Možda niste znali

Patrijarh Pavle rešio dilemu: Da li se za Aranđelovdan kuva žito? Vernici su godinama u zabludi, a ovo je jedini pravi odgovor

Foto: Printskrin / You Tube

Pre svega važno je naglasiti da se Sveti Mihailo, poznatiji kao Aranđelovdan smatra živim svecem, pa zbog toga mnogi vernici smatraju da se uoči ovog praznika i slave ne kuva slavko žito.

Veliki pravoslavni praznik posvećen Sv. Arhangelu Mihailu slavi se 21. novembra i u narodu je takođe poznat pod imenom Aranđelovdan. U srkvenom kalendaru je obeležen crvenim slovom, a važi za jednu od najčešće slavljenih slava u Srbiji, odmah nakon Svetog Nikole.

Međutim, ova slava je po jednom drugačija. A reč je o žitu, koje se tradicionalno kuva za slavu. Da li treba kuvati žito otkrio je Patrijarh Pavle.

Foto: Facebook Printscreen/Kristina Karlsen

Pre svega važno je naglasiti da se Sveti Mihailo, poznatiji kao Aranđelovdan smatra živim svecem, pa zbog toga mnogi vernici smatraju da se uoči ovog praznika i slave ne kuva slavsko žito. Slavsko žito je tradicija i kao takva važnija stavka nego cela slavska trpeza počevši od kolača, pite do slične stvari.

Zbog toga se cesto vode polemike, i dok jedni tvrde da treba, drugi kažu ne, a evo šta je o tome u svojoj knjizi "Da nam budu jasnija neka pitanja naše vere" napisao upokojeni Patrijarh Pavle.

Foto: Kurir TV

"Žito se ne sprema za svete koji su umrli, već kako se u samoj molitvi za osvećenje koljiva sveštenik moli, da se koljivo prinosi u slavu Boga, "u čast i spomen svetog (izgovara se ime slave porodice), i u pomen onih koji umreše u blagočestivoj veri". Ovo je najbitniji deo molitve u kojoj se otkriva smisao pripremanja koljiva za Krsnu slavu. Krsna slava sa slavskim kolačem i koljivom se prinosi Boga radi i u čast krsnog svetoga kao zaštitnika porodice.

Kuvana pšenica nije simbol smrti, već života onih koji su živeli i koji sada žive u veri sa Bogom i svojom Krsnom slavom. Istina je, takođe, da su svi sveci živi, jer u Bogu niko ne može biti mrtav - Bog je Bog živih, a ne mrtvih.

Foto: Zorana Jevtić

Pogrešna praksa je verovatno nastala usled činjenice da se žito sprema i za parastose upokojenim bližnjima. U oba slučaja, žito predstavlja žrtvu Bogu i simbolizuje pravoslavnu veru u opšte vaskrsenje.

Ta žrtva se prinosi Bogu u ime onog svetitelja ili upokojenog čije se ime spominje toga dana, ili tog parastosa. Da li je reč o svetitelju koji je živeo, pa se upokojio, ili nikada nije prošao kroz biološku smrt, poput Arhanđela Mihaila ili Svetog Ilije, ne pravi nikakvu razliku u pogledu žrtava koje se prinose Bogu (slavski kolač, žito i vino)."

(Kurir.rs/I.M.)

 Pogledajte kako se slavi slava u Nišu:

This browser does not support the video element.

04:15
SREĆNA SLAVA DOMAĆINI! U NIŠU VESELO, UZ KOLAČ I VINO, RAJKOVIĆI UGOSTILI KURIR: Nema virusa ni pandemija, SLAVA SE UVEK SLAVI! Izvor: Kurir TV