SAMO POGLEDAJTE PUTANJU LETA, OVO NEMA VEZE SA JATOM PTICA?! Stručnjaci o padu aviona u Kazahstanu: Jedna stvar je VELIKA MISTERIJA, počelo je iznad Čečenije
Jato ptica – upravo to su ruske vlasti navele kao glavni uzrok pada komercijalnog aviona Azerbejdžan erlajnsa u blizini grada Aktau u Kazahstanu, u kojem je poginulo najmanje 38 putnika. Međutim, preliminarne fotografije sa mesta pada odmah su izazvale sumnju među stručnjacima jer se šteta na letelici, kao i okolnosti njenog prinudnog sletanja, jednostavno ne uklapaju u teoriju da je za tragediju odgovorno jato ptica.
Ovaj slučaj sve više podseća na fatalnu nesreću MH17, leta Malezian Erlajnsa u kojoj su poginula 283 putnika i 15 članova posade 2014. godine na putu od Amsterdama do Kuala Lumpura, iznad Ukrajine.
Naime, avion Azerbejdžana erlajnsa je leteo iz Bakua za Grozni, glavni grad Čečenije. Tamo su poslednjih nedelja ukrajinske bespilotne letelice gađale nekoliko ciljeva, uključujući i lokalni policijski štab, koji je rusku protivvazdušnu odbranu stavio u stanje visoke pripravnosti.
U tom kontekstu, tvrde stručnjaci, više je nego verovatno da je krivac bila pogrešna identifikacija letelice. To je kao najverovatniji uzrok nesreće navela kompanija za bezbednost u vazduhoplovstvu Osprey Flight Solutions u sredu, samo nekoliko sati nakon tragedije, piše Njujork Tajms.
Osim što rupe na trupu srušenog aviona nisu u skladu sa jatom ptica, stručnjaci za bezbednost u vazduhoplovstvu ističu i činjenicu da bi one izazvale kvar na motoru. U ovom kontekstu, motor bi izgubio snagu, ali bi sam avion i dalje mogao da se kontroliše. Najpoznatiji primer takve nesreće dogodio se 15. januara 2009. godine na letu 1549 Ju-Es ervejza, kada je poleteo sa njujorškog aerodroma LaGvardija. Pilot, kojeg je na velikom platnu ovekovečio glumac Tom Henks, spasao je živote svih 155 putnika.
Putanja Azerbejdžan erlajnsa jednostavno ne odgovara ovim okolnostima.
Indikativno je i to da Flightradar 24, platforma za praćenje letova, ističe da je srušeni avion bio izložen radarskim smetnjama u blizini Groznog u Čečeniji, zbog čega na delu puta uopšte nije mogao da šalje radarske informacije. Tvrde da trenutno dostupni podaci ukazuju na to da je letelica imala problema sa kontrolom visine.
I vodeći ruski ratni blogeri smatraju da su okolnosti ove nesreće u najmanju ruku sumnjive, i uvereni su da je njihov PVO sistem Pancir-S odgovoran za tragediju.
Kremlj je od tada pokušavao da se distancira od ovih tvrdnji, a portparol Dmitrij Peskov je istakao da će "Zapad sigurno pokušati da odgovornost za ovu nesreću svali na Rusiju" i pozvao sve da "sačekaju zvanične zaključke istrage, koja je još uvek u toku u toku".
Američki obaveštajci još nisu zvanično objavili svoje informacije, ali je u četvrtak ujutru jedan zvaničnik potvrdio Rojtersu da preliminarni dokazi ukazuju na to da je nesreću prouzrokovala šteta koju je samoj letelici prouzrokovala protivvazdušna odbrana. Tezu su, pod uslovom anonimnosti, potvrdila četiri azerbejdžanska zvaničnika koja učestvuju u ovoj istrazi.
- Niko ne misli da je avion namerno oboren, svima nam je jasno da je najverovatnije u pitanju bila pogrešna procena. Međutim, ako istraga potvrdi da je Rusija odgovorna za ovu tragediju, ona mora javno da preuzme odgovornost, tvrde izvori u Bakuu za britanski The Guardian.
(Kurir.rs/Jutarnji list/Preneo: Đ. M.)
Ignjatović detaljno obrazložio kako je došlo do pada aviona koji je išao u Rusiju: