Iako većina vozača izbegava vozila sa falsifikovanom kilometražom ili istorijom oštećenja, automobili mogu skrivati i druge tajne.
Neki modeli često menjaju vlasnike i učestvuju u brojnim saobraćajnim nesrećama. Kompanija za podatke o vozilima carVertical pregledala je najekstremnije slučajeve na tržištu polovnih automobila u Srbiji tokom prve polovine 2024.
Od granice do granice
Od trenutka kada siđe s proizvodne trake, automobil ne mora nužno ostati u istoj zemlji. Polovna vozila se često izvoze u druge zemlje i mogu imati više vlasnika tokom svog životnog ciklusa.
Od svih automobila koje je carVertical proverio u Srbiji izdvojili su se Audi A4 iz 2008, Mercedes-Benz E klase iz 2015, Audi A3 iz 2009, Audi A5 iz 2013. i Volkswagen Golf iz 2012, pri čemu je svaki od njih bio registrovan u 4 različite zemlje.
Iako vozači obično menjaju automobile na nekoliko godina, to nije slučaj sa svim modelima. Ove godine rekorder je Mercedes-Benz S klase iz 2013. godine, koji je imao 18 vlasnika. Odmah iza njega su bili Audi A6 iz 2012. sa 14 vlasnika i još jedan Mercedes-Benz S klase iz 2000. godine sa 13 vlasnika.
- Ako je auto često menjao vlasnike, treba se zapitati zašto. Ljudi obično menjaju automobile na 4 do 6 godina, ali ako model menja vlasnika svake godine ili na nekoliko meseci, to može ukazivati na ozbiljne probleme. Vozači koji kupuju uvozna vozila suočavaju se s posebnim rizikom jer je često teško utvrditi koliko je prethodnih vlasnika vozilo imalo. Međutim, pošto su usluge za proveru istorije vozila sve popularnije, sada su ove informacije odmah dostupne - kaže Matas Buzelis, rukovodilac komunikacija u kompaniji carVertical.
Na primer, odeljak sa vremenskim okvirom u carVertical izveštaju sadrži informacije o registraciji automobila, promenama vlasništva i prethodnom tehničkom pregledu, što može biti od koristi vozačima u potrazi za novim modelom.
Rekorderi u saobraćajkama
Iako svaki automobil pre ili kasnije može učestvovati u saobraćajnoj nesreći, neki modeli su podložniji udesima od drugih. U Srbiji, kupci su otkrili da je Audi A6 iz 2012. bio uključen u 9 saobraćajnih incidenata, zatim Opel Grandland X iz 2018. sa 8 incidenata, kao i BMW serije 3 iz 2012. i Škoda Superb iz 2013. sa po 7 incidenata.
U zavisnosti od obima oštećenja, osiguravajuća društva različito procenjuju troškove popravke. Automobili više klase obično imaju veće troškove popravke u slučaju oštećenja. Ako je automobil bio uključen u više saobraćajnih nesreća, sa ukupnom štetom koja se meri desetinama ili stotinama hiljada evra, neophodno je da ga mehaničar temeljno pregleda.
Izveštaj o istoriji vozila kompanije carVertical sadrži odeljak posvećen oštećenjima sa informacijama o oštećenim delovima, procenjenoj vrednosti štete i datumu nesreće. Kupci mogu da podele ove informacije sa servisnim centrom kako bi mehaničari mogli da provere kvalitet popravki.
Najveća ukupna šteta od saobraćajne nesreće u Srbiji zabeležena je na Porscheu 911 iz 1996. godine, a procenjena vrednost iznosi 110.000 evra - suma koja bi u nekim zemljama mogla odgovarati ceni stana. Na listi se zatim našao BMW X3 iz 2019. sa štetom od 80.000 evra, a zatim i Porsche Panamera iz 2013. sa 77.250 evra štete.
Skidaju stotine hiljada kilometara
Oglasi za polovne automobile u Srbiji prepuni su vozila sa stotinama hiljada pređenih kilometara, ali nijedan se ne može porediti sa Mercedes-Benz Sprinterom iz 2014, koji na meraču ima neverovatnih 728.464 kilometra. S obzirom na to da brojač ima šest cifara, približava se trenutku kada bi se mogao resetovati na nulu.
Da bismo stavili stvari u perspektivu, Mercedes-Benz Sprinter je od 2014. godine prosečno prešao više od 72.000 kilometara godišnje, što predstavlja impresivnu kilometražu i ukazuje na to koliko je ovo vozilo zaista aktivno na putevima. Odmah iza njega su se našli Peugeot Boxer iz 2015. sa 725.340 kilometara i još jedan Mercedes-Benz E klase iz 2015. godine sa 719.449 kilometara.
Pošto je teško prodati automobil s velikom kilometražom po povoljnoj ceni, nepošteni prodavci često smanjuju očitavanje kilometraže kako bi veštački povećali cenu vozila.
Od svih vozila koja su pregledana u Srbiji, najveće vraćanje kilometraže je utvrđeno kod Toyote Avensis iz 2016. godine - kilometraža je bila smanjena za neverovatnih 472.438 kilometara. U stopu je prati još jedna Toyota Avensis iz 2010. godine, sa vraćenih 385.699 kilometara, i Mercedes-Benz E klase iz iste godine, sa 345.640 kilometara.
- Kupovina automobila sa falsifikovanom kilometražom, smanjenom za stotine hiljada kilometara, može uzrokovati brojne probleme. Jasno je da takav model neće biti pouzdan i da će se često kvariti. Bezbednost je takođe ključna: automobil sa tako velikom kilometražom može da predstavlja opasnost ne samo za vozača i putnike, već i za druge učesnike u saobraćaju - kaže Buzelis.
Metodologija
Istraživanjem su obuhvaćeni statistički podaci iz izveštaja o polovnim vozilima koje su kupili korisnici kompanije carVertical u periodu od januara 2023. do avgusta 2024. godine. Studija je sprovedena u 15 zemalja i ističe najekstremnije slučajeve u svakoj zemlji. CarVertical posluje u 30 država i prikuplja podatke iz 900+ globalnih baza podataka, kao što su registri organa za sprovođenje zakona, državni i regionalni registri, finansijske institucije i oglasi. Obradom miliona izveštaja o istoriji vozila godišnje, ova kompanija je u stanju da prepozna trendove i ponudi sveobuhvatne prognoze i jedinstveni uvid u tržište polovnih automobila.