VOZAČU GSP DOGORELO ŠTO SE SVI ŠVERCUJU PA DAO PO GASU I PRAVAC SUP U 29. NOVEMBRA! Još se pamti i prepričava kako je 1962. šofer sam "uhapsio" ceo autobus!
Ljudi koji ne kupuju kartu, takozvanih švercera, u gradskom prevozu, ima uvek. Neki se ponadaju da su uspešno izbegli kontrolu, ali zbog jednog slučaja iz Beograda, sigurno vam neće ponovo pasti na pamet da se švercujete.
Ovaj nesvakidašnji slučaj desio se kada je kondukter, suočen s punim autobusom putnika, uspeo da proda svega četiri karte. Putnici su ignorisali pozove konduktera da se karta kupi, a onda je vozač odlučio da preuzme stvar u svoje ruke, i autobus pun ljudi doveze ispred policijske stanice
O tome da je prevoz u Beogradu oduvek bio baš "posebna priča", svedoči i jedna reportaža "iznutra", koja govori o neobičnim navikama kada je u pitanju naplata karata za prevoz, domišljatih putnika i kontrolora, koje dovode do zavrzlami, presavijanja hartije i brojnih postupaka kod sudije za prekršaje. Skoro pa kao danas, piše portal Kaldrma.
Uhapsio ceo autobus zbog šverca
Jednom vozaču, sitom stalne drame sa lovom kontrolora na one koji neće da plate kartu, u toku jedne vožnje je toliko sve dozlogrdilo da je – "uhapsio" ceo autobus zbog masovnog šverca!
Za početak, treba znati da nije bilo isto na svim linijama, njih su radnici GSP-a u to vreme delili na "džentlmenske" i one – katastrofalne. Za izbegavanje su bili, na primer, pravci Studentski grad i Voždovac. Ali, ovo verovatno najveće hapšenje zbog šverca u istoriji gradskog prevoza dogodilo se tamo gde se to nije očekivalo.
Za vreme priprema Evropskog prvenstva u atletici, u septembru 1962. godine, najednom se autobuska linja za Topčider preopteretila. Jednog dana autobus se prepunio a kondukter je izdao svega četiri karte. U nekoliko navrata je pozvao putnike da ih kupe. Niko se nije odazvao. Onda je on zahtevao od šofera da zaustavi kola. Putnici su zbog toga priredili pravu demonstraciju. Šofer je dao gas i uputio se direktno prema zgradi milicije u ulici 29. novembra, današnji Bulevar despota Stefana.
Kada su putnici videli kuda skreće, pokušali su da ga čak i fizički spreče. U tom gušanju, nespretno je ušao kroz ulaz tako da je oštetio autobus. Morao je naglo da prikoči.
- Tu okolnost iskoristila je polovina putnika da pobegne. Kod ostale polovine milicija je pronašla dvadeset osmoricu bez karata - pisale su novine tog septembra 1962. godine.
Vozač "nagrađen" kaznom, putnici kod sudije za prekršaje
Vozač je, dakle, bio za svoj čin nagrađen kaznom. Inače, zbog oštećenja autobusa skupljeg od 50.000 dinara morao bi da dobije otkaz. Ali, firma ga je zaštitila jer je sve to uradio u njenom interesu i odlučili su se za blažu kaznu - 10 odsto plate i to čak tri meseca.
A putnici su bili direktno iz 29. novembra sprovedeni sudiji za prekršaje! Ovaj nesvakidašnji slučaj je otvorio u javnosti i temu disciplinskih postupaka u GSP-u. A oni su tamo bili svakodnevica. Novine pišu da je tokom 1962. godine bilo 5.000 raznih postupaka u kojima je, dakle, učestvovao gotovo svaki od 5.300 radnika.
- To je podatak koji bi zabrinuo radnički savet u svakom drugom preduzeću. Ni ovde, naravno, nisu prema njemu ravnodušni, ali ga smatraju pre ilustracijom svoje odlučnosti da stvari dovedu u red nego preterane strogosti - objašnjavali su iz GSP.
Kurir.rs/Kaldrma.rs