PAŽNJA: Ne odgovarajte na nepoznate pozive i poruke iz inostranstva!

Pozivi dolaze sa nepoznatih brojeva, a može se zaključiti da su iz inostranstva jer počinju prefiksom 0900, 0040 ili 0400 a tekst je bio ispisan najčešće na engleskom ali i na srpskom sa gomilom pravopisnih grešaka

BEOGRAD - Na neobične pozive upućene sa nepoznatog broja ili poruke na engleskom jeziku u kojim vam se nudi bilo kakva dobit najbolje je ne odgovarati jer, najverovatnije je,reč o prevari.

Ako se javite na propušten poziv ili odgovorite na broj koji se nalazi u poruci može se dogoditi da vam telefonski račun za sledeći mesec poraste za nekoliko hiljada dinara. Ovakve prevare su se poslednjih godina ponavljale „u talasima”.

Kao da prevaranti sačekaju da se priča oko vrste lopovluka „slegne” pa obnove posao, što se ovih dana događa.

– Pozivi dolaze sa nepoznatih brojeva, a može se zaključiti da su iz inostranstva jer počinju prefiksom 0900, 0040 ili 0400. Kod sugrađana koji su nam prijavljivali ovu vrstu čudnih poruka tekst je bio ispisan na stranom jeziku, najčešće engleskom, ali i na srpskom, sa gramatičkim i pravopisnim greškama. Na tu poruku „trebalo” je odgovoriti tako što bi se pozvao broj naznačen u poruci kako bi se dobile navodne informacije o nasledstvu, sređivanju bankovnih računa ili bilo kakve imovinske koristi, objašnjava Branko Stamenković, posebni tužilac za visokotehnološki kriminal.

On ističe da je srećom zabeleženo samo nekoliko slučajeva da je uvećan telefonski račun onim sugrađanima koji ga plaćaju mesečno.

– Javljanje na propušteni poziv ili na navedeni broj u dalekom inostranstvu, kao što su recimo Kajmanska ostrva, izuzetno je skupo po sekundi, a možete misliti koliko košta po minuti. Firme koje se bave ovom vrstom prevara obično zakupe takozvani premijum telefonski servis u nekoj od telefonskih kompanija u udaljenoj zemlji, ali po propisima te države. Pozivom na taj broj naplaćuje se posebna usluga koja se kreće od nekoliko do više desetina evra. Prevaranti kao vlasnici tog premijum broja novac naplate sa računa telefonske kompanije sa kojom su sklopili ugovor. Ta firma tarifira našu telefonsku kompaniju, a naše preduzeće naplatu obavlja od pretplatnika koji je pozivao broj, napominje Stamenković.

On dodaje da telefonske kompanije, prema međunarodnim standardima, pružaju samo uslugu, od „ulaska” poziva u zemlju do krajnjeg korisnika. I nemaju interes da se bave ovim poslovima. Najbolji način zaštite u ovakvim slučajevima je oprez i zdrav razum. Građani moraju da se zapitaju kada im neko iz vedra neba nudi znatnu imovinsku korist da li je to uopšte moguće. Ako imaju nekoga u inostranstvu od rodbine pa ih on pozove onda je sasvim u redu da se jave. Ali ako ih neko pozove sa potpuno nepoznatog i čudnog broja onda moraju dobro da razmisle i ja im preporučujem da se na takve poruke i pozive ne javljaju, jer će gotovo sigurno biti oštećeni, ističe Stamenković.

Dokazati da je u ovim slučajevima reč o prevari malo je teže.

– Ukoliko vlasnik broja nije mogao da pretpostavi, niti je želeo da pozove taj broj onda se može reći da je reč o krivičnom delu prevare ili računarske prevare. Pod računarskom prevarom se podrazumeva takva prevara u kojoj neko obradi i iskoristi vaše podatke, pa recimo putem telefona ili SMS-a deluje na vaš bankovni račun i utiče na prenos sredstava. Obična prevara zasniva se samo na umanjenju imovine, u ovom slučaju plaćanju neželjenog telefonskog računa, kaže Stamenković.

Kada je reč o ovoj vrsti prevare tužilaštvo, na osnovu međunarodnih ugovora, može da deluje i da pokuša da dođe do prevaranta.

– Uglavnom se gonjenje ovih prevaranata ustupa stranom organu, jer je pitanje kako se on može goniti u domaćim sudovima. Bez obzira na sve, ukoliko on bude uhvaćen, osuđen i dobije efektivnu zatvorsku kaznu, obeštećenje našeg čoveka je na dugom štapu – kaže Stamenković.

Prevaranti do brojeva dolaze preko žutih i belih strana, ali i na druge načine.

– Koriste baze podataka iz firmi, a do njih dolaze nezakonito tako što ih na crnom tržištu plaćaju od nekoliko stotina evra do nekoliko hiljada. Koriste, doduše, i neke baze podataka za istraživanja koja nisu anonimna– objašnjava Stamenković.

Prevarama su se bavili i ljudi u Srbiji. Oni su unajmljivali servise koji se izdaju u zakup, a onda ih koristili tako što su vlasnicima telefona slali poruku da se preplate na nešto.

– Ljudi obično ne bi dobro pročitali poruku ili shvatili o čemu je reč pa bi potvrdili pristupanje servisu. U početku bi im se s računa skidale manje, a zatim i veće sume, ili bi im se manji iznosi skidali periodično. Kada bi vlasnik računa shvatio koliko mora da plati uvideo bi da se preplatio na neku igricu, servis na vremensku prognozu i slično. Znači poruku treba dobro pročitati, naročito ona sitna slova, kaže Branko Stamenković.