kovačev, koji je takođe povezan sa Junajted grupom.

Na prvi pogled sve je namešteno tako da izgleda kao prilika za objektivno sagledavanje medijske scene u ovim državama. Slučajnost ili ne, ali Srbija, BiH, Crna Gora, Bugarska, Grčka i Slovenija su zemlje u kojima Junajted grupa posluje i u kojima se žestoko bori sa konkurencijom. Da izveštaj BFMI ima najmanje veze sa nezavisnim i objektivnim pogledom na medije i da služi isključivo za zaštitu poslovnih interesa Junajted grupe tvrdnja je koja se može potkrepiti ranijim marifetlucima, čija je potka bio upravo izveštaj BFMI o medijima.

Nemoć Junajted grupe da ima ekskluzivitet u promociji evropskih vrednosti bio je jedan od snažnih motiva za napad na Wireless Media Group (WMG), koja je preuzela primat u promovisanju evrointegracija, koja pruža snažnu medijsku podršku evropskom putu Srbije i učvršćuje dobru saradnju s evropskim organizacijama.

Kurir 

 Junajted grupa je pokrenula uhodani mehanizam za uklanjanje konkurenata, koji se tada usmerio na njihovo diskreditovanje preko naručenih istraživanja. Za ove svrhe Šolakov mehanizam je bio nadograđen i glavne udarne igle postale su BFMI i lobisti iz moćne kompanije Highgate, o kojoj je Kurir već pisao kao unajmljenom savezniku Šolaka. Slučaj je hteo da jedan ogroman kiks razotkrije sve do tada nevidljive veze.

Naime, mediji Junajted grupe su tekst o WMG preneli kao istraživački članak Međunarodnog pres instituta (IPI). Desilo se da je tekst na internet stranici IPI najpre potpisan kao delo Britanca Jan Peter Westad, ali je ubrzo "autor" promenjen i umesto njegovog imena navedena je organizacija BFMI. Ono što je najintrigantnije u ovoj zavrzlami jeste činjenica da je prvobitno potpisani Britanac radio za Highgate, dakle lobističku kuću koju i Šolak koristi za svoje poslove, a sada je uposlenik britanske vlade. Zanimljivo je i da je Westad, dok je bio zaposlen u Highgate, radio intervju sa direktorkom BFMI Antoanet Nikolovom, koja istovremeno radi za Novu, Šolakov medij u Bugarskoj.

 To je tek jedan u nizu dokaza da postoji sprega između Junajted grupe i pojednih aktera koji se javno predstavljaju kao nezavisni istraživači, komentatori, analitičari, novinari, konsultanti... A neki od njih će i sutra sedeti u sobi A5F385 u zgradi Evropskog parlamenta i analizirati izveštaj za koji očekujemo da bude obojen baš kao i prethodni i tako posluži interesima Junajted grupe.

Struktura mehanizma Dragana Šolaka, kojim on sklanja konkurenciju i tako sebi obezbeđuje nesmetani rast bogatstva, izuzetno je razgranat, ali glavne poluge svakako su lobističke kuće poput Highgate, nevladine organizacije poput BFMI i nekih drugih, naravno i mediji od kojih su najagilniji N1, Nova i Danas. U mehanizam su uklopljene i advertajzing agencije koje posluju i van granica Srbije, baš kao i kablovski operateri širom regiona.

S obzirom na povezanost određenih aktera i organizacija sa Junajted grupom, postavlja se ozbiljno pitanje da li izveštaji, članci i analize takvih organizacija i pojedinaca mogu biti predstavljani i uvažavani kao objektivni, nezavisni i relevantni u sagledavanju medijske ili bilo koje druge situacije. Bojazan da su i sutrašnja prezentacija novog izveštaja BFMI i panel diskusija zapravo delovanje pod uticajem određene interesne grupe je više nego opravdana ako se stvari izvedu na čistac. Panel diskusija na kojoj su govornici povezani sa jednim od medijskih izdavača, dok nema govornika koji bi predstavljali ostatak medijskog tržišta u Srbiji, ne može biti ništa do pristrasne i jednostrane predstave. Nije teško prosuditi za čiji interes je baš tako smišljeno.

U nastavku: Kako je Dragan Šolak lažno optuživao konkurente i pokušao da unovči antirusko raspoloženje