Ovaj Srbin je poginuo s Markom Kraljevićem, a ostavio je svetinju za koju mnogi ne znaju

Ovde se i zlato traži! Podiže ga sestrić cara Dušana, darova ga jedina Srpkinja vizantijska carica, a Bugari odneše dvostranu ikonu i ceo ikonostas

Foto: Zorana Jevtic

Jedina Srpkinja vizantijska carica bogato ga je darovala, podiže ga sestrić cara Dušana i unuk Stefana Dečanskog. Živo je svedočanstvo dokle su Nemanjići dopirali, gde su njihovi potomci i u vreme Turaka podizali znamenja našeg naroda, ali i šta smo sve kroz vekove prošli. Pogan naziv ima. A uistinu je biser, koji uspravno stoji već sedmo stoleće. Manastir Poganovo.

Silazimo s auto-puta, onog koji od Niša vodi ka Sofiji. Dvadesetak kilometara put nas vodi kroz sela, gde su kuće oronule, mnoge i puste. Pred jednom drvo jabuke savilo se od rumenog ploda koga nema ko da bere. Ali su vikendice nove. Niču. I istočna Srbija je prelepa.

Kanjon Jerme. Zabelele se ogoljene stene Greben planine. Šiljati, beli vrhovi paraju nebo. Dobar put vodi kroz tunele prokopane kroz stene. Nema ovde betona, nema savremenih, šljaštećih tunela. Ovde su prizori nestvarni. A dole, desno od puta je Jerma, vekovima je čuvala manastir. Prelazimo je preko novog mosta, povisok je. Zeleni se parče raja utisnuto međ masive. I usred njega manastir Svetog Jovana Bogoslova. Kao takvog ga slabo ko zna. Ali poznat je kao Poganovo. Kakav je i naziv sela. A odakle to, samo legende kazuju. Ona koja možda i jeste najbliža istini, kako veli otac Dalibor Midić, upravnik Muzeja crkvenih starina Eparhije niške, jeste da se selo nazivalo Jovanovo po manastiru kome je i pripadalo ogromno imanje, a da su ga Turci promenili u Poganovo.

Drvena kapija vodi u portu. Usred nje nevelika, ali važna crkva. Ktitor je Konstantin Dejanović Dragaš. Ime koje ništa ne znači široj masi. Ali i te kako ima vrednost. Majka mu beše Teodora Nemanjić, sestra cara Dušana i ćerka Stefana Dečanskog. Dragaši su bili moćni velikaši. Kad se srpsko carstvo raspalo posle Uroša Nejakog, Konstantin i brat mu Jovan gospodarili su čitavom istočnom Srbijom, delovima Kosova (mesto Dragaš po njemu nosi naziv), kao i severom Makedonije, gde su vlast delili sa Mrnjavčevićima. Turski vazal, kao i Marko Mrnjavčević (Kraljević), postaje nakon Maričke bitke 1371. Ipak, podiže i svetinje.

TRiptih pomenik Foto: Kurir

Triptih i ikonostas u kripti Crkve Aleksandra Nevskog u Sofiji

Srpsko blago je i u kripti Crkve Aleksandra Nevskog u Sofiji - ikonostas i triptih iz Poganova. Lepa i prepuna Galerija fresaka, smeštena u kripti još lepše crkve, u jednoj niši baštini poganovski ikonostas. Tako ispod fresaka i piše, da su iz Poganovskog manastira, iz Srbije, te da potiču iz 17. veka. Oltarske dveri na kojima je prikazano Blagoveštenje su, kako stoji, iz 1620.

Tu je Triptih pomenik, koji su, kako navodi otac Dalibor, Bugari uzeli još 1885, tokom srpsko-bugarskog rata.

- Triptih pomenik je bugarska vojska odnela tokom povlačenja 1885, i to kaluđer jeromonah Vasilije, koji je najverovatnije bio Bugarin - kaže otac Dalibor.

Ikonostas iz Poganova u Sofiji Foto: Zorana Jevtic

U kuhinji odžakliji, podignutoj još u tom 14. veku, kad i crkva, dočekuje nas iguman Mardarije. Čačanin, koga putevi Gospodnji odvedoše u manastir Reževići, pa Sopoćane, a odatle 2002. u Poganovo. Nakraj Srbije, praktično u pustahiju. Ali baš odavde otac Mardarije svakog 29. oktobra ide u Crkvu svete nedelje u Sofiju da presvlači mošti Svetog kralja Milutina. Posebna čast.

Sedamo za trpezu. Čekamo da se završi krštenje, u crkvu ulazi ona doterana grupica koju sretosmo pred mostom. Na trpezi, naravno, posno. Dok jedem pastrmku, gledam oca Mardarija - pažljivo skida baš sve i sa najsitnijih koščica. Pa kad završi, hlebom obrisa tanjir. Postideh se kraj gomile mojih "punih" kostiju. A kad se setih šta sve od hrane bacih prethodno veče, deca ne pipaju...

Ulazimo u svetinju. Drvena vrata otvaraju neveliku crkvu, najpre je tu ogoljen kamen. A onda crvena zavesa otvara vrata raja - prelepe freske s kraja 15. veka još su tu. Preživele Turke, Bugare, komuniste... Car Konstantin i carica Jelena nemaju oči. Da posvedoče kakve pogane ruke haraše manastir. A on ipak opstade. Završen je 1395, one godine kad Konstantin, kao i Kraljević Marko, pogibe na Rovinama predvodeći turske pomoćne odrede.

- Crkva je posvećena Svetom apostolu i evangelisti Jovanu Bogoslovu, ljubljenom apostolu Hristovom, najmlađem, kojem je sam Gospod pod krstom poverio svoju majku rečima: "Majko, evo ti sina", dok je njemu kazao: "Evo ti majke." Svetog Jovana Bogoslava zovu i čuvarom Majke Božje - kazuje otac Mardarije, te veli:

- Konstantinova ćerka Jelena, koja je bila udata za vizantijskog cara Manojla II Paleologa i bila jedina Srpkinja na vizantijskom prestolu, a ujedno i majka dvojice poslednjih vizantijskih careva pre pada Konstantinopolja pod Osmanlije 1453, hram je nakon očeve smrti osposobila za bogosluženje i bogato darivala.

Dvostrana ikona iz Poganova u Sofiji Foto: Zorana Jevtić

Nestvarna dvostrana ikona

Na spratu Arheološkog muzeja, u samom centru Sofije, pod alarmom, kao i sve drugo, jeste i ona, posebno izdvojena - dvostrana ikona koju Poganovu pokloni carica Jelena, a Bugari je odneše 1918. I kroz staklo koje je čuva sija boja starog zlata. Sija Gospod na prestolu, pleni Bogorodica koja je tu sa Jovanom Bogoslovom. Piše da je iz druge polovine 14. veka, iz Srbije.

- S jedne strane je ikona Presvete Bogorodice, koja se zove Katafigi na grčkom, a u prevodu Pribežište, i Svetog Jovana Bogoslova. A sa druge je oslikano čudo u Latomskom manastiru, otkrovenje starozavetnih proroka Avakuma i Jezekilja. Vidi se kako Gospod kao car slave sedi na prestolu - objašnjavao nam je u Poganovu otac Mardarije.

Zašto posle veka i više ikona nije kod nas? E to je pitanje za viši nivo, i dve države, jer naše blago pripada Bugarskoj.

Dvostrana ikona iz Poganova u Sofiji Foto: Kurir

A freske su došle vek kasnije, tek 1499.

- Tek tada su Turci dozvolili freskopisanje, a freske su pravi dragulji. I prilično očuvane imajući u vidu druge svetinje iz tog i malo ranijeg perioda. Manastir je zapravo čuvao kanjon, jer je preko reke. A Bog je učinio tako da manastir nisu srušili ni Turci, niti bilo koji drugi vladari i vojske koje su prolazile - priča otac.

I uistinu. Ovo je bilo slepo crevo, zaštićeno Jermom i stenama. Sve dok se 1927. ne probi pruga, kojom je tu, iznad, iz sela Rakit, odvožen antracit iz rudnika kamenog uglja. Istog onog koji 1930. darova ovom hramu veliko zvono "za sreću i dugu vladavinu kralja Aleksandra Karađorđevića". Sve do 1960. radila je pruga, kada je izmeštena, jer prvi put ovuda prođe put.

Legenda o popu Martinu i zlatu

Legende se ispredaju o Poganovu, a najpoznatija je o popu Martinu Himoviću i 40 monaha-hajduka, koji su od Turaka oteli zlato, čak 80 tovara, koje su sakrili po pećinama. Sve je krenulo kad paša lepu popadiju odvede u harem, te pop Martin i bratija iz manastira haraše drumovima sve do Sofije. Istorija, međutim, kaže da se narod pobunio u 18. veku zbog turskog zuluma, te silno stradao. Kosti popa Martina i ubijenih monaha nađene su u porti manastira 1938.

Dođoše za njim i stručnjaci Republičkog zavoda za zaštitu spomenika kulture 1966. Tad krov od ćeramide bi zamenjen limenim. A u tri etape, sve do 1974, sređivaše freske, koje su bile dosta patinirane. Jer zub vremena čini svoje. Sad će 630 godina od osnivanja hrama.

- Ceo ikonostas, koji je iz 1620. godine, Bugari su odneli 1918, pošto su ga stručno demontirali. Iza toga je stajala bugarska akademija nauka, a direktiva je došla lično od Ljubomira Miletića, sinovca čuvenog Svetozara Miletića, koji je bio istaknuti bugarski etnolog i akademik. Tada su uzeli i dvostranu ikonu, oslikanu s obe strane, koju je manastiru još krajem 14. veka darovala carica Jelena - objašnjava nam otac Dalibor i dodaje:

- Posle Prvog svetskog rata formirana je komisija za restituciju pokradenih crkvenih predmeta iz Bugarske, na čijem čelu je bio sveštenik Mihailo Popović, okružni prota beogradski, rodom Crnotravac, čija je žena bila Bugarka. Srdačno su ga dočekali u Bugarskoj, veliki deo toga je i vraćen, uglavnom crkvama i manastirima s juga Srbije. Međutim, uopšte nisu hteli da razgovaraju o ikonostasu i dvostranoj ikoni iz Poganova. Jasno su rekli da to neće da vrate. Zato je Zavod tokom restauracije šezdesetih godina sačinio vernu reprodukciju ikonostasa, koja je i sada u crkvi.

Značajne su, veli nam otac Mardarije, ovde sve freske. Gledamo rođenje Isusovo, Sretenje, Tajnu večeru, pranje nogu apostolima, Gospod ide na Goru maslinsku, raspeće... Tu je i freska, poput one u Dečanima, kako Juda vraća srebrnike, ali i jedna nesvakidašnja - kako se Juda veša na drvo.

- Pogledajte - širi ruke iguman - skidanje Gospoda sa krsta, polaganje na odar, deljenje rize Gospodnje. Kada su žene mironosice došle na grob Hristov, anđeli ih obaveštavaju da je Gospod vaskrsao. Evo ga silazak Gospodnji u ad, izvodi naše praroditelje Adama i Evu. Vaskrsenje Gospodnje i silazak Svetog duha na apostole...

Hristos pijeta, još jedna ikona koja je nestala iz Poganova Foto: Kurir
Nestao i Hristos pijeta

Iz manastira Poganovo nestala je i ikona Hristos pijeta iz 1.400 godine, rađena po čuvenoj Mikelanđelovoj skulpturi.

- Ta grčka ikona, kojoj ne znamo darodavca, a koja je mnogo stara i lepa, nestala je negde u Srbiji. Gubi joj se svaki trag. A veliko je blago - ističe otac Dalibor.

Sve je u crkvi na broju, svi sveci, od Petra i Pavla, Jovana Krstitelja, preko Dimitrija i Georgija, pa i Jovana Rilskog. A tik do Jovana Bogoslova su patroni srpskog roda Sveti Simeon Mirotočivi i Sveti Sava.

I naroda je, fala Bogu, u manastiru sve više. Posebno od doba korone, kad se svi sjatismo u Srbiji i počesmo upoznavati našu lepu zemlju.

- Sve svetinje, pa i ova, značajne su nam kao pečat našeg postojanja na ovom delu zemaljske kugle. Trebalo mi je vremena da se prilagodim ovoj sredini, a priznajem, prilagođavam se i dan-danas. Ali, hvala Bogu. Nije ljudima bio lak život na granici. Narod je ovde čestit i dobar i dosta postradao kroz istoriju - veli otac Mardarije.

Utom ulaze posetioci iz Bugarske.

- Dolaze i iz Bugarske, veoma je blizu. Do granice nepunih 30 km, do Sofije 80 - otac Mardarije će, koji nas ispraća.

Idemo put Sofije. A tamo ćemo videti i oteto blago iz Poganova. Pred dvostranom ikonom ostajemo bez daha. Nestvarna je ova ostavština carice Jelena, one vizantijske, a naše s početka priče...

Konstantin Dejanović Dragaš


- otac i rodonačelnik bio je despot Dejan, oženjen Teodorom Nemanjić, ćerkom Stefana Dečanskog, sestrom Dušana Silnog

- na slici Paje Jovanovića "Krunisanje cara Dušana" Dejan stoji iza cara Dušana, s rukom na bradi

- Dragaši su bili prebogati, imali kovnicu novca, rudnike, izvozili su žito, izdavali povelje...

- Konstantin je mlađi sin despota Dejana i Teodore Nemanjić

- vlast je delio s bratom despotom Jovanom do njegove smrti 1378/1379.

- bogato su darovali svetogorske manastire - Hilandar, Pantelejmon i Vatoped

- 1371, posle Maričke bitke, Dejanovići postaju osmanski vazali

- posedovao je i današnji Ćustendil u Bugarskoj (Velbužd, gde su Stefan Dečanski i car Dušan pobedili Bugare 1330), koji Turci nazvaše po njemu Konstantinova Banja (Köstendil), od čega je i današnji naziv

- 1395. završena gradnja manastira Svetog Jovana Bogoslova u Poganovu

- 1395. poginuo u bici na Rovinama

Carica Jelena, čerka Konstantina Dejanovića Dragaša Foto: Printscreen

Konstantinova ćerka Jelena


- 1392. udala se za vizantijskog cara Manojla II Paleologa (1391-1425)

- venčanje bilo u Aja Sofiji u Konstantinopolju

- majka poslednjih vizantijskih careva Jovana VIII (1425-1448) i Konstantina XI (1449-1453), koji je sebi dodao ime Dragaš

- rodila desetoro dece

- zvali su je vizantijska Penelopa

- jedina njena sačuvanu slika, kako se navodi, jeste minijatura na pergamentu, nalazi se u Luvru

- zamonašila se kao Ipomonija po smrti muža i živela u manastiru Kira Marte u Konstantinopolju

- preminula je 1450.

- kanonizovana je kao Sv. Ipomonija i njena glava se čuva u manastiru Sv. Patapija kod Korinta