Balkan free media initiative (BFMI), organizacija koja ističe svoju nezavisnost a zapravo je interesno usko povezana sa Junajted grupom, sutra će predstaviti svoj novi izveštaj o medijskoj situaciji u Srbiji, BiH, Crnoj Gori, Bugarskoj, Grčkoj i Sloveniji. Pošto je reč o događaju koji po svojim glavnim akterima neodoljivo podseća na već vođene kampanje protiv konkurenata Junajted grupe, očekuje se da će i ovaj izveštaj, po ugledu na prethodni, biti sve osim nepristrasno sagledanih činjenica.
Navodi iz izveštaja BFMI i ranije su bili sredstvo kojim je Junajted grupa štitila svoje poslovne interese, maskirajući ih navodnom brigom za demokratiju, medijske slobode i evropske vrednosti.
Kako Šolakova mreža, sastavljena od medija, nevladinih organizacija, pojedinaca, lobista, konsultanata i mnogih drugih, zapravo funkcioniše možda najbolje pokazuje primer iz nedavne prošlosti kada je Junajted grupa pokrenula široku ofanzivu na svoje konkurente oslanjajući se na aktuelni antiruski sentiment. Šolak je u toj antiruskoj atmosferi očigledno video priliku da finansijski ošteti svoje konkurente u oblasti medija, među kojima se našao i Kurir.
Servirajući dezinformacije i frizirajući izveštaje o medijskom sadržaju, Šolak je tada upregao čitavu mašineriju da ono što je samo on video prikaže kao objektivnu istinu na osnovu koje će i drugi odlučivati. Koristeći svoj mehanizam za uništavanje konkurencije, on se postarao da drugi, mnogo veći igrači od njega, preusmere svoje poslovne odluke tako da idu u njegovu korist.
Početak ovog napada dešava se pojavom jednog pisma koji su, da stvar bude intrigantnija, videli samo određeni mediji i na takvoj osnovi gradili priču. U cilju pojačavanja važnosti, dešava se da su potpisnici pisma pojedini evroparlamentarci. Oni se na ovaj način obraćaju velikim svetskim kompanijama sa zahtevom da se ne reklamiraju u tačno naznačenim medijima u Srbiji i Bugarskoj koji, kako oni tvrde, podržavaju "prorusku ratnu propagandu". I na kraju, grupa evroparlamentaraca okupljena za ovu misiju zasnovala je svoj zahtev na analizi tri organizacije o stanju medija u Srbiji i Bugarskoj.
Nije teško zaključiti da je sve baš ovako upakovano da bi se progutala udica i ulovio novac od eventualno promenjene politike oglašavanja velikih brendova. Izgleda da je Šolak računao na to da će preusmeravanje toka reklamnog novca biti na njegovu korist, jer se prethodno potrudio da izgradi potpuno lažni imidž evropejca i antiruskog igrača. Međutim, stvari ni izbliza nisu takve kakvim ih Šolak predstavlja.
Na polju geopolitičkih prestrojavanja Dragan Šolak je umeo ozbiljno da proklizava, ma kako glasno i uporno ponavljao mantru da je čovek na koga Zapad može da računa. Pogotovo je to postalo jasno kada se saznalo za njegove ruske veze. Tako su slovenački mediji prošle godine otkrili da Šolak iza kulisa razvija svoj biznis sa uticajnim čovekom u ruskim krugovima - Volframom Kuonijem. Dakle, Dragan Šolak se kroz svoje medije predstavlja kao borac protiv „ruske propagande“, dok na drugoj strani ne ispušta priliku da zarad profita uspostavi vrlo dobre poslovne konekcije s Rusima.
Ova informacija o Šolakovom biznisu dala je sasvim nov kontekst za razumevanje njegovih poteza, pa tako i onog kada je pokušavao da preko antiruskog narativa proizvede štetu konkurentima iz Srbije. Istina je sasvim drugačija: on sve vreme igra tako da s jedne strane, predstavlja kao zapadni čovek, dok s druge strane, uspostavlja vrlo dobre poslovne konekcije s Rusima. Za čim će posegnuti, isključivo zavisi od njegovog trenutnog interesa.
I ovaj slučaj, kao i mnogi raniji pokušaji uništavanja konkurencije, ilustrativan je primer kako je Šolakova Junajted grupa uspostavila svojevrsni sistem spojenih sudova preko kojeg svaku pogodnu i za njih profitabilnu vest oblikuje po svom interesu i plasira je kao neupitnu i objektivnu informaciju. Ovoga puta polazište akcije je nevladina organizacija Crta, kao koautor analize medijskog sadržaja na osnovu kojeg se gradi iskrivljena predstava o tome ko na domaćem tržištu širi prorusku propagandu i zato kod velikih stranih oglašivača treba da bude precrtan sa liste onih kojima se daje novac za reklamiranje. A Crta nije ništa drugo do organizacija koja čini jedan segment Šolakovog mehanizma za uništavanje konkurencije i, poput mnogih drugih nevladinih organizacija, služi isključivo za kreiranje prividnog poverenja u ovaj mehanizam i njegovu promociju pre svega van granica Srbije.
Zato je izveštaj Crte, sačinjen u saradnji sa Balkan free media initiative, istom onom koja će i sutra izvesti svoje zaključke o stanju medija u regionu, odlično poslužio Šolaku da uperi prst u koga god hoće od svojih konkurenata, optuži ga za propagandistu Moskve usred Beograda i tako pokuša da od njega načini neprijatelja za celu Evropu. U tom mešetarenju našao se i Kurir.
BFMI se i u ovoj priči istakao kao kanal preko kojeg se, zajedno sa Crtom, gradi narativ o ruskom uticaju na određene srpske medije. Dakle, BFMI je organizacija koja potpisuje izveštaj koji treba da bude vodič za buduću reklamnu politiku svetskih kompanija u Srbiji, a u njenoj upravi sede ljudi koje plaća Šolak. Jedan od takvih je Piter Horoks, medijski veteran koji istovremeno sedi na mestu člana Komiteta menadžera organizacije BFMI i na mestu savetnika Uredničkog kolegijuma televizije N1 koja je u vlasništvu Junajted grupe. Pojednostavljeno rečeno, menadžer u organizaciji koja preporučuje svetskim kompanijama da se ne reklamiraju u targetiranim medijima u Srbiji je isti čovek koji je na platnom spisku Dragana Šolaka. I taj čovek, Piter Horoks, sutra će biti moderator panela na kojem će se secirati medijska scena Srbije po uputstvima BFMI.
Andrej Kovačev je još jedan čovek koji povezuje sutrašnji događaj sa događajem oko pisma evro poslanika u kojem se pozivaju svetske kompanije da se ne reklamiraju u pojedinim medijima u Srbiji. Dok će sutra biti domaćin za prezentaciju novog izveštaja BFMI u Evropskom parlamentu, Kovačev je bio formalni nosilac čitavog poduhvata oko slanja pisma. Naime, on je uz sebe okupio još 15 poslanika Evropskog parlamenta iz različitog političkog spektra. On je inače poslanik bugarske opozicione stranke Greb. Nije zanemarljiva okolnost da Kovačev dolazi iz Bugarske, zemlje u kojoj je Šolakov biznis prilično razgranat.
Jedna od njegovih glavnih medijskih poluga u Bugarskoj je Antoanet Nikolova koja, baš poput Pitera Horoksa, radi za Šolaka, i to punih deset godina, ali i sedi na mestu direktora BFMI, dakle organizacije čija je navodna nepristrasna analiza pokrenula grupu evroposlanika na akciju, odnosno pisanje pisma. Nikolova je od jula 2014. zaposlena kao EU dopisnik u bugarskoj televiziji Nova, koja posluje u sistemu Šolakove UG. Zanimljivo je da se ovaj detalj ne pominje u njenoj zvaničnoj biografiji na internet prezentaciji BFMI.
U nastavku: Kako funkcioniše lobistička mreža Dragana Šolaka u obračunu s konkurentima Junajted grupe